لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

درگیری پلیس ضد شورش اسرائیل در بیت‌المقدس با فلسطینی‌ها


مسجدالاقصی و محوطه اطراف آن در شرق بیت‌المقدس از بامداد روز دوشنبه ششم مهر دوباره شاهد ناآرامی و درگیری میان نیروهای امنیتی اسرائیل با فلسطینی‌ها شده است.

از یک سو نیروهای پلیس، نظامیان و یگان گارد مرزی اسرائیل با بمب صوتی، گاز اشک آور و سایر تجهیزات، اقدام به پراکنده کردن تجمع‌ فلسطینی‌ها کرده و از سوی دیگر، فلسطینی‌های اکثراً جوان سنگ و اشیاء مختلف به سوی نیروهای اسرائیلی پرتاب کردند.

فلسطینی‌ها می‌گویند گاز اشک آوری که نظامیان اسرائیلی بویژه در مسجد «القبلی» در محوطه الاقصی به کار بردند، شماری از فلسطینی‌ها را به حالت «خفگی» کشاند.

به گزارش هاآرتص، نیروهای اسرائیلی از بامداد دوشنبه وارد الاقصی شدند زیرا به گفته آن‌ها، فلسطینی‌ها درون مسجد را به «سنگر» مبدل کرده بودند.

پلیس اسرائیل می‌گوید، فلسطینی‌های بسیاری یکشنبه شب در الاقصی مانده بودند و همزمان، میان مسئولان سازمان وقف اسلامی که مدیریت الاقصی را در دست دارد، با پلیس اسرائیل، مذاکراتی در جریان بود.

این در حالی است که به نوشته هاآرتص، پلیس اسرائیل یکشنبه شب ورود فلسطینی‌ها به الاقصی را محدود کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که با وجود درگیری‌ها، ورود به محوطه حرم کماکان بلامانع است و همزمان، یهودیان نیز در عید مذهبی خود به «دیوار ندبه» که چسبیده به الاقصی است، روان شده‌اند.

درگیری‌های الاقصی ادامه زد و خوردهای روز یکشنبه پنجم مهر است که از ساعاتی قبل از آغاز عید هشت روزه «سوکوت» یهودیان شروع شد.

گروه کوچکی از یهودیان متعصب به این انگیزه که برای عید «سایبان‌ها» باید در «تپه معبد مقدس» نیایش کنند، در صدد ورود به الاقصی بودند اما فلسطینی‌ها با پرتاب سنگ و اشیاء از ورود آن‌ها جلوگیری کردند.

یهودیان به شدت مذهبی می‌گویند در آستانه اعیاد مهم خود باید از جایی که آن را «هیکل سلیمان» ویران شده می‌دانند، نیایش کنند.

فلسطینی‌ها این اقدام یهودیان را «تحریک آمیز» خوانده و می‌گویند الاقصی به عنوان قبله نخست مسلمانان، نباید محلی برای بازدید یهودیان باشد.

درگیری‌های الاقصی از ۲۲ شهریور و در آستانه سال نو عبری، به دلایل مشابه، آغاز شد و در روزهای پس از آن به درگیری‌های دیگری در کرانه باختری کشیده شد.

فلسطینی‌ها می‌گویند طی درگیری‌های روزهای اخیر شماری از جوانان عرب در آتشباری نیروهای امنیتی اسرائیل کشته شدند.

ظرف یک هفته گذشته، سه فلسطینی که جوان‌ترین آن‌ها یک دختر ۱۵ ساله بود، در کرانه باختری کشته شدند.

عفو بین الملل در روزهای گذشته در واکنش به کشته شدن هدیل الهشلمون، دختر ۱۵ ساله، اسرائیل را متهم کرد که عامدانه فلسطینی‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد و دست سربازان اسرائیلی «به آسانی روی ماشه تفنگ می‌رود».

روز جمعه سوم مهر نیز سربازان اسرائیلی خبرنگار خبرگزاری فرانسه و یک عکاس خبری ایتالیایی را در حالی که مشغول تهیه عکس از درگیری‌های کرانه باختری بودند، مورد ضرب و شتم قرار داده و دوربین آن‌ها را گرفته و خرد کردند.

انتشار تصاویری که روزنامه بریتانیایی «گاردین» روز چهارم مهر از خشونت یک روز قبل نظامیان اسرائیلی با خبرنگاران و عکاسان خبری اروپایی منتشر کرد، به برکناری فرمانده محلی نیروهای اسرائیلی منجر شد.

اما همزمان دولت بنیامین نتانیاهو سیاست خود را علیه فلسطینی‌ها تند‌تر کرده است؛ دولت او در روزهای گذشته تصمیم گرفت حداقل مجازات هر فلسطینی سنگ پران چهار سال حبس باشد.

بر اساس تصمیمات جدید دولت اسرائیل، خانواده‌های فلسطینی‌های زیر ۱۸ سال نیز که در سنگ پرانی‌ها شرکت کنند، باید جریمه مالی سنگینی به اسرائیل بپردازند.

فلسطینی‌ها می‌گویند، از محدودیت‌های دامنه دار و سیاست‌های ده‌ها ساله تبعیض آمیز علیه زندگی خود، در حالی که روند صلح نیز سال هاست متوقف شده است، عمیقاً سرخورده شده‌اند.

درگیری‌های روزهای اخیر انتقاد جامعه جهانی علیه اسرائیل را تشدید کرده است.

رسانه‌های اسرائیل در روزهای گذشته به نقل از رسانه‌های عربی منطقه گزارش دادند، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، به تلاش نخست وزیر اسرائیل برای گفت‌و‌گوی تلفنی با او بی‌اعتنایی کرده و به «تلفن‌های او جواب نمی‌دهد».

نتانیاهو در همین حال در روزهای گذشته گفت، به سران کشورهای عربی «اطمینان» می‌دهد که تغییری در مقررات مربوط به الاقصی داده نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG