لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

اسرائیل شرکت های انرژی همکار با ایران را «تحریم می‌کند»


نخست‌وزیر اسرائیل (وسط) روز یکشنبه گفت که «ایران آرزوی ساخت بمب اتمی را از سر به در نکرده است». 
نخست‌وزیر اسرائیل (وسط) روز یکشنبه گفت که «ایران آرزوی ساخت بمب اتمی را از سر به در نکرده است». 

اسرائیل با ناخشنودی عمیق از اجرایی شدن برجام، توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، از برقراری تحریم‌های اسرائیلی علیه شرکت‌های انرژی جهان که با ایران همکاری کنند، خبر داده است.

این در حالی است که از روز یکشنبه ۲۷ دی با اجرایی شدن برجام، بخش بزرگی از تحریم‌های ده ساله علیه ایران لغو شده است.

اقدام اسرائیل در شرایطی اعلام شده که با رفع تحریم‌ها، شرکت‌های انرژی جهانی اشتیاق زیادی برای تجدید همکاری با ایران نشان داده‌اند و بر اساس گزارش رسانه‌های بین المللی، از جمله دو شرکت بزرگ شل و توتال بلافاصله هیات‌های بزرگی را راهی تهران کرده‌اند.

اما به گزارش شبکه یک تلویزیون اسرائیل در شامگاه یکشنبه ۲۷ دی، دولت بنیامین نتانیاهو به شرکت‌های بین‌المللی فعال در عرصه انرژی گفته است که میان همکاری با ایران یا اسرائیل «باید یکی را انتخاب کنند».

گزارش یادشده می‌گوید، اسرائیل بویژه به شرکت‌های غربی فعال در عرصه نفت و گاز، به انتخاب فعالیت در اسرائیل یا ایران، اخطار داده است.

این شبکه تلویزیونی اسرائیل افزوده است یکی از نگرانی‌های دولت نتانیاهو این است که شرکت‌هایی که همزمان در ایران و اسرائیل فعالیت کنند، اطلاعات مربوط به حوزه انرژی اسرائیل را به ایران منتقل کنند.

این گزارش می‌گوید، دستورالعمل دولت اسرائیل در آینده‌ای نزدیک به شرکت‌های بین المللی ابلاغ می‌شود.

اسرائیل تنها چند سال است که از حوزه‌های گازی برخوردار شده و بهره‌برداری از «تامار»، نخستین حوزه گازی کشف شده این کشور، هنوز به مرحله صادرات نرسیده است.

در همین حال، دو شرکت دیگر اسرائیلی فعال در عرصه اکتشاف گاز روز ۲۷ دی از کشف احتمالی حوزه بزرگ گازی دیگر در آب‌های دریای مدیترانه خبر دادند.

در گزارش شبکه یک تلویزیون اسرائیل این ارزیابی نیز مطرح شد که شرکت‌های بین‌المللی به احتمال زیاد همکاری گسترده و پرسود با ایران را بر همکاری‌های محدود و پردردسر با اسرائیل ترجیح خواهند داد.

اما مقامات دولت اسرائیل به این شبکه گفته‌اند که این کشور تلاش خود را برای دور کردن شرکت‌های بین‌المللی از همکاری با ایران دنبال خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه در نشست دولت خود در بیت‌المقدس، با ابراز ناخشنودی عمیق از اجرایی شدن برجام مدعی شد که «ایران آرزوی ساخت بمب اتمی را از سر به در نکرده است».

به گفته نتانیاهو، اگر تلاش‌های پیگیرانه اسرائیل در عرصه جهانی علیه ایران صورت نگرفته بود، «ایران از مدت‌ها قبل به بمب اتمی دسترسی می‌یافت».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو از قدرت‌های جهانی خواست از نظارت بر ایران دست نکشند، و گفت، اسرائیل خود تخلفات احتمالی ایران از تعهدات بین‌المللی را به دقت زیر نظر خواهد گرفت و آن را برای جهانیان «افشاء» خواهد کرد.

نتانیاهو و دولت او با وجود شکست در سیاست‌های چند ساله علیه مذاکرات اتمی میان قدرت‌های جهانی با ایران، در روز نخست به فرجام رسیدن برجام، بار دیگر به جامعه جهانی هشدار دادند که ایران «حامی بزرگ تروریسم در منطقه و جهان باقی مانده و از پول‌های آزاد شده در این راه استفاده خواهد کرد».

گیلعاد اردان، یک وزیر اسرائیلی، اجرایی شدن برجام را «روز سختی برای کشورهای منطقه» نامیده بود.

دانی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، نیز با ناخشنودی از گزارش شنبه شب آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد پایبندی کامل ایران به تعهدات خود، مدعی شد که این گزارش «خوش بینانه بوده» و «چشم جهان را در مورد اقدامات اتمی ایران کور می‌کند».

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز یکشنبه در یک نشست خبری و همچنین در مجلس شورای اسلامی ایران گفت، صهیونیست‌ها، افراطیون آمریکا و آتش افروزان منطقه‌ای از اجرایی شدن برجام و موفقیت ایران ناراحت هستند.

در این میان در حالی که نخست وزیر اسرائیل در طول سال‌ها برنامه اتمی ایران را تهدیدی حیاتی برای کشورش توصیف کرده بود، تامیر پاردو، رییس موساد در یک سخنرانی خداحافظی خود، گفت: «هیچ خطر حیاتی برای اسرائیل وجود ندارد زیرا این کشور بسیار قوی است».

رادیو اسرائیل می‌گوید، پاردو که به آخرین روزهای کار خود در ریاست موساد رسیده، به دیگر روسای پیشین موساد و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل ملحق شده است که با ارزیابی‌های نتانیاهو در مورد وجود «خطر موجودیتی» از ناحیه ایران برای اسرائیل مخالفت علنی می‌کند.

XS
SM
MD
LG