لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

سفیر اسرائیل در آمریکا: نتانیاهو قادر به حمله یکجانبه به تاسیسات اتمی ایران است


مايکل اورن، سفير اسرائيل در آمريکا
مايکل اورن، سفير اسرائيل در آمريکا
مايکل اورن، سفير اسرائيل در آمريکا، در آستانه پايان دوره خدمت خود گفته است، بنيامين نتانياهو از فرط نگرانی از برنامه اتمی ايران، «شب‌ها خوابش نمی‌برد و قادر به حمله يک‌جانبه اسرائيلی به تاسيسات هسته ای ايران است».

آقای اورن در مصاحبه با روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» که روز پنجشنبه، بيستم تير، منتشر شد، افزوده است: «پرسش، ديگر اين نيست که ايران چه زمان به بمب اتمی دست می يابد بلکه اين است که کی می‌توان ايران را از رسيدن به بمب محروم کرد، و اين زمان، بسيار نزديک است».

اورن در اين مصاحبه، مانند نتانياهو، ادعا کرده است که «ايران برنامه هولوکاست ديگری را تدارک می‌بيند و مسئوليت مقابله با اين خطر، بر دوش نتانياهو است».

اين ديپلمات افزوده است: «همانگونه که داويد بن گوريون (اولين نخست وزير اسرائيل) مسئوليت خطيری در سال ۱۹۴۸ (در اعلام استقلال اسرائيل) داشت، مسئوليت نتانياهو نيز (در مقابله با تکرار خطر هولوکاست)، خطير است».

مايکل اورن در پاسخ به اين پرسش هاآرتص که آيا نتانياهو از توان روحی برای حمله يک‌جانبه اسرائيلی به تاسيسات هسته ای ايران برخوردار است، گفته است، «فکر می کنم، آری».

اورن در همين حال گفته است که «نتانياهو فعلا صبوری را پيشه کرده و نمی‌خواهد به دامان يک جنگ بيهوده غلطانده شود اما اين صبوری، اتفاقاً از قدرت او نشان دارد».

يووال اشتاينيتز، وزير اطلاعات، امور راهبردی و مناسبات بين‌الملل اسرائيل نيز در روزهای گذشته، حسن روحانی رييس جمهوری منتخب ايران را «استاد لفاظی و ديپلماسی» ناميده و ادعا کرده بود که ايران در زمان رياست جمهوری آقای روحانی به بمب اتمی خواهد رسيد.

يووال اشتاينيتز در مصاحبه با روزنامه فرانسوی فيگارو، در سيزدهم تير، گفت: هدف روحانی اين است که ايران همزمان با رسيدن به توافق با غرب، بتواند به جنگ افزار اتمی دست يابد ولی ايران را از گسترش تحريم‌ها خلاصی داده و گزينه نظامی عليه ايران را ملغی نمايد.

اشتاينيتز هفته گذشته در جريان سفر اروپايی خود مدعی شد که حسن روحانی «چهره ای رياکارانه دارد و غرب را نگران نمی‌کند»، در حالی که به گفته اشتاينيتز، محمود احمدی‌نژاد چهره واقعی رژيم ايران را به غرب نشان می‌داد».

وی افزوده بود، ايران ممکن است پيش از دور جديد مذاکرات هسته‌ای ميان جامعه جهانی با ايران بر سر پرونده هسته‌ای اين کشور «از خط قرمز عبور کرده باشد».

اشاره اين وزير اسرائيلی به «خط قرمزی» است که نخست وزير کشورش شهريور سال گذشته در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد.

نتانياهو گفته بود: «وقتی ايران ۲۵۰ کيلوگرم اورانيوم با غلظت ۲۰ درصدی داشته باشد، می‌تواند اورانيوم با غلظت ۹۰ درصدی (برای بمب اتمی) توليد کند».

اما اشتاينيتز ماه گذشته گفته بود، ايران به خط قرمز «بسيار نزديک» شده و حدود ۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم با غنای بيست درصدی دارد.

اشتاينيتز در روزهای گذشته در سفر به آلمان و فرانسه با دولتمردان اين کشورها، با هدف تشديد فشارها و گسترش تحريم ها عليه ايران، با وجود انتخاب شدن حسن روحانی، گفت‌وگو کرده است.

نخست وزير اسرائيل در سال‌های گذشته برنامه هسته‌ای ايران را «خطری حياتی» توصيف کرده اما ايران بر مسالمت آميز بودن برنامه خود اصرار دارد.

بنيامين نتانياهو از پس از انتخابات ماه گذشته رياست جمهوری ايران، جهان را به تشديد تحريم‌ها عليه ايران فرا خوانده است.

آقای روحانی در اولين نشست خبری پس از اعلام پيروزی اش در تهران گفت در مذاکرات آتی هسته ای، «شفافيت ايجاد خواهد کرد، مذاکرات را فعال‌تر کرده و سطح آن را ارتقا خواهد داد و برای جلوگيری از گسترش تحريم‌ها تلاش خواهد کرد».
XS
SM
MD
LG