لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

درگيری بين اسرائيل و حماس در نوار غزه وارد پنجمين روز خود شد


گزارش ها حاکی است که شمار کشته ها و مجروحين در طرف فلسطينی با هر سورتی پرواز جنگنده های اسرائيلی افزايش می يابد.
گزارش ها حاکی است که شمار کشته ها و مجروحين در طرف فلسطينی با هر سورتی پرواز جنگنده های اسرائيلی افزايش می يابد.
پنجمين روز از دور جديد درگيری شديد ميان اسرائيل و غزه با شليک دهها راکت به شهرهای اسرائيل و حملات هوايی وسيع اسرائيل در غزه آغاز شده است. تا ظهر روز يکشنبه تلفات فلسطينی ها به ۵۴ نفر و شمار مجروحين به حدود ۵۰۰ نفر افزايش يافته است.

يکی از راکت هايی که بامداد يکشنبه، ۲۸ آبان، به سوی اسرائيل شليک شد، ظاهراً به سوی مناطق مرکزی اسرائيل در اطراف شهر تل آويو نشانه گيری شده بود اما سيستم دفاع ضد راکتی «گنبد آهنين» آن را در هوا شکار و منهدم کرد.

حمله راکتی به مرکز اسرائيل چهارمين تلاش ناکام تشکل های مسلح فلسطينی برای ضربه زدن به تل آويو، اين شريان حياتی اقتصادی و فرهنگی اسرائيل بود.

در نخستين حمله به تل آويو، شامگاه پنجشنبه دو راکت ايرانی «فجر- ۵» در آب های دريای مديترانه سقوط کرد. حمله غروب روز آدينه به حومه تل آويو به فضای باز اصابت کرد و تلفات يا خسارتی نداشت.

حمله عصر روز شنبه از سوی سيستم «گنبد آهنين» متوقف ماند و راکت شليک شده بامداد يکشنبه را نيز «گنبد آهنين» ابتدا در هوا منحرف و سپس منهدم کرد و با پديدار شدن دود قارچ مانندی در آسمان، که نشانه شکار راکت است، مردم تل آويو نفسی به آسودگی کشيدند.

پس از گذشت زمان کوتاهی، نيروی هوايی اسرائيل نيز اعلام کرد که جنگنده هايش سکوی پرتاب همين راکت دوربرد به سوی «گوش دان» (مرکز اسرائيل) را شناسايی کرده و سکو را که در بخش شمالی غزه بوده، منهدم کرده است.

ارتش اسرائيل از روز شنبه پنجمين سامانه «گنبد آهنين» را از صنايع نظامی خود، و دو ماه زودتر از موعد مقرر، دريافت کرد و بلافاصله آن را در نقطه ای در اطراف تل آويو مستقر کرد.

ارتش اسرائيل می گويد که اين سامانه پنجم «گنبد آهنين» می تواند چتر مناسبی، هم برای مرکز اسرائيل و هم برای اورشليم ايجاد کند و اگر راکت هايی به سوی اورشليم شليک شود، سامانه مستقر در تل آويو آن را نيز شکار و منهدم خواهد کرد.

دولت اسرائيل روز يکشنبه تصويب کرد که حدود ۲۰۰ ميليون دلار ديگر را برای توليد سامانه های بيشتر «گنبد آهنين» اختصاص دهد و رسانه های اين کشور، احتمال درخواست مالی از آمريکا برای توليد هر چه بيشتر اين سامانه ها را مطرح کردند.

اسرائيل می گويد، با احتساب يک و نيم ميليون نفر ساکنان تل آويو و مرکز اسرائيل و نظر به اينکه روز آدينه دو راکت دوربرد نيز به سوی اطراف اورشليم/بيت المقدس شليک شده بود، و از آنجا که يک و نيم ميليون نفر از مردم جنوب اسرائيل نيز در هشت سال اخير زندگی در سايه حملات راکتی را تجربه کرده اند، اکنون بيش از دو سوم از جمعيت هفت ميليون نفری اسرائيل، در معرض خطر قرار گرفته اند.

برای نخستين بار خطر جان صدها هزار فلسطينی شرق بيت المقدس، شهرک ها و دهکده های عرب نشين اطراف اورشليم و نيز کرانه باختری را تهديد می کند؛ افزون بر آن، دهها هزار عرب اسرائيلی که بويژه در منطقه «جافا» در تل آويو زندگی می کنند، مانند ساير مردم اسرائيل در خطر قرار گرفته اند.

با وجود اين، ارتش اسرائيل پيش از ظهر يکشنبه اعلام کرد که از ميان حدود ۹۰۰ راکتی که از غزه شليک شده است، اکنون تنها سه و نيم درصد راکت ها به اسرائيل اصابت می کند. تا نيمه شب گذشته چهاردرصد از کل راکت ها به اسرائيل اصابت می کرد که اکثر آنها نيز در فضای باز به زمين خورده بود.

شمار تلفات در طرف اسرائيلی از آغاز اين حملات سه کشته و شماری اندک زخمی سطحی بوده است؛ اسرائيل اين امر را نتيجه تدابير امنيتی بسيار خوب خود و نيز وجود سيستم های دفاعی پيشرفته می داند.

موج جديد حملات راکتی به اسرائيل در حالی است که يکشنبه آغاز هفته در اين کشور است و مردم اميدوار بودند که هفته جديد را با آرامش آغاز شود. تمامی آخرهفته، بخش های بزرگی از جنوب و مرکز اسرائيل فعاليت های عادی خود را رها کرده و مردم در پای صفحات تلويزيون در خانه های خود بودند و يا با شنيدن آژير خطر حمله راکتی، به سوی اماکن امن می دويدند.

۵۴ کشته در طرف فلسطينی؛ نتانياهو آماده «گسترش جدی» عمليات است

گزارش ها حاکی است که شمار کشته ها و مجروحين در طرف فلسطينی با هر سورتی پرواز جنگنده های اسرائيلی افزايش می يابد؛ تا ظهر روز يکشنبه تلفات فلسطينی ها به ۵۴ نفر و شمار مجروحين به حدود ۵۰۰ نفر افزايش يافت و ويرانی های گسترده ای به بار آمده است و از جمله ساختمان نخست وزيری در غزه کاملاً منهدم شده است.

جنگنده های اسرائيل روز يکشنبه دو بار به يک ساختمان مقر رسانه ها در غزه حمله کردند تا آنتن های اين برج را منهدم کنند. دراين حمله، شش نفر از افراد تيم های رسانه ها زخمی شدند. با وجود اين، پخش برنامه های «الاقصی» شبکه تلويزيونی حماس به طور عادی ادامه يافت.

اسرائيل به حمله به منازل شماری از فرماندهان ميدانی حماس و جهاد اسلامی ادامه داده است؛ در حالی که اين افراد خود در اين اقامتگاه های شناخته شده، نيستند.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل روز يکشنبه در آغاز نشست هفتگی دولت خود، ضربات وارده به تشکل های مسلح فلسطينی را «جدی» دانست و گفت بسياری از هدف هايی که در آغاز عمليات «ستون ابر» تعيين گرديد، تأمين شده است.

وی از بيش از يکهزار سورتی پرواز جنگنده های هوايی اسرائيل در غزه، از عصر روز چهارشنبه که عمليات آغاز شد، خبر داد ولی افزود «بهای سنگينی از کسانی که امنيت اسرائيل را به خطر می اندازند، گرفته می شود»، و نيز گفت که اسرائيل آماده است «عمليات را به طور جدی گسترش دهد».

آقای نتانياهو خطاب به رهبران جهان نيز گفت که «اسرائيل تلاش بسياری کرده است تا (در حملات هوايی خود) غير نظامی های غزه هدف قرار نگيرند».

نخست وزير اسرائيل مسجدی را که درغزه بمباران شده است، يک انبار راکت های دوربرد معرفی کرد و گفت زمانی که خرابکاران از مسجد سوء استفاده می کنند، آن را به هدف مشروع مبدل می نمايند.

بنيامين نتانياهو از «تفاهمی که کشورهای بسياری در جهان نسبت به اقدامات دفاعی اسرائيل نشان داده اند»، قدردانی کرد و گفت به تماس تلفنی با سران کشورها ادامه می دهد و بويژه از آمريکا و باراک اوباما رييس جمهوری آن کشور قدردانی کرد و گفت اين مهم ترين همپيمان اسرائيل، در کنار ما ايستاده است و کمک مالی آمريکا را که امکان داد سامانه «گنبد آهنين» را طراحی و توليد کنيم، ارج می گذاريم.

در همين حال، روزنامه هاآرتص روز يکشنبه نوشت که نتانياهو در تماس های تلفنی خود در روز شنبه به رهبران کشورهای مختلف جهان گفته است، در صورتی که حملات راکتی قطع شود، وی آماده آتش بس است.

در اين ميان، سران حماس وجهاد اسلامی ابراز عقيده می کنند که تهديد اسرائيل به ورود پياده نظام اين کشور به غزه «بلوف» است. سران اين گروه ها گفته اند که نيروهای اسرائيلی را در صورت ورود به غزه «فلج» خواهند کرد.

دولت اسرائيل احضار ۷۵ هزار نفر از نيروهای ذخيره را تصويب کرده اما سخنی رسمی از احتمال استفاده از نيروهای پياده نظام تا کنون مطرح نشده است؛ نيروهايی که احضار شده اند، اکثراً به تمرين در پادگان ها مشغول هستند و تنها دوهزار نفر از آنها درکمربند پيرامونی غزه در انتظار فرمان نظامی احتمالی هستند.


گسترش تلاش های ديپلماتيک برای پايان دادن به بحران غزه

در اين ميان، منابع وابسته به اتحاديه عرب خبر داده اند که نبيل العربی دبير کل اين اتحاديه در روزهای آينده همراه با شماری از وزيران خارجه کشورهای عضو به غزه خواهد آمد؛ اتحاديه عرب شنبه شب در يک نشست اضطراری در قاهره بحران غزه را بررسی کرد که نخست وزير قطر در آن حضور داشت.

امير قطر نيز خود شامگاه شنبه همراه با رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه، محمد مرسی رييس جمهوری مصر و با حضور خالد مشعل رهبر سياسی حماس که از سودان به قاهره رسيده بود، نشستی ويژه برای بررسی بحران غزه تشکيل داد.

خالد مشعل در اين نشست چهارگانه گفت: «حملات راکتی مقاومت، زمانی متوقف می شود که محاصره غزه پايان يابد».

هشام قنديل نخست وزير مصر روز جمعه و عبدالسلام رفيق وزيرخارجه تونس روز شنبه هر يک برای ساعاتی کوتاه از غزه ديدار کردند؛ اين ديدارها هرچند بسيار کوتاه بود اما يک دستاورد مهم برای حماس است که توانسته است حصر سياسی غزه را تا حد زيادی بشکند.

همزمان، بان گی مون دبيرکل سازمان ملل روز يکشنبه راهی منطقه خاورميانه شد. وی از مصر و اسرائيل ديدار خواهد کرد اما در باره حضور احتمالی آقای بان در غزه تا کنون خبری منتشر نشده است.

لورن فابيوس وزيرخارجه فرانسه نيز برای ارائه کمک کشورش به برقراری آتش بس، روز يکشنبه ماموريت سياسی خود را آغاز کرد.

همزمان تونی بلر نخست وزير پيشين بريتانيا و نماينده ويژه «کوارتت»، کميته چهارجانبه صلح خاورميانه، روز يکشنبه برای گفت و گو با نخست وزير اسرائيل در باره اين بحران وارد اين کشور شد.
XS
SM
MD
LG