لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

اسرائیل از آزمایش مدل جدید موشک رهگیر «پیکان» خبر داد


نمونه‌ای از موشک‌های رهگیر «پیکان» که اسرائیل در سال‌های اخیر مدل‌های مختلف آن را آزمایش کرده است.
نمونه‌ای از موشک‌های رهگیر «پیکان» که اسرائیل در سال‌های اخیر مدل‌های مختلف آن را آزمایش کرده است.
اسرائيل روز دوشنبه، هفتم اسفند، اعلام کرد که برای نخستین بار مدل جديد طولانی‌ترين موشک رهگيری خود را با نام «حتص-۳» (پيکان ۳) آزمايش کرده که اين آزمايش موفقيت آميز بوده است.

موشک «حتص ۳» در ساعت هشت بامداد به وقت محلی از يک پايگاه نظامی در سواحل دريای مديترانه و بر فراز آب‌های اين دريا پرتاب شد.

اين آزمون تنها شش دقيقه طول کشيد و نحوه عمل موشک «حتص ۳» در منحرف کردن موشک باليستيکی که از سوی «دشمن» پرتاب می‌شود، بررسی شد.

مسئولان اسرائيلی گفتند که «حتص ۳» همچنین قادر است با رهگيری دقيق موشک‌هايی که تا ۲۵۰۰ کيلومتری فراز زمين پرتاب می‌شوند، آنها را منحرف و شکار کند.

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، با تقدير از طراحان اين پروژه نظامی، آن را «سنگ بنای ديگری در راه پيشرفت‌های نظامی اسرائيل» ناميد و گفت: «اين موفقيت، به سری دستاوردهای نظامی پرغرور پيشين ما، در طراحی و راه اندازی سيستم‌های "حتص يک"، "حتص دو" و "گنبد آهنين" می پيوندند».

در بيانيه رسمی وزارت دفاع اسرائيل در اين باره نيز آمده که «اين توانمندی در زمينه مقابله با خطرات آتی که متوجه اسرائيل است، بسيار مهم است».

به گزارش روزنامه هاآرتص، مسئولان اسرائيلی اين پروژه موشکی گفتند که سخن از «نخستين پرواز اين موشک تدافعی و شکار کننده است که توانايی های جدی را به منصه ظهور می گذارد».

پروفسور عوزی رابين يکی از کارشناسان پروژه های موشکی اين کشور نيز روز دوشنبه به راديوی اسرائيل گفت: «هيچ کشوری درجهان، حتی آمريکا، تا کنون به اين توانايی نرسيده است و پنتاگون طرح مشابهی را تنها بروی کاغذ دارد و يقيناً روس‌ها و چينی‌ها نيز تا رسيدن به چنين توانمندی، فاصله بسيار دارند».

اسرائيل از دو دهه پيش طراحی موشک ضد موشک از نوع «حتص» را آغاز کرد که طراحی موشک و ساخت آن با خود اسرائيلی‌ها بود اما آمريکا در تامين بخش بزرگی از بودجه آن تا به امروز، مشارکت دارد.

کارشناسان آژانس دفاع موشکی آمريکا (MDA) در آزمايش «حتص ۳» حضور داشتند.

هرچند مقامات اسرائيل در زمان آزمايش جديد اشاره ای به نام ايران نکردند، اما به نوشته روزنامه هاآرتص، يائير هاراماتی، يکی از مديران پروژه های موشکی اسرائيل، به نام پروژه «خوما»، ماه دسامبر گفته بود که «موشک "حتص ۳" برای مقابله با موشک های باليستيک ايران که احتمالاً به کلاهک سلاح های غيرمتعارف مانند مواد اتمی مجهز باشد، به کار خواهد رفت».

گفته می شود که اين موشک احتمالا تا سه سال ديگر به ارتش اسرائيل تحويل داده خواهد شد.
XS
SM
MD
LG