لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

پخش یک «مستند» درباره نحوه آمادگی اسرائیل برای حمله به ایران


هواپیمای اف- ۱۶ متعلق به نیروی هوایی اسرائیل
هواپیمای اف- ۱۶ متعلق به نیروی هوایی اسرائیل
شبکه ده تلويزيون اسرائيل تنها رسانه ای در جهان است که برای نخستين بار امکان يافته است تا از فاصله ای بسيار نزديک در باره آمادگی های نيروی هوايی اسرائيل برای يک حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ايران فيلم و گزارش تهيه کند، زيرا به گفته اين شبکه «لحظه حقيقت نزديک می شود».

در اين گزارش که شامگاه يکشنبه از اين شبکه پخش شد، خلبانان اسرائيلی که برای رويارويی احتمالی با ايران آماده می شوند، مورد مصاحبه قرار گرفتند و نظرات آنها در باره چنين عملياتی که اگر قطعی شود و مخاطرات عظيمی که خود آنها به جان می خرند، پرسيده شد.

اين گزارش در روزهای پيش از آغاز مذاکرات ايران با کشورهای دائم عضو شورای امنيت و آلمان در استانبول ترکيه بر سر پرونده هسته ای ايران، فيملبرداری و تهيه شده بود اما يک روز پس از ابراز خشنودی طرف های مذاکره کننده در استانبول، از شبکه ده اسرائيل پخش شد.

عصر همان روز نخست وزير اسرائيل در ملاقات با جو لیبرمن، سناتور يهودی مستقل آمريکايی، گفت که مذاکرات استانبول «يک دستخوش پنج هفته ای ديگر به ايران داده است تا در اين مدت برنامه غنی سازی اورانيوم خود را پيش ببرد»؛ سخنانی که به فاصله يکی دو ساعت پس از آن با واکنش باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روبرو شد که گفت: تنها چيزی که به ايران داده شده است، تحريم های سخت بوده است و اگر ايران در تمکين به خواسته جهانی در برنامه هسته ای خود جديت بيشتر نشان ندهد، تحريم های بيشتری نيز در انتظار ايران خواهد بود.

در گزارش شبکه ده تلويزيون اسرائيل گفته شد که اگر تلاش های سياسی جهانی برای وادار کردن ايران به تغيير مسير برنامه هسته ای اين کشور موفقيت آميز نباشد و نخست وزير اسرائيل سرانجام به سوی گزينه نظامی پيش برود، جنگنده های نيروی هوايی اسرائيل وارد عمل خواهند شد.
در اين گزارش هواپيماهای جنگنده ای که اکثراً ساخت آمريکاست با سيستم های مشترک درونی آنها که اسرائيلی - آمريکايی است، هواپيماهای سوخت رسان در هوا، بالگردهای امدادی، پهپادها و تجهيزات الکترونيک پيشرفته ای نشان داده شد که در برنامه ريزی وسيع برای چنين حمله پرمخاطره ای مورد نياز است؛ در ميان پهپادهای پيشرفته ساخت اسرائيل از جمله به پهپاد «ايتان» که می تواند فاصله هزار و سيصد کيلومتری ميان اسرائيل و ايران را نيز طی کند، اشاره شد.

در اين گزارش گفته شد که با وجود چنين توانايی نيروی هوايی اسرائيل، يک عمليات کاملا حرفه ای و به دقت طراحی و اجراء شده و بسيار موفق نيز هرگز نخواهد توانست که تاسيسات هسته ای ايران را کاملاً منهدم کند – اما زيان وارده به آن سنگين و جدی خواهد بود.

گزارشگر امور نظامی اين شبکه تاکيد کرد تا زمانی که مذاکرات هسته ای جاری با ايران در ميان است، حمله ای در کار نخواهد بود و فرمان حمله تنها در صورت ناکامی اين گفت و گوها صادر خواهد شد؛ جنگی که بر اساس اين گزارش، نخستين کارزار نظامی جدی برای اسرائيل در سی سال اخير محسوب خواهد شد و در مقايسه با آن، حملات اسرائيل به کوره اتمی عصيراک عراق در اوايل دهه هشتاد ميلادی و يا حمله اوايل پاييز سال ۲۰۰۷ به تأسيسات نيمه تمام هسته ای در منطقه «ديرالزور» در سوريه، بدون مخاطره و مثل آب خوردن بوده است.

ورود به اين عرصه، ممکن است که اسرائيل را آماج حملات راکتی گسترده حزب الله لبنان کند؛ سازمانی که اهرمی در دست جمهوری اسلامی ايران است، و در کنار خطر حملات وسيع راکتی از حزب الله، ديگر هيچ جای اسرائيل برای مردم اين کشور امن نخواهد بود.

خلبانان جوانانی که در مستند شبکه تلویزیونی اسرائيل مورد مصاحبه قرار گرفتند، اذعان داشتند که می دانند ممکن است در اين عمليات سهمگين، جان بدر نبرند؛ اسير ايران شده يا کشته شوند؛ آنها می گفتند که در صورت رفتن به سوی مخاطره جنگی و پيش از آغاز نبرد، رهنمود گرفته اند که دستورالعمل هايی را در مورد خانواده خود اجرا کنند و آنها را از پايگاه های نظامی دور نمايند.

دراين مستند دست اندرکاران امور نظامی اسرائيل تأکيد داشتند که نگران توانايی هايی خارق العاده از سوی هواپيماهای جنگی ايران نيستند زيرا نيروی هوايی ايران جنگنده های مدرنی ندارد و اکثر هواپيماهايش فرسوده است اما نگرانی جدی اسرائيل از سيستم های پدافند هوايی موسوم به «اس ۱۷» و «اس ۲۲» است که روسيه در اختيار ايران و سوريه گذاشته است و قدرت بسياری داشته و می تواند اخلال و مانعی جدی بر سر پرواز جنگنده های اسرائيلی باشد؛ اين سيستم ها هر چند شبيه مدل های قديمی تر جنگنده های آمريکايی اف- ۱۵ است اما قدرتی بالاتر از هواپيماهای اسرائيلی ها دارند.

در اسرائيل، ارتش تحت فرمان نخست وزير و کادر سياسی اين کشور است و رييس ستاد کل ارتش مأموريت های محوله از سوی نخست وزير و وزير دفاع را اجراء می کند. اما ارتش خود نحوه اجرای مأموريت را تعيين و برنامه ريزی می کند.

روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» روز يکشنبه نوشته بود که ايران در مذاکرات شنبه در استانبول خواهان گرفتن تضيمن در اين باره بود که تا پای ميز مذاکرات نشسته است، سخن از حمله در ميان نباشد.

شبکه ده تلويزيون اسرائيل، يکی از دو شبکه تجاری از ميان سه شبکه اين کشور است. آلون بن داويد خبرنگار کارکشته امور نظامی اسرائيلی، مجری و گزارشگر اصلی در تهيه اين مستند کم سابقه بود.

هر چند خبرنگاران نظامی متعدد اسرائيل همواره گزارش های بسياری از مسايل نظامی کشور خود تهيه می کنند و يا اينکه رسانه های جهانی هر از گاهی اجازه می يابند که به درون ساختار ارتش اسرائيل وارد شوند، اما نهاد سانسور نظامی اسرائيل اجازه پخش برخی از جزييات را نمی دهد؛ اما در گزارش اين بار، شبکه ده توانسته بود از فاصله ای بسيار نزديک، جزييات بسياری را در باره آمادگی نظامی اين کشور برای ضربه زدن به تأسيسات هسته ای ايران منتشر کند.

برخی از ناظران در اسرائيل می گويند که هدف از انتشار چنين گزارشی، سنگين تر کردن عامدانه اهرم فشار بر جمهوری اسلامی ايران و نيز نشان دادن جديت اسرائيل در کاربرد گزينه نظامی است تا هم جمهوری اسلامی ايران با احساس خطر از ماهيت نظامی برنامه هسته ای خود کوتاه آيد و هم جامعه جهانی برای بازداشتن اسرائيل از رفتن به مسير نظامی در برابر ايران، جمهوری اسلامی را مورد فشار بيشتری قرار دهد.

سران بسياری در جهان به تازگی آشکارا گفته اند که تحريم های گسترده و خرد کننده عليه ايران بيشتر برای اين است که اسرائيل را از در پيش گرفتن گزينه نظامی در قبال ايران باز دارند.

سياست اسرائيل در يک کلام خطاب به جامعه جهانی در مورد ايران اين است: «من دارم ديوانه می شوم، مرا زنجير کنيد»؛ سياستی که موفقيت آميز نيز بوده است و برنامه هسته ای ايران را به معضلی اصلی در صدر دستور کار جهانی قرار داده است.
XS
SM
MD
LG