لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

گروه حکومت اسلامی چاه‌های نفت اطراف شهر تکریت را به آتش کشید


شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی چاه‌های نفت واقع در شمال شرقی شهر تکریت را برای مسدود کردن پیشروی ارتش عراق و شبه نظامیان شیعه و عقب راندن آن‌ها از مناطق اطراف این شهر به آتش کشیدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک شاهد عینی و یک منبع نظامی، پیکارجویان گروه داعش برای محافظت از خود در مقابل حملات هلی کوپتر‌های عراق میدان نفتی عجیل را آتش زدند.

این عملیات یکی از بزرگ‌ترین حملات نیروهای عراقی علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی است که در مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه خلافت اسلامی اعلام کرده است.

این گروه با بریدن سر گروگان‌های عرب و غربی و همچنین ربودن اعضای اقلیت‌های مذهبی از جمله اقلیت ایزدی و مسیحیان جو رعب و وحشت ایجاد کرده است.

این شاهد عینی که در پیشروی ارتش عراق و شبه نظامیان از شرق به سوی شهر تکریت همراه آن‌ها بوده است گفت که ستون‌های دود سیاه از میدان نفتی از بعد از ظهر روز چهارشنبه ۱۳ اسفند قابل رویت است.

با وجودی که گروه حکومت اسلامی فاقد مهارت‌های فنی لازم برای استفاده از ظرفیت کامل میدان‌های نفتی است، کنترل این میدان‌ها و پالایشگاه‌های نفت در تامین منابع مالی آن نقش مهمی دارد.

تا ماه ژوئن گذشته و پیش از اینکه کنترل این میدان نفتی به دست شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی بیفتد، تولید روزانه میدان عجیل ۲۵ هزار بشکه نفت خام بود که به پالایشگاه تکریت در شمال شرقی ارسال می‌شد و بیش از چهار میلیون متر مکعب گاز طبیعی آن نیز به نیروگاه تولید برق دولتی در کرکوک منتقل می‌شد.

یکی از مهندسان این تاسیسات واقع در ۳۵ کیلومتری تکریت، ماه ژوئیه گذشته به خبرگزاری رویترز گفت پیکارجویان گروه داعش به خاطر نداشتن تخصص در استخراج و نگرانی از ایجاد حریق در ذخیره گاز این میدان، نفت کمتری به لوله‌های انتقال پمپاژ می‌کنند.

بنا به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا مرکز کنترل میدان نفتی عجیل در بمباران‌های ماه اوت گذشته آسیب دید.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید نتیجه نبرد برای کنترل تکریت، زادگاه صدام حسین، در پیشروی نیروهای عراقی، شتاب پیشرفت آن‌ها به سوی شمال و بازپس گرفتن موصل، بزرگ‌ترین شهر تحت کنترل گروه حکومت اسلامی، تاثیر تعیین کننده‌ای دارد.

به رغم هفت ماه حملات هوایی آمریکا و نیروهای ائتلاف و نیز کمک‌های تسلیحاتی و حمایت‌های استراتژیک ایران، ارتش عراق که از حمایت شبه نظامیان شیعه و پیشمرگه‌های کرد برخوردار است، هنوز نتوانسته است هیچ کدام از شهرهای تحت کنترل گروه داعش را پس بگیرد.

ایران یکی از شرکت کنندگان اصلی در عملیات اخیر است. قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران عملیات را از جبهه شرقی هدایت می‌کند و شبه نظامیان مورد حمایت ایران بخش اصلی حمله را به عهده دارند.

عربستان سعودی، از رقبای منطقه‌ای ایران، روز پنج شنبه در این باره هشدار داد.

شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی پس از گفت‌وگو با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «تکریت مثال روشنی از وضعیتی است که ما نگران آن هستیم. ایران بر عراق تسلط پیدا می‌کند».

کشته شدن یکی از رهبران شبه نظامیان

ارتش عراق و شبه نظامیان با پیشروی از سمت شمال و جنوب تکریت و به موازات رود دجله، خود را برای انجام یک عملیات مشترک در روزهای آینده آماده می‌کنند.

شهرهای الدور و العالم در جنوب و شمال تکریت از اهداف احتمالی آن‌ها است. گفته می‌شود این پیشروی با انفجار بمب‌های کنار جاده، حملات انتحاری و حملات تک تیراندازان کند شده است.

یک منبع نظامی گفت چهارشنبه شب، در یک حمله انتحاری اعضای گروه حکومت اسلامی با یک خودروی بمبگذاری شده به یک اردوگاه نظامی در شرق شهر کوچک الدور، یکی از رهبران گروه شبه نظامی اصحاب اهل الحق که مورد حمایت ایران است و چهار تن دیگر کشته شدند.

XS
SM
MD
LG