لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

اسرائیل: فرمانده پیشین شاخه نظامی حزب‌الله در یک توطئه داخلی کشته شد


مصطفی بدرالدین روز ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ در انفجاری در نزدیکی یک فرودگاه دمشق، پایتخت سوریه، کشته شد.
مصطفی بدرالدین روز ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ در انفجاری در نزدیکی یک فرودگاه دمشق، پایتخت سوریه، کشته شد.

اسرائیل می‌گوید فرمانده پیشین شاخه نظامی حزب‌الله در یک توطئه داخلی این سازمان شیعی لبنانی و در نتیجه فشارهای فرماندهی شاخه قدس سپاه پاسداران بر دبیرکل حزب‌الله، کشته شده است.

ژنرال گادی آیزنکوت، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه اول فروردین گفت، تحقیقات انجام شده از سوی سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل نشان می‌دهد که مصطفی بدرالدین توسط نیروهای حزب‌الله و در تسویه حساب داخلی کشته شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال آیزنکوت نتیجه «تحقیقات» انجام شده از سوی «امان» سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل را در جریان یک سخنرانی در همایش امنیتی در موسسه «مئیر داگان» در شهر نتانیا در اسرائیل ارائه کرد.

مصطفی بدرالدین روز ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ در انفجاری در نزدیکی یک فرودگاه دمشق، پایتخت سوریه، کشته شد.

یک روز پس از کشته شدن بدرالدین، حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله گفت، فرمانده شاخه نظامی‌اش به دست اسرائیل کشته نشده است.

نصرالله وعده کرده بود که جزییات بیشتری را در این باره به اطلاع برساند اما این وعده عملی نشده بود.

فرمانده کل ارتش اسرائیل گفته است، گزارش‌هایی که اسرائیل دریافت کرد نشان داد که بدرالدین با فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران دچار اختلاف جدی شده بود.

به تازگی نیز شبکه سعودی العربیه در گزارشی گفته بود، قاسم سلیمانی فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران از حسن نصرالله خواسته بود بدرالدین را برکنار کند، زیرا از عملکرد وی در سوریه رضایت نداشت.

مصطفی بدرالدین و سه تن دیگر از فرماندهان شاخه نظامی حزب‌الله از سوی یک دادگاه بین‌المللی وابسته به سازمان ملل متحد، به کمک به اجرای توطئه قتل رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان در بمبگذاری سال ۲۰۰۵ در بیروت، متهم بودند.

بدرالدین زمانی که تنها ۲۲ سال داشت، به خاطر برنامه‌ریزی برای کشتن امیر کویت و نیز طراحی انفجار در سفارت آمریکا در کویت دستگیر، محاکمه و زندانی شده بود.

اما در جریان حمله عراق به کویت که به هرج‌ومرج در این امیرنشین منجر شد، بدرالدین از زندان گریخت و به کشورهای عربی بازگشت تا اینکه رد پایش در لبنان دیده شد.

مصطفی بدرالدین که هنگام قتل ۵۵ سال داشت، برادر یکی از همسران عماد مغنیه فرمانده پیشین شاخه نظامی حزب‌الله بود.

عماد مغنیه نیز بهمن ۱۳۸۶ در انفجاری در دمشق کشته شد. سوریه در آن زمان هنوز سه سال تا آغاز جنگ داخلی فاصله داشت.

دادن مقام فرماندهی شاخه نظامی حزب‌الله به بدرالدین، در سال ۲۰۱۱، سه سال بعد از کشته شدن مغنیه، رسمیت یافت.

حسن نصرالله و حزب‌الله هم پیمان مهم جمهوری اسلامی ایران در تحرکات منطقه‌ای و جهانی محسوب می‌شوند.

شبه نظامیان حزب‌الله اندکی بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه در مارس ۲۰۱۱ با هدف یاری دادن به بقای بشار اسد به سوریه اعزام شدند.

حسن نصرالله در یک سال اخیر با تحسین شبه نظامیان خود در جنگ‌ سوریه این را نیز گفته است که «پول، اسلحه و همه چیز حزب‌الله مانند همیشه از ایران می‌آید».

به گزارش خبرگزاری‌ها، در زمان قتل بدرالدین گزارش‌هایی انتشار یافته بود که او با شماری از نیروهای ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در همان پایگاه نظامی ارتش سوریه که ساعاتی بعد در آن کشته شد، دیدار کرده بود.

در آن گزارش‌ها آمده بود، اصلی‌ترین مسئله اختلاف میان بدرالدین و قاسم سلیمانی، نحوه ادامه حضور نظامی در سوریه در پایان جنگ‌های این کشور بوده است.

ژنرال آیزنکوت فرمانده ستاد کل ارتش اسرائیل گفته است، تسویه حساب خونین داخلی حزب‌الله و کشته شدن بدرالدین نشان می‌دهد که مناسبات داخلی این سازمان حتی با اصلی‌ترین حامی‌اش، «تا چه حد ظالمانه است».

آیزنکوت این ارزیابی را نیز ارائه کرد که حزب‌الله دستخوش «بحران عمیق داخلی و مالی شده است».

رییس ستاد کل ارتش اسرائیل گفته است اگر حزب‌الله بخواهد مانند گذشته به اسرائیل حمله کند، اسرائیل این بار نه تنها اماکن وابسته به حزب‌الله، بلکه تمامی لبنان را هدف قرار خواهد داد.

XS
SM
MD
LG