لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

اعلام آمادگی بنيامين نتانياهو برای تشکيل دولت ائتلافی جدید


بنیامین نتانیاهو (راست) همراه با آویگدور لیبرمن
بنیامین نتانیاهو (راست) همراه با آویگدور لیبرمن
يک روز پس از انتخابات سراسری پارلمانی اسرائيل، بنيامين نتانياهو رهبر حزب ليکود و يائير لاپيد، رهبر دومين حزب بزرگ اين کشور می گويند که خواهان تشکيل ائتلاف گسترده دولتی هستند و همزمان، تلاش رهبران دو جناح چپ و راست برای تشکيل ائتلاف مورد نظر خود، از ساعتی پس از بسته شدن حوزه های رای گيری آغاز شده است.

در انتخابات نوزدهمين دوره «کنست» که روز سه شنبه، سوم بهمن، انجام شد، بنيامين نتانياهو نخست وزير و رهبر حزب ليکود و اصولاً راستگرايان تضعيف شده و شمار زيادی از کرسی های خود را از دست داده اند.

با وجود اين، بنيامين نتانياهو می گويد هنوز می تواند دولتی ائتلافی تشکيل دهد و به رهبران احزاب ديگر برای ورود به کابينه به رهبری خود پيام داده است.

پیروزی بنيامين نتانياهو در انتخابات اسرائیل
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:40 0:00


تا بامداد روز چهارشنبه ۹۹ درصد آراء انتخابات پارلمانی اسرائيل شمارش شده است که نتايج به دست آمده نشان می دهد ائتلاف موسوم به «ليکود – بيتينو» که به تازگی از هم پيمانی ميان دو حزب راستگرای ليکود به رهبری بنيامين نتانياهو و «اسرائيل خانه ماست» به رهبری آويگدور ليبرمن تشکيل شده بود، تنها ۳۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی «کنست» را به دست آورده است.

حزب جديد «يش عاتيد» يا «راه آينده» به رهبری روزنامه نگار جوان و محبوب يائير لاپيد که تنها چند ماه پيش برپا شد، توانست ۱۹ کرسی را از آن خود کند و به حزب دوم کشور مبدل شود.

حزب ديرپای کارگر به رهبری خانم شلی يخيموويچ روزنامه نگار پيشين برجسته راديو اسرائيل، توانسته است که ۱۵ کرسی را بدست آورد و حزب سوم کشور باشد.

حزبی که با رهبری نفتالی بنت يک يهودی آمريکايی زاده و صاحب يک کمپانی کامپيوتری به تازگی با نام «خانه يهودی» برپا شده بود، و معتقد به لزوم مشارکت يهوديان مذهبی در جامعه و ارتش است، توانست ۱۱ کرسی را به دست آورد. اين حزب در نقشه سياسی اسرائيل در جناح راست قرار می گيرد.

حزب تازه تاسيس «هاتنوعا» به رهبری خانم تسيپی ليونی، وزير امور خارجه پيشين اسرائيل، شش کرسی کسب کرده است.

حزب چپگرای «مرتص» به رهبری خانم ذهاوا گال اون نيز شش کرسی به دست آورد که دو برابر بيش از انتخابات گذشته است.

حزب مذهبی «شاس» که رهبر روحانی آن ربای عواديا يوسف به داشتن ديدگاه های تند افراطی مذهبی شهرت دارد اما از محبوبيت در ميان يهوديان مذهبی شرقی تبار بهره مند است و برای «نابودی احمدی نژاد دعا کرده است»، يازده کرسی دوره پيشين خود را حفظ کرده است.

حزب مذهبی يهودی ديگری با نام «يهدوت هتوراه» که پای ثابت دولت های پيشين راستگرا بوده و يهوديان غربی تبار اشکنازی به آن رای می دهند، شش کرسی هميشگی خود را حفظ کرده است.

مجموعه احزاب متعلق به اعراب شهروند اسرائيل نيز ۱۲ کرسی خود را حفظ کرده اند، اما آنها هرگز در هيچ يک از دولت های اسرائيل وارد ائتلاف نشده اند.

شائول موفاز رهبر ايرانی زاده حزب «کاديما» شکست فاحشی متحمل شد و اين حزب تنها دو کرسی کسب کرده در حالی که در دوره پيشين مجلس، با ۲۸ کرسی، بزرگ ترين حزب بود اما از ۱۰ ماه پيش که موفاز با شکست خانم ليونی به رهبری آن رسيد، انشعاب عميقی در حزب روی داد.

شمار نمايندگان جديدی که برای نخستين بار به «کنست» راه يافته اند، از ۵۰ نفر بيشتر است که تا کنون چنين وضعی کمتر سابقه داشته است.

شمار زنان نيز دراين دوره کنست افزايش يافته است بويژه آنکه رهبر سه حزب مهم کشور، خود از ميان زنان قوی و سياستمدار هستند و حزب «راه آينده» ۵۰ درصد از کرسی های خود را به زنان اختصاص داده است.

با احتساب همه احزابی که بتوان آنها را در طيف راست نقشه سياسی اسرائيل قرار داد، معلوم می شود که جناح راست تنها ۶۱ کرسی دارد و جناح ميانه و چپ با ۵۹ کرسی به طرز چشمگيری تقويت شده است. اما ناظران می گويند که اين احتمال نيز مطرح است که با پايان شمارش آرای نظاميان، وضعيت ۶۰-۶۰ باشد.

حزب ليکود در حالی با ائتلاف با حزب «اسرائيل خانه ماست» به طور مشترک ۳۱ کرسی را به دست آوردند که ليکود در انتخابات گذشته به تنهايی ۲۷ کرسی و حزب تحت رهبری آويگدور ليبرمن نيز پانزده کرسی داشت؛ لذا کسب تنها ۳۱ کرسی از سوی هر دو حزب، يک شکست بزرگ برای نتانياهو و ليبرمن، دو سياستمدار قديمی است که تا حال به پيروزی خود اطمينان زيادی داشتند.

نتانياهو انتخابات را ده ماه زودتر از موعد اصلی خود برگزار کرد زيرا به تقويت خود «اطمينان» داشت و می خواست با اين کار، رقيبان را ضعيف کند اما اکنون خود او برای تشکيل دولت با دشواری های بسيار جدی روبروست.

شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، در روزهای آينده رهبران همه احزابی را که به اين دوره «کنست» راه يافته اند، نزد خود فرا می خواند تا بپرسد که کار تشکيل دولت را بايد به کداميک از سياستمداران واگذار کند؟

تشکيل هر دولتی به حمايت دستکم ۶۱ نفر (نصف به علاوه يک از ميان ۱۲۰ نماينده) نياز دارد. اگر در پايان شمارش آرای سربازان، نتايج تغيير نکند، نتانياهو ممکن است بتواند ائتلافی بسيار لرزان و ضعيف را با احزاب راست و مذهبی که «شريکان طبيعی» حزب ليکود بوده اند، تشکيل دهد اما وی در سخنرانی پس از پايان رای گيری گفت که می خواهد دولتی هرچه فراگيرتر برپا کند.

سيلوان شالوم، معاون نتانياهو، بامداد چهارشنبه به راديوی اسرائيل گفت: «ملت رای داده است که يائير لاپيد و حزب "راه آينده" بخش مهمی از ائتلاف دولتی باشد» و نيز گفت «اميدواريم که حزب کارگر نيز نظر خود را تغيير دهد و حاضر به ورود به دولت باشد».

اما خانم يخيموويچ رهبر حزب کارگر در سخنرانی پس از انتخابات، با قاطعيت بسيار عليه نتانياهو سخن گفت و تاکيد کرد که هنوز همه تلاش خود را خواهد کرد تا با ياری احزاب ميانه و چپ، مانع از تشکيل دولت از سوی نتانياهو شود.

نتانياهو در سخنرانی خود در ساعات اوليه بامداد چهارشنبه، بار ديگر از «خطر ايران» سخن گفت و افزود که «دولت بعدی بايد با خطرات امنيتی و در صدر آنها خطرات ايران مقابله کند و اولويت اصلی اين است که ايران نتواند به سلاح هسته ای دسترسی يابد».

اين در حالی است که رهبران احزاب ميانه و جديد و نيز ناظران سياسی اسرائيل می گويند که نتايج انتخابات نشان می دهد که رای دهندگان اسرائيلی با نحوه رای دادن خود پيام دادند که بهبود وضع اقتصادی و بويژه کاهش قيمت ها و آسان شدن شرايط برخورداری از مسکن ارزان را می خواهند.
XS
SM
MD
LG