لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

نقض آتش بس میان اسرائیل و گروه های مسلح فلسطینی


تجمع یهودیان ارتودوکس در محل اصابت راکت های شلیک شده از سوی گروه های مسلح فلسطینی در نوار غزه.
تجمع یهودیان ارتودوکس در محل اصابت راکت های شلیک شده از سوی گروه های مسلح فلسطینی در نوار غزه.
آتش بس نانوشته ای که قرار بود از شامگاه دوشنبه میان اسرائيل و گروه های مسلح فلسطينی در باريکه غزه رعايت شود، روز چهارشنبه چندین بار نقض شد.

بامداد چهارشنبه، حملات راکتی و خمپاره ای جديدی از غزه به اسرائيل صورت گرفت که منطقه باز «اشکول» را مورد اصابت قرار داد.

چند ساعت پيش از آن نيز، اسرائيل با جنگنده هايش به اعضای يک باند شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطين حمله کرد.

حمله راکتی به اسرائيل آسيب جانی نداشت اما خسارتی به يک ساختمان وارد کرد، ولی حمله هوايی اسرائيل اسماعيل الاسمر، عضو ارشد نظامی جهاد اسلامی فلسطين را از پای در آورد. اسماعيل الاسمر، فرمانده عملياتی جهاد اسلامی فلسطين در بخش رفح بود.

اتومبيل حامل الاسمر که از منطقه «الرفح» به موازات مصر حرکت می کرد، مورد اصابت راکت هايی قرار گرفت که از جنگنده های اسرائيلی شليک شده بود.

احمد المدلل، عضو ارشد جهاد اسلامی روز چهارشنبه در الرفح «سوگند» خورد که اين تشکل از اسرائيل به خاطر کشتن الاسمر انتقام بگيرد، و طاهر النونو، سخنگوی دولت حماس نيز اين اقدام اسرائيل را محکوم کرد.

اما سخنگوی ارتش اسرائيل گفت که اين فعال مسلح اسلامگرا نقش مهمی در انتقال سلاح و مهمات قاچاقی از طريق شبه جزيره «سينای» در شمال مصر به درون باريکه غزه داشت.

پس از حمله راکتی به اسرائيل نيز، جنگنده های اسرائيلی بار ديگر بر فراز غزه به پرواز در آمدند، که به گفته سخنگوی ارتش اسرائيل، باندهای راکت انداز را هدف قرار داد.

رسانه های فلسطينی گزارش دادند که يک موتور سوار مسلح در بخش ميانی باريکه غزه مورد اصابت قرار گرفت و به طور «سطحی» زخمی شد.

در پی اين سلسله رخدادها، اسرائيل بار ديگر از ساکنان مناطق موسوم به «کمربندی غزه» در جنوب کشور خواست که با شنيدن هر صدای احتمالی آژير خطر، سريعا به پناهگاه ها بروند.

طاهرالنونو، سخنگوی دولت حماس در غزه گفت قرار بود که آتش بس، متقابل باشد و عمليات اسرائيل در پی برخی تحرکات گروه های فلسطينی «قابل قبول» نيست.

ارتش اسرائيل اين «اصل» را رعايت می کند که فارغ از ميزان هر آسيبی که راکت های شليک شده به اسرائيلی ها وارد کند، واکنش نشان دهد.

اما بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، شامگاه شنبه پس از کشته شدن يک مرد اسرائيلی و زخمی شدن همسر ۹ ماهه باردار او و مجروح شدن شماری ديگر، واکنش فوری نشان نداد.

رسانه های اسرائيلی نوشتند که دولت اسرائيل زير فشار شديد مصر و برخی عوامل ديگر جهانی، از گسترش عمليات نظامی در غزه خودداری کرد تا اوضاع وخيم تر نشود.

مصر تاييد کرد که در تلاش ها با هدف پايبندی مجدد طرفين به آتش بس نانوشته دخالت کرد.

دور جديد رخدادها از ظهر پنجشنبه گذشته آغاز شد؛ زمانی که گروه های مسلح در جاده شمالی بندر ايلات، به سوی اتومبيل ها و اتوبوس های گردشگران اسرائيلی آتش گشودند.

اين حملات موجب مرگ هشت اسرائيلی و زخمی شدن ۳۱ نفرديگر از شهروندان اين کشور شد؛ اسرائيل پس ازساعاتی با حمله به خانه خالد شعث، يکی از سران «کميته های مقاومت مردمی» در غزه، او و چهار نفر ديگر از سران اين کميته ها، از جمله کمال النيرب، ملقب به «ابوعوض» دبيرکل اين کميته ها را از پای در آورد.

نخست وزير اسرائيل ساعاتی پس از این حمله گفت: «کسانی که برنامه ريز کشتار مردم ما در ايلات بودند، زنده نيستند».

در سلسله حملات راکتی که فلسطينی ها از شامگاه پنجشنبه در واکنش به اين عمليات ارتش اسرائيل نشان دادند، يک اسرائيلی ديگر کشته و شماری ديگر زخمی شدند.

اسرائيل نيز در حملات خود ۱۲ تا ۱۷ نفر از افراد مسلح در غزه را از پای در آورد اما سه فلسطينی غير نظامی ديگر، از جمله دو کودک، کشته شدند و دهها فلسطينی ديگر زخمی گرديدند.

دولت حماس که ظاهرا خود در حملات راکتی و اقدامات مسلحانه ديگر دخالت نداشته است، دوشنبه گفته بود که همه تشکل های مسلح فلسطينی به اين دولت تعهد سپرده اند که از آن شب از اقداماتی که موجب وخيم شدن دوباره وضع غزه شود، دست بکشند و دوباره به آتش بس نانوشته با اسرائيل پايبند بمانند.

اسرائيل دوشنبه گفته بود که اگر طرف مقابل آتش بس را رعايت کند، اسرائيل نيز حملات هوايی را پايان می دهد.
XS
SM
MD
LG