لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

اسرائيل: از ملاقات با احمدی نژاد در نيويورک خودداری کنيد


محمود احمدی نژاد روز یکشنبه برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد.
محمود احمدی نژاد روز یکشنبه برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد.
رييس مجلس (کنست) اسرائيل از مقام های جهان خواسته است تا در جريان سفر احمدی نژاد به نيويورک از ملاقات با وی خودداری کنند و همزمان نخست وزير اسرائيل که قرار است در نشست سازمان ملل حضور یابد بار ديگر نسبت به دستيابی ايران به سلاح هسته ای هشدار داده است.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در آستانه سفر خود به نيويورک برای شرکت در نشست ساليانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت که در سخنرانی اش از تريبون سازمان ملل تأکيد خواهد کرد که «نبايد گذاشت که ايران، اين خطرناک ترين حکومت در جهان، به خطرناک ترين جنگ افزار که بمب هسته ای است، دسترسی يابد».

آقای نتانياهو روز يکشنبه- دوم مهر- در آغاز نشست هفتگی هيات دولت خود در بیت المقدس (اورشليم) درباره آخرين تحولات مربوط به پرونده هسته ای ايران اظهار نظر می کرد.

نخست وزير اسرائيل با اين سخنان، بار ديگر بر «قاطعيت» خويش در جلوگيری از رسيدن ايران به جنگ افزار هسته ای تأکيد می گذاشت.

وی در حالی اين سخن را بيان کرد که يک روز پيش از آن سرلشگر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اظهاراتی در حاشيه يک نمايشگاه توانمندی های دفاعی ايران، ارزيابی کرد که وقوع جنگ ميان ايران و اسرائيلی حتمی است و تنها زمان و مکان آن معلوم نيست.

سرلشگر جعفری با گفتن اينکه «لکه ننگ و غده سرطانی یعنی اسرائیل با ما سر جنگ دارد اما اینکه کی جنگ رخ دهد معلوم نیست» و بيان اين استدلال که «حماقت های صهيونيست ها بالاخره کار را به رويارويی نظامی می کشاند»، ابراز نظر کرد که نبودِ عقلانيت در طرف اسرائيلی تنش جاری را به سوی جنگ سوق خواهد داد.

فرمانده کل سپاه پاسداران اين تهديد را نيز تکرار کرد که با وقوع چنين جنگی، نابودی اسرائيل حتمی است و ايران پايان دهنده جنگ خواهد بود، و از آنانی که «اربابان رژيم صهيونيستی» ناميد، خواست که مانع از ارتکاب «حماقت» از سوی اين «غده سرطانی» شوند اما سرلشگر جعفری باز تکرار کرد که چنين عقلانيتی را در افق نمی بيند.

اين ارشدترين فرمانده نظامی ايران در اظهارات روز شنبه اش در تهران چند بار نظر خود را در زمينه حتمی بودن جنگ تکرار کرد. اين درحالی است که او و ساير نظاميان ارشد و رهبران بلندپايه جمهوری اسلامی همواره در دو سال اخير گفته بودند که هيچ عامل و کشوری شهامت تعرض به ساحت جمهوری اسلامی ايران را ندارد.

در حالی که فرماندهان ارشد نظامی اسرائيل در برابر اين اظهارات فرمانده کل سپاه پاسداران سکوت کرده و رييس ستاد کل ارتش اسرائيل نيز کم حرف ترين چهره در اسرائيل طی دو سال اخير در ارتباط با پرونده هسته ای ايران بوده است، نخست وزير اسرائيل در اظهارات روز يکشنبه خود در نشست دولتش، هيچ اشاره مستقيمی به ارزيابی های جنگی سرلشگر جعفری نکرد.

ناظران از آقای نتانياهو به عنوان مهم ترين حامی کاربرد گزينه نظامی در برابر برنامه هسته ای ايران نام می برند. او دو هفته پيش صريحاً از آمريکا پرسيد که اسرائيل «بايد تا چه زمان صبر کند؟»، و نيز افزود «آنها که حاضر نيستند برای ايران خط قرمز بگذارند، از نظر اخلاقی نيز حق ندارند برای اسرائيل خط قرمز بکشند».

ارزيابی های مفسران اسرائيلی در رسانه های اين کشور حاکی است که اهود باراک وزير دفاع که همواره در يک جبهه واحد با بنيامين نتانياهو در قبال پرونده هسته ای ايران ظاهر می شد، به تازگی از اين رويه دور شده است و او نيز چند بار گفته است که عملی کردن گزينه نظامی بايد ضمن همآهنگی با آمريکا باشد.

لیبرمن: بهار عربی یکسال دیگر به ایران می رسد

در همين حال، آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه اسرائيل در تازه ترين سخنان خود در مورد ايران ارزيابی کرده است که تا يک سال ديگر «بهار عربی» به ايران هم خواهد رسيد و به ادعای او، بار ديگر خيابان های تهران شاهد خروش ايرانيان در اعتراض به حکومت «سرکوبگر» خواهد بود.

آقای ليبرمن روز يکشنبه - دوم مهرماه- در مصاحبه ای با راديوی اسرائيل گفت ارزيابی هايی که از وضعيت داخلی ايران و شرايط اقتصادی و عميق تر شدن ميزان نارضايی مردم اين کشور به گوش او رسيده است، اين احتمال را تقويت می کند که سال آينده ايران نيز شاهد خروش مردمی عليه «ملايان سرکوبگر» باشد.

خودداری از ملاقات با احمدی نژاد

در اين ميان، رئوبن ريبلين رييس مجلس اسرائيل (کنست) از سران جهانی خواسته است که از ملاقات با محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران در نيويورک خودداری کنند.

به گزارش روزنامه اسرائيلی «جروزالم پست»، رييس مجلس اسرائيل روز شنبه در فراخوانی از جامعه جهانی و بويژه از روسای جمهوری، نخست وزيران و ساير مقامات جهانی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نيويورک می روند، خواست تا احمدی نژاد را تحريم کنند.

آقای ريبلين مدعی شد که احمدی نژاد يکی از شرورترين حکومت های جهان را نمايندگی می کند که به زعم وی، خطری برای همه جامعه جهانی است و نبايد کسی با احمدی نژاد ملاقات کند.

آقای احمدی نژاد بامداد يکشنبه برای نهمين بار از زمان رياست جمهوری خود برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نيويورک شد؛ او يک بار در نشست تعيين اساسنامه جديد هسته ای به مقر سازمان ملل رفت و با احتساب حضور امسالش، هشت بار نيز در نشست های ساليانه مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرده است.

اسرائيل همواره نسبت به حضور احمدی نژاد در سازمان ملل حساسيت نشان داده است و يک بار نيز شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل شخصاً به نيويورک رفت تا در تظاهرات يهوديان عليه احمدی نژاد شرکت کند.

بنيامين نتانياهو ماه گذشته گفته بود که امسال خود به سازمان ملل می رود تا «حقايق» را در باره ايران از تريبون مجمع عمومی سازمان ملل بيان کند.

در حالی که سخنرانی احمدی نژاد در مجمع عمومی روز چهارشنبه اين هفته خواهد بود بنيامين نتانياهو به دليل آنکه روزهای سه شنبه و چهارشنبه اين هفته با «کيپور» روزه طولانی يهوديان مصادف است، تنها پس از پايان «کيپور» راهی سفر خواهد شد و سخنرانی او برای روز پنجشنبه ششم مهرماه تعيين شده است.

رييس کنست اسرائيل در حالی از جامعه جهانی خواسته است که احمدی نژاد را تحريم کنند که ماه گذشته نمايندگان بيش از ۱۲۰ کشور دنيا برای همايش جنبش عدم تعهد به تهران رفتند و فراخوان های اسرائيل را برای خودداری از سفر به ايران ناديده گرفتند.

آقای احمدی نژاد امسال به عنوان رييس نوبتی جنبش عدم تعهد نيز در نشست مجمع عمومی سازمان ملل حضور يافته است.

خبرگزاری های ايران روز شنبه اعلام کردند که برای آقای احمدی نژاد ديدارهايی با سران جهانی و نيز گفت و گو با رسانه های مهم آمريکايی در روزهای حضور او در نيويورک برنامه ريزی شده است.

رييس کنست اسرائيل در شرايطی خواهان تحريم ملاقات های سران جهانی با احمدی نژاد شده است که باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا حاضر به تعيين ملاقات با بنيامين نتانياهو در سفر او به آمريکا نشده است؛ امری که موجب عميق تر شدن اختلافات ميان نتانياهو با رييس جمهوری آمريکا شده است اما سيلوان شالوم معاون نخست وزير اسرائيل روز يکشنبه به راديوی اسرائيل گفت که تعيين نشدن ملاقات ميان نتانياهو و باراک اوباما امری کم اهميت است و تنها از برنامه کاری فشرده رييس جمهوری آمريکا ناشی می شود.

در همين حال راديوی اسرائيل يکشنبه اعلام کرد که آقای نتانياهو در حضور دو روزه خود در روزهای پنجشنبه و جمعه اين هفته در نيويورک با بان گی مون دبير کل سازمان ملل، هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا و نيز استفان هارپر نخست وزير کانادا ديدار خواهد کرد.

آقای نتانياهو می خواهد از نخست وزير کانادا به خاطر اقدام چند هفته پيش اين کشور که مناسبات سياسی با ايران را به حالت تعليق درآورد، شخصاً قدردانی کند.
XS
SM
MD
LG