لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۴

سرباز اسرائیلی به جرم قتل مهاجم فلسطینی مجروح به ۱۸ ماه زندان محکوم شد


پرونده الور آزاریا به یکی از محاکمات اختلاف برانگیز در تاریخ اسرائیل بدل شده بود.
پرونده الور آزاریا به یکی از محاکمات اختلاف برانگیز در تاریخ اسرائیل بدل شده بود.

یک سرباز اسرائیلی که یک مهاجم زخمی و بیهوش فلسطینی را به ضرب گلوله کشته بود روز سه شنبه سوم اسفند به حکم دادگاه به ۱۸ ماه زندان محکوم شد.

این پرونده به یکی از محاکمات اختلاف برانگیز در تاریخ اسرائیل بدل شده بود و حکم سبکی که برای این سرباز صادر شد خشم فلسطینیان را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروهبان الور آزاریا یازده ماه پیش هنگامی که دو فلسطینی در شهر الخلیل یک سرباز اسرائیلی را زخمی کردند به عنوان بهیار ارتش در همان نقطه خدمت می‌کرد.

یکی از دو مهاجم فلسطینی توسط سربازان اسرائیلی به ضرب گلوله از پای در آمد اما نفر دوم مجروح شد. یازده دقیقه بعد در حالی که این مهاجم فلسطینی به نام عبدالفتاح شریف ۲۱ ساله، مجروح و بی‌حرکت روی زمین افتاده بود گروهبان آزاریا با تفنگش به سوی او نشانه رفت و گلوله‌ای به سر او شلیک کرد.

با نزدیک شدن پنجاهمین سالگرد اشغال ساحل غربی رود اردن این بحث مطرح شده است که ارتش اسرائیل با متهم کردن گروهبان آزاریا به نقض مقررات اخلافی ارتش، از افکار عمومی اسرائیل که در برخورد با فلسطینیان هر چه بیشتر به سیاست‌های دست راستی تمایل پیدا می‌کند فاصله گرفته است.

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از یهودیان اسرائیل معتقدند هر مهاجم فلسطینی باید در جا کشته شود.

یک دادگاه نظامی ماه گذشته گروهبان آزاریا را به قتل محکوم کرد، جرمی که طبق قوانین اسرائیل مجازات آن می‌تواند حداکثر ۲۰ سال زندان باشد.

دادستان‌ها خواهان سه تا پنج سال حبس شده بودند. استدلال آنها این بود که گروهبان آزاریا مهاجمی را کشته است که چند دقیقه قبل به سربازان اسرائیلی حمله کرده بود.

دادگاه در توضیح صدور حکم ۱۸ ماه زندان گفت: «متهم به عنوان قاضی و مجری حکم عمل کرده و از جرم خود ابراز پشیمانی نکرده است».

دادگاه در توضیح سبک بودن مجازات گفت این حادثه در اولین تجربه رزمی گروهبان آزاریا روی داده و تا آن لحظه سوابق او بدون نقض بوده است.

پدر عبدالفتاح شریف پس از صدور این حکم به خبرگزاری رویترز گفت: «آنها ما را مسخره کرده‌اند». دولت خودگردان فلسطینی گفت این حکم به سربازان اسرائیلی «چراغ سبز» می‌دهد تا بدون هراس از مجازات، فلسطینی‌ها را «اعدام کنند».

بعید است صدور این حکم تحرکات خشونت‌آمیز ضد اسرائیلی را گسترش دهد. فلسطینی‌ها همواره اسرائیل را متهم کرده‌اند که در برخورد با مهاجمان فلسطینی که چندان مسلح نیستند از سرکوب و قدرت نظامی بیش از حد استفاده می‌کند و انتظار ندارند که نظامیان اسرائیلی برای این اعمال خود مجازات شوند.

گروهبان آزاریا در طول محاکمه گفت هر چند مهاجم فلسطینی کاملا بی‌حرکت بود ولی به اعتقاد او هنوز می‌توانست خطرناک باشد چون چاقویش هنوز در فاصله نزدیکی قرار داشت و ممکن بود مواد منفجره با خود حمل کند.

یکی از سربازان در طول محاکمه از قول او گفته بود «او حقش بود که بمیرد».

وکلای گروهبان آزاریا حکم دادگاه را سبک توصیف کردند ولی هنوز مشخص نیست که آیا تقاضای فرجام خواهند کرد یا نه.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل که در سفر خارجی است تاکنون در مورد این حکم واکنشی نشان نداده ولی هنگام بازداشت گروهبان آزاریا در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده این سرباز ابراز همدردی کرد.

وزیر دفاع اسرائیل نیز پس از صدور حکم دادگاه در صفحه فیسبوک خود نوشت: «تروریست‌ها برای کشتن یهودیان آمده بودند و همه باید این را در نظر بگیرند».

XS
SM
MD
LG