لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

حمله انتحاری «داعش» به محل اقامت ریاست جمهوری یمن در عدن


منصور عبد ربه هادی، رییس جمهوری یمن، هنگام انفجار در کاخ بوده ولی آسیبی ندیده است.
منصور عبد ربه هادی، رییس جمهوری یمن، هنگام انفجار در کاخ بوده ولی آسیبی ندیده است.

یک انفجار انتحاری روز پنجشنبه هشتم بهمن کاخ المعاشیق محل اقامت عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری یمن در عدن واقع در جنوب این کشور را هدف قرار داد و دستکم هفت تن را کشت.

گروه موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش) مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام مسئول گزارش داده است که یک «عامل انتحاری سوار بر خودرویی بمب‌گذاری شده به یک ایست بازرسی به فاصله ۵۰۰ متری کاخ المعاشیق حمله کرد که این حمله خسارت‌های جانی بر جای گذاشت».

این مقام مسئول افزود که انفجار به کشته شدن دستکم هفت تن و زخمی شدن ۱۰ تن دیگر انجامید و اکثر قربانیان از غیر نظامیان هستند.

این تازه‌ترین حمله به مراکز دولتی در عدن پس از در دست گرفتن کنترل آن به دست هواداران منصور هادی است. مقام‌های مسئول می‌گویند که عبدربه منصور هادی هنگام انفجار در کاخ بود و به او هیچ آسیبی نرسید.

هادی که سال گذشته در پی تصرف صنعا پایتخت یمن توسط حوثی‌ها و متحدانشان مجبور به فرار از این شهر شده بود، اکنون عدن را به عنوان پایگاه خود و پایتخت موقت یمن انتخاب کرده است.

دولت هادی که با کمک ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی توانسته بار دیگر کنترل بسیاری از مناطق به ویژه در بخش جنوبی را در دست گیرد، با چالش‌های امنیتی برای بسط سیطره خود روبرو است.

گروه «حکومت اسلامی» در بیانیه‌ای که در سایت‌های وابسته به خود در اینترنت منتشر کرد، مسئولیت انفجار انتحاری نزدیک کاخ ریاست جمهوری عدن را بر عهده گرفت.

در بیانیه «حکومت اسلامی» آمده است که مهاجم انتحاری «ابو حنیفه الهلندی» نام دارد و در عملیات خود موفق شده است حدود ۱۰ تن از محافظان کاخ ریاست جمهوری را بکشد و ۲۰ تن دیگر را زخمی کند.

گروه «حکومت اسلامی» در ماه‌های خود بر شمار عملیات خود در یمن افزوده و به عنوان رقیب القاعده شاخه شبه جزیره عربی که جنوب این کشور را به عنوان پایگاه خود برگزیده، ظاهر شده است.

مهرماه امسال مهاجمان گروه «حکومت اسلامی» در حمله‌ای به هتل محل اقامت اعضای دولت منصور هادی در عدن، دستکم ۱۵ تن را کشتند. پس از آن حمله‌ای انتحاری به مسجدی وابسته به حوثی‌ها در عدن روی داد که در آن هفت تن کشته شدند.

مسئولان امنیتی می‌گویند که ده‌ها خودروی زرهی و نیروی نظامی از امارات متحده عربی، روز چهارشنبه هفتم بهمن در چارچوب طرحی به منظور مقابله با ناآرامی‌های امنیتی در عدن، به بندر این شهر رسیدند. امارات یکی از کشورهای عضو ائتلاف عربی پشتیبان دولت منصور هادی است.

XS
SM
MD
LG