لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

انتخابات پارلمانی اسرائیل؛ نگاهی به برندگان و بازندگان


پس از هیجان پیکارهای انتخاباتی اسراییل و پیروزی غیرمنتظره بنیامین نتانیاهو، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به دستاورد‌ها و شکست‌های بازیگران اصلی این مبارزات پرداخته است.

برندگان چه کسانی هستند؟

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل برنده اصلی انتخابات است. حزب لیکود به رهبری او با کسب ۳۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان، برنده و «اتحاد صهیونیست» به رهبری اسحاق هرتزوگ با ۲۴ کرسی در مقام دوم قرار دارد.

فهرست متحد که شامل احزاب اصلی عرب است با کسب ۱۴ کرسی در پارلمان، سومین حزب مجلس آینده اسراییل خواهد بود.

«کالانو»، حزب تازه تاسیس میانه رو به رهبری موشه کهلون که از حزب لیکود منشعب شده با تمرکز بر شعارهای اقتصادی، ده نماینده به پارلمان می‌فرستد.

در حالی که بنیامین نتانیاهو درصدد تشکیل یک دولت ائتلافی است، پشتیبانی حزب کالانو از او اهمیت زیادی دارد. آقای نتانیاهو با آگاهی از موقعیت موشه کهلون، ۴۸ ساعت پیش از انتخابات، تصدی وزارت دارایی را به او وعده داد.

بازندگان انتخابات چه کسانی هستند؟

اتحاد صهیونیست به رهبری اسحاق هرتزوگ، و هاتنوعا به رهبری خانم زیپی لیونی روز چهارشنبه شکست را پذیرفتند. آنها که شش کرسی کمتر از حزب لیکود به دست آوردند، در موقعیتی نیستند که فراکسیون اکثریت را در پارلمان تشکیل دهند.

حزب مذهبی دست راستی «خانه یهودیت» از مدافعان سر سخت شهرک‌های یهودی است و دولت فلسطینی را رد می‌کند. این حزب تنها هشت نماینده به پارلمان می‌فرستد در حالی که در انتخابات سال ۲۰۱۳ توانست ۱۲ کرسی بدست آورد. ناظران می‌گویند بخشی از رای دهندگان این حزب به لیکود رای دادند.

حزب ملی‌گرای دست راستی «یسراییل بیتنو» به رهبری آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسراییل شش کرسی کسب کرد. این حزب در انتخابات پیشین ۱۱ نماینده به پارلمان فرستاد. رای دهندگان این حزب نیز، در این دور به حزب لیکود رای دادند.

حزب راست میانه «یش آتید» به رهبری یائیر لپید نیز با از دست دادن هشت کرسی نسبت به انتخابات پیشین، ۱۱ کرسی بدست آورد.

دو حزب راست افراطی «شاس» و «اتحاد یهودیت توراتی» در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۳ با از دست دادن پنج کرسی، جزء بازندگان بودند و در مجموع ۱۳ کرسی در پارلمان آینده اسراییل خواهند داشت.

حزب چپگرای «مرتص» با از دست دادن شش کرسی نسبت به انتخابات گذشته، در این دوره تنها چهار کرسی بدست آورد.

رای دهندگان اسراییلی از جمله بازندگان این انتخابات بودند. هیچ‌یک از آن‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند بنیامین نتانیاهو بتواند ایساک هرتزوگ را شکست دهد.

در هفته پیش از انتخابات، نظرسنجی‌ها نشان می‌داد «اتحاد صهیونیست» به رهبری اسحاق هرتزوگ با اختلاف چهار کرسی از حزب لیکود پیشی گرفته است. نتیجه این نظرسنجی‌ها با نتیجه رای گیری تفاوت محسوسی داشت.

گام بعدی پس از انتخابات چیست؟

بنیامین نتانیاهو کارت‌های برنده بسیاری دارد.

او می‌تواند در همکاری با احزاب دست راستی، دولت ائتلافی دست راستی‌تری نسبت به دولت فعلی تشکیل دهد. ائتلاف این احزاب محافظه کار که مطلوب آقای نتانیاهو است، ۶۷ نماینده در پارلمان خواهد داشت.

آقای نتانیاهو گزینه دیگری نیز دارد؛ تشکیل دولت اتحاد ملی با اسحاق هرتزوگ می‌تواند به خروج اسراییل از انزوای سیاسی بین‌المللی که پس از سخنرانی انتخاباتی وی و مخالفت با تشکیل دولت فلسطینی تشدید شد، کمک کند.

XS
SM
MD
LG