لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

ارتش اسرائیل: در غزه می‌مانیم؛ ماموریت‌های زیادی باقی مانده است


سخنگوی ارتش اسرائیل روز دوشنبه، ۱۳ مرداد، تاکید کرد که به رغم نابودی همه تونل‌های شناسایی شده در نوار غزه، هنوز ماموریت‌های زیادی باقی مانده است که باید انجام شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، موتی آلموز در گفت‌وگو با شبکه دو تلویزیون اسرائیل گفت: «ما غزه را ترک نمی‌کنیم و آنجا باقی می‌مانیم. ماموریت‌های زیادی باقی مانده‌ است که باید به انجام برسند».

وی اظهار داشت: ارتش اسرائیل همه تونل‌هایی که تاکنون شناسایی شده‌اند را در نوار غزه از بین برده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل در عین حال افزود: «صحبت از نابودی تونل‌ها به معنای این نیست که ماموریت ما در غزه پایان یافته است».

اسرائیل از روز هشتم ژوئیه عملیاتی گسترده را از زمین، هوا و دریا علیه شبه‌نظامیان نوار غزه آغاز کرده است تا به گفته آن ضمن از بین بردن تونل‌های گروه حماس برای ارتباط با دنیای خارج، راکت پراکنی گروه‌های شبه نظامی به خاک اسرائیل را متوقف کند.

در درگیری میان طرفین تاکنون ۱۸۰۴ فلسطینی کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند. در طرف اسرائیلی نیز ۶۴ سرباز، دو شهروند اسرائیلی و یک کارگر خارجی جان خود را از دست داده‌اند.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که مذاکرات در قاهره برای برقراری آتش بس همچنان ادامه دارد و مصر خواهان است که از روز سه شنبه، ۱۴ مرداد، یک آتش‌بس ۷۲ ساعته در غزه برقرار شود.

تلاش‌های پیشین برای برقراری آتش بس موفقیتی در پی نداشت و معمولا پس از چند ساعت از سوی اسرائیل و شبه نظامیان مستقر در نوار غزه نقض می‌شد.

هیات فلسطینی حاضر در قاهره شامل گروه حماس، جهاد اسلامی و تشکیلات خودگردان به رهبری محمود عباس، روز یکشنبه خواسته‌های مشترکی تهیه و خواستار اجرای آن‌ها از سوی اسرائیل شدند. رفع حصر از غزه یکی از این درخواست‌هاست.

یک عضو هیات فلسطینی گفته است: «مصر که تلاش‌های بین‌المللی برای یک آتش‌بس انسان‌دوستانه ۷۲ ساعته‌ای را رهبری می‌کند خواستار اجرای آن از ساعت هشت بامداد فردا به وقت محلی شده است».

وی افزوده که تمام گروه‌های فلسطینی موافق این پیشنهاد هستند.

زیاد النخاله، نماینده گروه جهاد اسلامی، نیز به رادیو فلسطین گفته که «ممکن است ظرف چند ساعت آینده شاهد برقراری آتش‌بس باشیم».

مصر ماه گذشته و پس از آغاز درگیری میان اسرائیل و گروه حماس پیشنهاد کرد که یک آتش‌بس غیر مشروط برقرار شده و سپس گفت‌وگو‌ها میان طرفین آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسرائیل این پیشنهاد را پذیرفت ولی گروه حماس آن را رد کرد و مصر را متهم نمود که قصد انشعاب در جنبش فلسطینی را دارد.

قاهره هفته گذشته بار دیگر هیات‌های دو طرف را به مذاکره و برقراری آتش بس درازمدت دعوت کرد. اما اسرائیل با امتناع از اعزام هیاتی به قاهره، حماس را متهم کرد که آتش بس ۷۲ ساعته مورد حمایت سازمان ملل برای انتقال کمک‌های انسان دوستانه به نوار غزه را در روز جمعه نقض کرده است.

فلسطینی‌ها در تقاضاهایی که روز یکشنبه بر سر آن‌ها به توافق رسیدند خواستار «برقراری آتش بس، عقب نشینی نیروهای اسرائیلی، پایان محاصره غزه و بازگشایی گذرگاه‌های مرزی» در این منطقه شده‌اند.

آن‌ها همچنین خواستار حق ماهیگیری تا ۱۲ مایلی ساحل غزه و آزادی زندانیان فلسطینی شده‌اند.

این درخواست‌ها اوایل روز دوشنبه تسلیم محمد فرید تهامی، رییس دستگاه اطلاعاتی مصر شد تا وی به اسرائیل ارائه کند.

اسرائیل هنوز به این درخواست‌ها واکنش نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG