لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

احتمال بازنگری اسرائیل در سیاست «بی‌طرفی» خود در قبال بحران سوریه


یک مقام ارشد اطلاعاتی اسرائیل گفته است افزایش خطرات برای اسرائیل از ناحیه نیروهای تکفیری و سلفی اسلامگرای فعال در سوریه ممکن است اسرائیل را به دخالت در جنگ داخلی سوریه بکشاند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مقام اسرائیلی افزوده است، اسرائیل ممکن است برای رفع خطرات فزاینده از ناحیه نیروهای تروریستی اسلامگرای افراطی در سوریه، در سیاست خود که در سه سال گذشته در جنگ داخلی سوریه «بی‌طرف» بود، «بازنگری» کند.

این مقام اسرائیلی که نام او برده نشده است، گفته که شمار نیروهای القاعده و همسو با جهاد جهانی که در نزدیکی مرزهای سوریه با اسرائیل مستقر شده‌اند و نیز افزایش تجربیات جنگی آن‌ها در نبرد سه ساله سوریه، یک «تهدید جدی» برای اسرائیل است.

این مقام اطلاعاتی اسرائیلی که آسوشیتدپرس او را فردی «بلندپایه» توصیف کرده است، افزوده است: «نظر به نبود شریکی برای صلح با اسرائیل در سوریه، دیدگاه رایج در اسرائیل این بود که طرف‌های درگیر در جنگ سوریه هرچه بیشتر یکدیگر را بکشند، بهتر است تا اینکه قوای خود را به دشمنی با اسرائیل معطوف کنند».

در همین حال، این مقام اسرائیلی گفته است: «اما هر چه که زمان می‌گذرد، نیروهای جهادی در جنگ سوریه تجربه بیشتری به دست می‌آورند و شمار اسلامگرایان افراطی نیز که وارد سوریه می‌شوند، بیشتر می‌شود».

براساس گزارش‌های منابع غربی، اسرائیل در سه سالی که بحران در این کشور همسایه‌اش در جریان بوده، تنها در چند مورد که انتقال «محموله‌های جنگ افزار پیشرفته از سوریه برای حزب الله لبنان» را ردگیری کرده بود، به سوریه حمله هوایی کرد.

مقامات ارشد اسرائیل در مواردی خاص نیز، از جمله پس از انتشار فیلم‌های کاربرد جنگ افزار شیمیایی در سوریه، آشکارا خواهان برکناری بشار اسد شدند اما از هر گونه اقدامی که به دخالت در بحران سوریه تلقی شود، از بیم عواملی افراطی که جایگزین اسد شوند، خودداری کرده‌اند.

اما مقام ارشد اطلاعاتی ارتش اسرائیل به آسوشیتدپرس گفته است: «در پشت پرده درحال بازنگری در راهبرد بی‌طرفی خود هستیم».

به گفته این فرد اطلاعاتی اسرائیلی، در حالی که تا سال گذشته شمار نیروهای جهادی مسلح در سوریه حدود دو هزار نفر بود در حال حاضر تعداد آن‌ها به سی هزار نفر افزایش یافته است.

به گفته این مقام اسرائیلی، «پس از اسد که این نیرو‌ها بتوانند موقعیت خود در سوریه را تحکیم کنند، قوای‌شان را متوجه حمله به اسرائیل خواهند کرد».

به نوشته آسوشیتدپرس، ارزیابی ارتش اسرائیل این است که دو مورد حمله راکتی اخیر از خاک لبنان به سوی شمال اسرائیل از سوی نیروهای همسو با القاعده صورت گرفته است.

در همین حال، آسوشیتدپرس نوشته است نیروهای جهادی با حمله راکتی از لبنان به اسرائیل می‌خواستند اسرائیل را به حمله متقابل به جنوب لبنان وادار کنند تا با حزب‌الله درگیر شده و قوای حزب‌الله را که یاری رسان رژیم بشار اسد است، تضعیف کنند.

به نوشته این خبرگزاری، اسلامگرایان افراطی مسلح اکنون کنترل بخش وسیعی از نواحی سوری همجوار با اسرائیل را در دست دارند اما تا به حال از حمله راکتی مستقیم به اسرائیل خودداری کرده‌اند – هر چند که در مواردی ترکش راکت‌ها و گلوله‌هایی که حاصل جنگ داخلی آن‌ها بوده است، غیرمستقیم به اسرائیل اصابت کرده است.

«جبهه النصره» و «دولت اسلامی شام و عراق» دو گروه اصلی از اسلامگرایان افراطی هستند که نیرو‌های‌شان در سوریه از یک سو با قوای ارتش اسد می‌جنگند و از سوی دیگر با سایر نیروهای اوپوزیسیون ملی‌گرای سوری در نبرد هستند.

ارزیابی‌ها حاکی است که هزاران نیروی تازه نفس در ماه‌های اخیر از کشورهای عربی و حتی از میان اسلامگرایان افراطی مقیم اروپا که برخی از آن‌ها تابعیت کشورهای اروپایی را نیز دارند، برای تقویت قوای «جبهه النصره» و «دولت اسلامی شام و عراق» به خاک سوریه رسیده‌اند.

به نوشته آسوشیتدپرس، ارزیابی مقامات اسرائیلی بر این است که حدود هزار و دویست نفر از نیروهای اسلامگرای افراطی نیز به نوار غزه رخنه کرده و با تشکیل باندهایی، مسئولیت برخی از حملات راکتی ماه‌های اخیر به سوی جنوب اسرائیل را بر عهده گرفته‌اند.

سخنان مقام ارشد اطلاعاتی اسرائیل در مورد «بازنگری احتمالی» این کشور در بی‌طرفی، از بیم تقویت قوای افراطیون اسلامی در سوریه، که ممکن است به حمایت از بشار اسد تعبیر گردد، در حالی بیان شده است که کنفرانس صلح سوریه در ژنو در جریان است.

بسیاری از ناظران همواره گفته بودند بهترین حالت برای اسرائیل ادامه بقای حکومت بشار اسد است زیرا او و پدرش حافظ اسد در دوران حکومت خود هیچگاه به اسرائیل حمله نکردند و با وجود اشغال ۴۴ ساله ارتفاعات سوری از سوی اسرائیل، مرزهای دو کشور آرام‌ترین مرزهای اسرائیل بودند.
XS
SM
MD
LG