لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

گروه «حکومت اسلامی» حداقل ۱۴۵ غيرنظامی را در کوبانی قتل عام کرد


نمایی از شهر کوبانی در روز جمعه پنجم تیرماه که از آن دود بلند شده است.
نمایی از شهر کوبانی در روز جمعه پنجم تیرماه که از آن دود بلند شده است.

گروه موسوم به حکومت اسلامی در جريان حملات خود به شهر کوبانی و يک روستای اطراف اين شهر حداقل ۱۴۵ غيرنظامی را به قتل رساند.

خبرگزاری رويترز از قول گروه ديده‌بان حقوق بشر سوريه می‌نويسد که از نظر شمار تلفات اين دومين قتل عام بزرگ اين گروه در خاک سوريه است.

به گزارش اين نهاد، نبرد بين واحدهای دفاع ملی کردهای سوريه و پيکارجويان گروه «حکومت اسلامی» که روز پنجشنبه به کوبانی رخنه کردند، در روز جمعه ادامه داشت.

همزمان سازمان ملل متحد نيز اعلام کرد که بر اثر حمله پيکارجويان اين گروه جهادی به مناطق اطراف شهر حسکه در شمال شرقی سوريه، حدود ۶۰ هزار نفر از مردم از منطقه فرار کرده و هشدار می‌دهد که به مرور تعداد آوارگانی که از اين منطقه می‌گريزند ممکن است به ۲۰۰ هزار نفر برسد.

رامی عبدالرحمان مدير گروه ديده‌بان حقوق بشر سوريه گفت پس از قتل عام چند صد نفر از اعضای قبيله سنی مذهب شيتت که سال گذشته روی داد، کشتار اخير در کوبانی و روستای اطراف آن، بزرگترين مورد از قتل عام‌هايی است که توسط گروه «حکومت اسلامی» در سوريه اتفاق افتاده است.

به گفته او، در جريان اين حملات حداقل سه مورد بمبگذاری انتحاری روی داده و تعداد زيادی از کودکان، زنان و افراد سالخورده نيز کشته شده‌اند.

گفته می‌شود که چند ده نفر از پيکارجويان گروه دولت اسلامی که لباس‌های يگان‌های دفاع ملی کردها و يا گروه‌های شورشی ديگر سوريه را به تن داشتند در يک عمليات غافلگيرانه وارد کوبانی شده‌اند.

پيکارجويان گروه حکومت اسلامی در عمليات ديگری به مواضع نيروهای دولتی سوريه در جنوب شهر حسکه واقع در شمال شرقی کشور حمله کرده و برای دومين روز پياپی نقاط مرکزی اين شهر را توپ‌باران کردند.

به گفته گروه ديده‌بان حقوق بشر سوريه به نظر می‌رسد که روز جمعه اين گروه بخش جنوب شرقی اين شهر را نيز هدف حملات خود قرار داده است. شهر حسکه در حال حاضر به دو بخش تقسيم شده که کنترل يک بخش آن در دست نيروهای دولتی است و بخش ديگر آن توسط يگان‌های دفاع ملی کردها اداره می‌شود.

خبرگزاری رويترز می‌نويسد اين دو حمله همزمان که از روز پنجشنبه آغاز شد نشان می‌دهد که گروه «حکومت اسلامی» پس از دو هفته شکست در برابر تهاجم جنگجويان کرد که با حمايت حملات هوايی آمريکا انجام می‌شود، اکنون موضع تهاجمی گرفته است. اوايل هفته جاری نيروهای کرد تا حدود ۵۰ کيلومتری شهر رقه مرکز خلافت خودخوانده اين گروه پيشروی کردند.

گروه حکومت اسلامی در حملات اخير خود اهدافی را برگزيده که در آنجا حمايت هوايی ائتلاف بين‌المللی از نيروی زمينی دشوار است. به عنوان مثال در شهر کوبانی هر حمله هوايی ممکن است تلفات غيرنظامی به بار بياورد.

در شهر حسکه نيز اهداف حملات اين گروه در قلمرو نيروهای دولتی سوريه است و ائتلاف بين‌المللی که از سال گذشته حملات هوايی عليه مواضع اين گروه را شروع کرد، حاضر نيست با رژيم سوريه همکاری کند.

شهر کوبانی سال گذشته محل وقوع يکی از مهمترين نبردها عليه گروه «حکومت اسلامی» بود. پس از ماهها نبرد بالاخره يگان‌های دفاع ملی کردهای سوريه با کمک پيشمرگه‌های کرد عراق و حمايت هوايی آمريکا توانستند اين گروه را از کوبانی بيرون برانند.

در ماه‌های اخير صحنه نبرد عليه اين گروه مرتب در حال تغيير بوده است. پيکارجويان اين گروه ماه گذشته با يک پيشروی سريع مناطقی مانند شهر پالميرا را در خاک سوريه و مناطقی را هم در خاک عراق مثل شهر رمادی مرکز ايالت انبار تصرف کردند. ولی در هفته‌های اخير شبه نظاميان کرد تهاجم از شمال را آغاز کرده و مناطق وسيعی را از گروه «حکومت اسلامی» باز پس گرفته‌اند.

پيکارجويان اين گروه معمولا پس از شکست در يک نقطه به سرعت تهاجم در نقاط ديگر را آغاز می‌کنند.

طبق تازه‌ترين گزارش‌ها در حمله روز پنجشنبه به شهر حسکه گروه «حکومت اسلامی» کنترل حداقل يکی از محلات اين شهر را به دست گرفته است. دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد می‌گويد حداقل ۶۰ هزار نفر از مردم اين شهر گريخته و بخشی از آنها به سوی مرزهای ترکيه در حرکت هستند.

اما فرماندار اين شهر در مصاحبه‌ای با تلويزيون دولتی سوريه تاکيد کرد که حسکه امن است و از مردم خواست تا به شهر بازگردند.

گروه ديده‌بان حقوق بشر سوريه می‌گويد نبرد بين پيکارجويان گروه «حکومت اسلامی» و نيروهای دولتی در حسکه ادامه دارد و نيروهای دولتی، مناطق جنوبی شهر را که به دست اين گروه افتاده است، بمباران کرده‌اند.

خبرگزاری رويترز در پايان يادآوری می‌کند که رژيم سوريه از ماه مارس به اين سو کنترل مناطقی از شمال غربی، جنوب و نواحی مرکزی کشور را از دست داده است.

بخشی از اين مناطق توسط گروه «حکومت اسلامی» و ساير گروه‌های جهادی سوريه مثل جبهه النصره تصرف شده و بخش ديگر نيز به دست گروه‌های شورشی ميانه رو افتاده است.

XS
SM
MD
LG