لینک‌های قابلیت دسترسی

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۸:۱۲ - ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶

بازگشايی گالری هنر اسلامی در موزه متروپوليتن با ۱۲۰۰ اثر هنری


نمایی از یکی از سالن های گالری هنر اسلامی در موزه متروپولیتن پس از بازگشایی در روز یکم نوامبر ۲۰۱۱.

نمایی از یکی از سالن های گالری هنر اسلامی در موزه متروپولیتن پس از بازگشایی در روز یکم نوامبر ۲۰۱۱.

روز سه شنبه، يکم نوامبر، گالری هنر اسلامی موزه متروپليتن که از سال ۲۰۰۳ برای بازسازی و توسعه ساختمان آن تعطيل شده بود، بازگشايی شد. بازسازی اين بخش از موزه متروپليتن حدود ۴۰ ميليون دلار هزينه داشته است.

اين قسمت از موزه اين بار با شناسه جديدی افتتاح شد:«گالری هنر سرزمين های عربی، ترکيه، ايران، آسيای ميانه و آسيای جنوبی.»

به گزارش سايت « هافينگتون پست»، اين مجموعه اکنون شامل ۱۵ گالری با مساحت حدود ۱۹ هزار متر مکعب است که نسبت به گذشته بيش از ۳۰ درصد افزايش يافته است. از فرش های نفيس ايرانی و نسخه های عتيقه قرآن گرفته تا سفال و نقره و سازه های دستی ديگر در اين گالری ها به نمايش گذاشته شده اند.

در مجموع، اين بخش از موزه متروپوليتن نيويورک حدود ۱۲۰۰ اثر هنری دارد که يک هزار سال از تمدن و جهان گشايی ملت های مسلمان را در بر می گيرد.

از ميان اشيايی که در ديدارهای اختصاصی قبل از بازگشايی اين قسمت توجه فراوانی به خود جلب کردند، يکی محراب نماز متعلق به قرن چهاردهم ميلادی از ايران بود که ارتفاع آن حدود چهار متر است و ديگری «اتاق دمشقی» که تمام تزئينات و مبلمان يک ديوان طبقات اشراف سوريه در قرن هيجدهم ميلادی را در خود جای داده است.

بخش اعظم اشيايی که در اين گالری های جديد به نمايش گذاشته شده اند قبلا در معرض ديد بازديد کنندگان گالری هنر اسلامی قرار نداشت. نمونه آن يک طاق باغ های سنتی مراکشی است و ديگری حوض و فواره ای که استادان صنايع دستی مراکش آن را به طور ويژه برای اين موزه طراحی و ساخته اند.

سایت «هافينگتون پست » از قول «ناوينا حيدر» مدير اين بخش از موزه متروپوليتن می نويسد که هنر دوران تمدن اسلامی به تمام جهان تعلق دارد و اين تنوع را می توان در شناسنامه هايی که اين مرکز برای سلسله ها و مناطق مختلف از قلمرو و دوره های گوناگون تمدن اسلامی تهيه کرده است به خوبی ديد. برخی از آنها عبارتند از ساسانيان، امويان، غزنويان، فاطميان و زنگيان و مملوکيان.

بخش هنر اسلامی موزه متروپوليتن نيويورک اولين بار در سال ۱۹۷۵ افتتاح شد و در گردآوری اشيا و نمایش آثار رویکری تک بعدی داشت و بر عنصر اسلامی بودن عناصر فرهنگی اين تمدن متنوع تاکيد می کرد. در حالی که در دوران جديد و با افتتاح گالری های آن، ديگر عنوان «هنر اسلامی» را بر خود ندارد.

در اين مجموعه جديد سعی شده تنوع هنر ممالک و دوره های مختلف شناسانده شده و حتی تاثير تمدن و فرهنگ های ديگر بر آنچه که به طور کلی «هنر اسلامی» معرفی می شود به نمايش گذاشته شود.

ناوينا حيدر می افزايد: به عنوان مثال به همان شکلی که هنر و تمدن اسلامی فرهنگ شبه قاره هند را تحت تاثير قرار داده فرهنگ و هنر مناطقی مثل سوريه و يا لبنان نيز از هنر همسايگان مسيحی خود تاثير گرفته اند.

مسئول اين بخش از موزه متروپوليتن نيويورک با تاکيد می گويد که يکی از اهداف اصلی در گسترش و نوسازی بخش مربوط به فرهنگ و تمدن های اسلامی نشان دادن اين واقعيت است که فرهنگ و تاريخ آن سرزمين ها چيزی متفاوت از کليشه هايی است که بعد از يازدهم سپتامبر در مورد اسلام رواج پيدا کرده است.

هافينگتون پست در پايان اين گزارش می نويسد که زندگی خانم ناوينا حيدر نمونه خوبی از درهم آميزی عناصر فرهنگی متنوعی است که هر يک در بخشی از سرزمين هايی که به نوعی تحت تاثير تمدن اسلامی بوده اند، وجود دارند.

او در شهر دهلی هند از يک پدر مسلمان و يک مادر هندو زاده شده و با يک مسيحی لبنانی تبار ازدواج کرده است و بخشی از اعضای خانواده دور او از ميان زرتشتيان ايرانی تبار ساکن شبه قاره هند هستند.

ناوينا حيدر می گويد: «زندگی شخصی من مملو از ترکيب بسيار متنوعی از اديان و اقوام است. شايد اين نمونه ای باشد از دوران جهانی شدن تمدن ها که به سوی آن در حرکت هستيم. در اين نمايشگاه جديد نيز ما سعی کرده ايم تمام اين نقاط تماس و گفت و گو بين اقوام و جوامع گوناگون را نشان دهيم و بنابراين به بيان ديدگاه های متنوعی کمک کنيم.»
XS
SM
MD
LG