لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

درگیری فلسطینی‌ها با پلیس اسرائیل در محوطه مسجد الاقصی


یک سخنگوی پلیس اسرائیل گفته است که پلیس این کشور بامداد روز سه‌شنبه، ششم اسفند، وارد محوطه مسجد الاقصی در ناحیه‌ شهر قدیمی اورشلیم، بیت‌المقدس، شد تا معترضان فلسطینی را که سنگ پرتاب می‌کردند، متفرق کند.

در حالی که رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده بودند مجلس این کشور در این روز درخواست راستگرایان مذهبی برای «حق مالکیت یهودی» بر «تپه معبد مقدس» را بررسی می‌کند، فلسطینی‌ها ناخشنودی عمیق خود را با درگیر شدن با نیروهای امنیتی اسرائیل در شرق بیت المقدس نشان دادند.

این تنش بویژه زمانی شدت گرفت که پلیس اسرائیل عبور و مرور از «دروازه مغربی‌ها» در کنار محوطه مساجد الاقصی و عمر و در چند قدمی «دیوار ندبه» یهودیان را آزاد کرد.

«دروازه مغربی‌ها» از مدتی پیش بسته بود. هر بار که پلیس اسرائیل در صدد آزاد کردن تردد از این منطقه حساس برآمده بود، فلسطینی‌ها با انجام تظاهرات گسترده، ناخشنودی عمیق خود را نشان داده‌اند.

اسرائیل پس از زمستان سخت چند سال پیش که منجر به فروپاشی «دروازه مغربی‌ها» شد، با ایجاد یک پل جدید، تردد برای رسیدن به محوطه مساجد الاقصی و عمر را آسان کرد اما فلسطینی‌ها این پل را ضربه‌ای به پایه‌های الاقصی می‌دانند.

با وجود همه مخالفت‌های فلسطینی‌ها، این پل با چوب و آهن از چند سال پیش، ساخته و برپا شده است.

روز سه شنبه، لحظاتی پس از گشایش مجدد این پل، صد‌ها جوان فلسطینی ساکن شرق بیت‌المقدس خود را به محوطه باستانی رسانده و اقدام به سنگ پرانی علیه نیروهای امنیتی و نظامی اسرائیل کردند.

برخی از جوانان فلسطینی برای جلوگیری از شناسایی خود، صورتشان را با کفیه عربی پوشانده بودند.

دوربین‌های دایمی پلیس اسرائیل در شرق اورشلیم که بر فراز بلندی‌ها نصب شده‌اند، این جوانان را ردگیری می‌کنند.

نظامیان اسرائیل با ورود به حیاط مساجد عمر و الاقصی، با توسل به شلیک گاز اشک آور، درصدد پراکنده کردن تظاهرکنندگان برآمدند.

پلیس اورشلیم از زخمی شدن سطحی دو نفر از افسران خود و عدم جراحت در طرف فلسطینی، خبر داد.

در کنار فراخوانی‌های حماس، جهاد اسلامی فلسطین و سایر گروههای عضو «جبهه مقاومت فلسطینی»، جنبش فتح نیز سه شنبه از فلسطینی‌ها خواست در «دفاع از مسجد الاقصی» لحظه‌ای درنگ نکنند.

فتح در یک فراخوان اضطراری، از همه فلسطینی‌های شرق بیت المقدس خواست، فورا خود را به مسجد الاقصی برسانند.

در چند جمعه گذشته نیز هر بار پس از پایان نماز آدینه در محوطه مساجد الاقصی و عمر، نمازگزاران جوان فلسطینی با نیروهای اسرائیلی درگیر شده بودند.

یهودیان راستگرای وابسته به احزاب مذهبی همواره بر این باور بوده‌اند که باید به آن‌ها امکان داده شود تا در «تپه معبد مقدس» نیایش کنند اما پلیس اسرائیل به دلیل حساسیت‌های سیاسی و مذهبی، مانع از این امر شده است.

یهودیان می‌گویند معبد باستانی سلیمان یا «هیکل سلیمان» در زیر محوطه‌ای است که مساجد عمر و الاقصی روی آن واقع شده است.

بنا به درخواست احزاب مذهبی و سایر راستگرایان، کنست قرار است از شامگاه سه شنبه ششم اسفند، برای نخستین بار بحث «مالکیت یهودی» بر اماکن مورد اختلاف را به بررسی بگذارد.

این بررسی بنا به طرحی که موشه فیگلین یک عضو افراطی حزب لیکود به کنست ارائه کرده است، آغاز می‌شود.

فیگلین معتقد است که اسرائیل باید ملاحظات را کنار بگذارد و «قیمومیت خود بر شرق اورشلیم و اماکن مقدس را رسما اعلام کند».

اما سیاستمداران احزاب میانه و چپ، و نیز رسانه‌های اسرائیل، پیش‌تر ارزیابی کرده بودند که آغاز این بررسی در مجلس این کشور، آتش خشم فلسطینی‌ها را بر خواهد انگیخت.

به نوشته وبسایت وای. نت، خانم می‌خال روزین از حزب چپ «مرتص» گفت هدف فیگلین، «تحریک و ایجاد خشونت دوباره در منطقه است و افرادی مانند او به آزادی مذاهب اعتقادی ندارند».

ایتسیک شمولی عضو حزب «کارگر» در کنست نیز به وای. نت گفت «تحریکات فیگلین نتیجه بی‌عملی نتانیاهو در برابر افراطیون در حیات داخلی حزب لیکود است». شمولی خواهان آن شد که نتانیاهو این دستور کار مجلس را لغو کند.

طبق قوانین بین المللی، اسرائیل به رعایت آزادی مذهب و آزادی نیایش برای پیروان ادیان مختلف در شرق اورشلیم متعهد است.

در سال ۲۰۰۰ دیدار آریئل شارون رهبر حزب لیکود از اماکن یادشده، در آغاز خیزش بزرگ دوم فلسطینی‌ها به نام «انتفاضه الاقصی» نقش مهمی داشت.

مسجد الاقصی به عنوان «قبله نخست» مسلمانان، اهمیتی بزرگ برای پیروان جهان اسلام دارد.
XS
SM
MD
LG