لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

پرز: واکنش خشمگینانه اسرائیل به تماس تلفنی اوباما و روحانی، آمریکا را تحقیر کرده است


شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل
شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل
شيمون پرز می‌گويد واکنش‌های اسرائيل به گفت‌وگوی تلفنی باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا و حسن روحانی همتای ايرانی‌اش، آمريکا را که هم پيمان مهم اسرائيل است، «تحقير و خوار» کرده است.

رییس جمهوری اسرائیل اين سخنان را در آستانه ملاقات بنيامين نتانياهو با اوباما و نيز سخنرانی نخست‌وزير اسرائيل در مجمع عمومی سازمان ملل بيان کرد.

آقای نتانياهو قرار است روز دوشنبه هشتم مهر با اوباما ديدار و روز سه شنبه نیز در مجمع عمومی سازمان ملل، با محوريت برنامه هسته‌ای ايران، سخنرانی کند.

شيمون پرز روز يکشنبه، هفتم مهر، در مصاحبه با راديوی ارتش اسرائيل گفت: ما اسرائيلی‌ها می‌توانيم با اقدام رييس جمهوری آمريکا در نزديک شدن به ايران «موافق باشيم يا نه، اما نبايد آمريکا را خوار و زبون کنيم و چنين نشان دهيم که گويا تنها ما عقل کل بوده و آمريکايی‌ها نفهم و ساده لوح هستند».

آقای پرز گفت باور کنيد که «ديگران نيز مانند ما عقل دارند؛ ما بايد با آنها گفت‌وگو کرده و استدلال خود را (در مورد برنامه هسته‌ای ايران) برای آنها توضيح دهيم».

بنيامين نتانياهو در نخستين ساعت بامداد يکشنبه هفتم مهر و پيش از ترک اسرائيل به مقصد آمريکا گفت در اين سفر برای مقابله با «چرب زبانی» حسن روحانی که موجب شده است وجهه ايران در آمريکا تغيير کند، تلاش خواهد کرد.

نتانياهو تکرار کرد که برنامه هسته‌ای ايران خطر بزرگی برای اسرائيل باقی مانده است و از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، برنامه اتمی ايران محدود نشده است.

رسانه‌های اسرائيل گزارش داده‌اند که آقای نتانياهو به همه وزيران خود دستور داده است از اظهار نظر علنی و گفت‌وگو با رسانه‌ها در مورد تماس تلفنی صورت گرفته ميان باراک اوباما و حسن روحانی خودداری کنند.

حسن روحانی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل هفته گذشته در نيويورک بود، عصر جمعه پنجم مهر در حالی که به سوی فرودگاه جان اف کندی می‌رفت تا به ايران بازگردد، تلفنی از کاخ سفيد دريافت کرد که در آن سوی خط، باراک اوباما بود.

روسای جمهوری ايران و آمريکا توضيح دادند که اين گفت‌وگوی تلفنی پانزده دقيقه‌ای، عمدتا در مورد برنامه هسته‌ای ايران بوده است.

اسرائيل نسبت به اين مکالمه واکنش خشمگينانه‌ای نشان داده و غرب و بويژه آمريکا را به اتخاذ رويه‌های ساده‌انگارانه در برابر «لبخند» و «چرب زبانی» حسن روحانی متهم کرده است.

روزنامه «هاآرتص» روز يکشنبه نوشت: «يک مقام ارشد دفتر نخست وزيری اسرائيل گفته است، نتانياهو در آمريکا تلاش خواهد کرد تا اثرات جشنی را که روحانی در روزهای گذشته ترتیب داد و موجب فريب آمريکا شد، خراب کند و ناراحت نخواهد شد که به عنوان مهره خراب‌کننده يک مهمانی دلپذير جلوه داده شود».

در حالی که وزيران ارشد اسرائيل از اظهار نظر در مورد رويه جديد آمريکا در ارتباط با ايران منع شده‌اند، آويگدور ليبرمن، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس اسرائيل روز يکشنبه در صفحه فيس‌بوک خود نوشت: «اسرائيل زمانی نيز که در مورد خطرات کوره اتمی عراق هشدار می‌داد، تنها بود و به تنهايی اين تاسيسات را بمباران کرد».

اشاره ليبرمن به انهدام کوره اتمی ناتمام «عصيراک» عراق در سال ۱۹۸۱ به فرمان مناخم بگين نخست وزير وقت اسرائيل است.

ليبرمن در فيس‌بوک خود نوشته است: روحانی در حالی با تاکتيک‌های جديد می‌خواهد رويه هميشگی «فريبکاری» ايرانی را ادامه دهد که «رژيم ايران در طول سال‌ها برنامه هسته‌ای خود را پنهان کرده و بارها اطلاعات غلط و گمراه کننده در مورد ماهيت اين برنامه به نهادهای بين‌المللی داد؛ همان رويه‌ای که کره شمالی نيز آن را دنبال کرد و سرانجام به قدرت نظامی هسته‌ای مبدل شد».

ليبرمن افزوده است: «من دست نتانياهو را در اين ماموريت پر اهميت او می‌فشارم و می‌دانم که او با قاطعيت، منافع حياتی امنيت اسرائيل را مورد تاکيد قرار خواهد داد زيرا اينها منافع همه جهان نيز هست».

حسن روحانی در روزهای گذشته در نيويورک بارها تاکيد کرد که «برنامه هسته‌ای ايران هرگز ماهيت نظامی نداشته و جمهوری اسلامی، هيچ‌گاه در صدد توليد بمب اتم نبوده و نخواهد بود».

اسرائيل اين استدلال‌ها را قبول ندارد و خواهان تشديد تحريم‌ها عليه ايران است.

اما ايران رفع هر چه زودتر تحريم‌ها را برای بهبود وضع اقتصادی به شدت نابسامان خود ضروری می‌داند.

حسن روحانی در کنفرانس خبری روز جمعه گذشته در نيويورک تاييد کرد که وضع اقتصادی کشورش بدتر از آمار و ارقامی است که او تا قبل از آغاز رياست جمهوری‌اش از آن با خبر بود.
XS
SM
MD
LG