لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

تظاهرات گسترده یهودیان متعصب در اسرائیل علیه خدمت اجباری سربازی


یکی از یهودیان متعصب با اسبِ نیروی پلیس درگیر شده است.
یکی از یهودیان متعصب با اسبِ نیروی پلیس درگیر شده است.
شمار زیادی از یهودیان متعصب اسرائیل و رهبران آن‌ها روز یکشنبه یازدهم اسفند، دوم مارس، با برگزاری تظاهرات در بیت المقدس (اورشلیم)، با قانون جدید خدمت سربازی این کشور مخالفت کردند.

پلیس اسرائیل شمار تظاهرکنندگان را ۲۵۰ هزار نفر برآورد کرده است.

یهودیان متعصب این تظاهرات را «میلیونی» خوانده‌اند. رهبران فرقه‌های مختلف در فراخوانی کم سابقه، از زنان و دختران خود نیز خواسته بودند در این تظاهرات شرکت کنند.

آن‌ها برای «نشان دادن زور بازو» از سراسر اسرائیل به اورشلیم رفته بودند و این شهر را برای یک روز به کنترل خود درآورده و امور آن را به حالت فلج در آوردند. حتی بزرگراه اصلی اورشلیم- تل آویو برای نصف روز بسته و همه ادارات و موسسات از بیم عواقب چنین تظاهرات بزرگی، تعطیل شده بود.

قانون جدید خدمت سربازی اسرائیل، یهودیان متعصب را نیز ملزم به انجام خدمت زیر پرچم می‌کند. اما تنها از لزوم خدمت سربازی مردان این فرقه سخن گفته و همچنان برای زنان سنت گرا معافیت قائل است.

اما از زمانی که اجرای این قانون به طور بسیار محدود آغاز شده است، شماری از جوانان متعصب زندانی شدن را بر رفتن به ارتش ترجیح داده و تظاهرات متعددی از سوی سایر متعصبین در حمایت از این بازداشتی‌ها صورت گرفته است.

آن‌ها می‌گویند همین که تورات می‌خوانند، کشور اسرائیل به طور خودکار، از سوی پروردگار مورد محافظت قرار می‌گیرد و نیازی به خدمت سربازی نیست.

از آغاز برپایی کشور اسرائیل، بنا به تصمیمی که در زمان دیوید بن گوریون اولین نخست وزیر اسرائیل اتخاذ شد، یهودیان متعصب از خدمت در ارتش معاف شدند.

اما زمانی که بن گوریون این معافیت را صادر کرد، شمار افرادی که از این امتیاز بهره‌مند می‌شدند تنها ۸۵۰ نفر بود.

۶۵ سال پس از فعالیت ارتش اسرائیل، اکنون صد‌ها هزار تن از جوانان در خانواده‌های متعصب با این استدلال که طلبه یهودی هستند، از خدمت سربازی خودداری می‌کنند.

قانون جدید برای سربازی یکسان با فشار یائیر لاپید رهبر حزب «یش آتید»، دومین حزب در مجلس اسرائیل، تصویب شده است.

حزب «یش آتید» سال گذشته در کارزار انتخاباتی خود به سایر جوانان اسرائیلی قول داده بود سنت گرایان را نیز به خدمت سربازی وادار کند.

خدمت سربازی اجباری اسرائیل برای پسران سه سال و برای دختران دو سال است. این خدمت باید بلافاصله در سن هجده سالگی پس از پایان دبیرستان آغاز شود و جوانان تنها پس از پایان سربازی، مجاز به ورود به دانشگاه هستند. برای همین، سن فارغ التحصیلان دانشگاه در اسرائیل و زمان آغاز ورود آن‌ها به بازار کار بالا‌تر از کشورهای دیگر جهان است.

ژنرال بنی گانتز رییس ستاد کل ارتش اسرائیل روز یکشنبه یازدهم اسفند در واکنش به خشم سنت گرایان از قانون جدید سربازی گفت «هیتلر زمانی که یهودیان را می‌کشت، آن‌ها را به دسته‌های مختلف تقسیم نمی‌کرد».

ژنرال گانتز اصرار سنت گرایان برای دوری از ارتش را غیر قابل قبول دانست.

احزاب مذهبی نفوذ و قدرت خود را در دولت‌های اسرائیل پس از دهه‌ها از دست داده‌اند زیرا دولت کنونی نتانیاهو شامل هیچ حزب مذهبی اولترا ارتدوکس نمی‌شود.

با وجود این، ژنرال موشه یعلون وزیر دفاع و عضو حزب لیکود در روزهای گذشته گفته بود، اجرای قانون جدید خدمت سربازی، عدالت را به طور کامل اجرا نمی‌کند و لذا نباید زیاده از حد بر سر آن اصرار کرد.

همچنین با وجود تصویب قانون جدید، دولت در هفته‌های گذشته به احزاب مذهبی پیشنهاد کرده بود برای آنکه از برخی از امتیازات اجتماعی و پول‌های دولتی برخوردار شوند، هر حوزه علمیه یهودی، خود سقف محدودی برای اعزام طلبه‌ها به ارتش را تعیین کند.

اما مردم و جوانان لائیک اسرائیل این پیشنهاد دولت را نیز ادامه تن در دادن به اخاذی‌های متعصبین نامیده و علیه آن تظاهرات کرده بودند.

در همین حال، اکثر مردم اسرائیل در نظرسنجی‌های روزهای اخیر گفتند، بعید می‌دانند که دولت بتواند قانون خدمت سربازی یکسان را عملی کند.
XS
SM
MD
LG