لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

شرق رمادی به طور کامل از «حکومت اسلامی» باز پس گرفته شد


فرماندهی نیروهای مشترک عراق روز سه‌شنبه ۲۰ بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرد مناطق شرق شهر رمادی مرکز استان الانبار که مرتبط کننده این شهر با بغداد پایتخت عراق است، به طور کامل از حضور شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» (داعش) پاکسازی و جاده اصلی مرتبط کننده این شهر با بغداد باز شد.

بر اساس این بیانیه که تلویزیون دولتی عراق آن را پخش کرد، در این عملیات «نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم، لشکرهای هشتم و نهم، پلیس الانبار و نیروهای حشد الشعبی (شبه‌نظامیان شیعه) شرکت کردند».

این بیانیه می‌افزاید: نیروهای مشترک عراقی، چند منطقه از جمله شهرک‌های خصیبه شرقیه واقع در ۱۰ کیلومتری شرق رمادی را از شبه‌نظامیان باز پس گرفتند. همچنین هزاران تن از شهروندان از مناطق درگیری به مناطق امن منتقل شدند.

حدود دو ماه پیش، دولت عراق پیشروی علیه شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» را در شهر رمادی اعلام کرد. آن هنگام یروهای عراقی مرکز شهر رمادی و مناطق مرتبط به آن در شمال، غرب و جنوب را به کنترل خود در آوردند. اما مناطق شرقی در تصرف شبه‌نظامیان باقی ماندند.

این موفقیت باعث بالا رفتن روحیه نیروهای نظامی عراق و تثبیت جایگاه حیدر العبادی نخست‌وزیر این کشور شد، به ویژه این‌که رمادی نخستین شهر بزرگ عراق است که پس از آغاز حملات هوایی ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا به تصرف شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در آمد.

در بیانیه ارتش عراق آمده است: نیروهای این کشور، مناطقی را از شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» باز پس گرفتند که شهر رمادی را به پایگاه الحبانیه مرتبط می‌کند. نیروهای ائتلاف بین‌الملل در این پایگاه مستقر هستند.

پیشروی‌های روز سه‌شنبه، باعث تنگ‌تر شدن محاصره شهر فلوجه یکی از پایگاه‌های گروه «حکومت اسلامی» می‌شود که میان رمادی و بغداد قرار دارد.

تلویزیون دولتی عراق پیش از این گزارش داده بود که ۵۴ تن از نیروهای ارتش در حملات مختلف شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در استان الانبار کشته شدند.

بنا بر این گزارش، ۱۸ تن از نیروهای ارتش عراق در درگیری با شبه‌نظامیان در منطقه جویبه و حصیبه شرقی واقع در شرق رمادی کشته شده‌اند.

در همین حال، هزاران نیروی ارتش عراق در یک پایگاه نظامی در منطقه مخمور در شمال عراق مستقر شده و خود را برای عملیات باز پس‌گیری موصل از شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» آماده می‌کنند.

موصل پایگاه اصلی «حکومت اسلامی» در عراق به شمار می‌آید.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مسئولان نظامی عراقی گزارش داده است که واحدهای ارتش استقرار در این پایگاه نظامی را آغاز کردند. بنا بر این گزارش، هدف اولیه عملیات، قطع خطوط امدادی شبه‌نظامیان مستقر در موصل با مناطق کرکوک، الحویجه و بیجی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG