لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

ایتالیا: طرح عملیات نظامی علیه قاچاقچیان انسان در مدیترانه آماده است


دولت ایتالیا روز چهارشنبه از اتحادیه اروپا خواست با اتخاذ تدابیر مشخص و قاطع از جمله عملیات نظامی علیه قاچاقچیان انسان و افزودن بر حضور و دفا‌تر سازمان ملل متحد در کشورهای همجوار لیبی و سایر نقاط آفریقا، با گسترش موج مهاجرت مرگبار در آب‌های دریای مدیترانه مقابله کند.

روبرتا پینوتی وزیر دفاع ایتالیا در مصاحبه‌ای با رسانه‌های بین‌المللی گفت: «ما می‌دانیم قاچاقچیان قایق‌های خود را کجا پنهان می‌کنند و مراکز تجمع آن‌ها کجاست. طرح عملیات نظامی علیه آن‌ها آماده است».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سواحل لیبی طی سال‌های اخیر به نقطه اصلی حرکت قایق‌های مهاجران به سوی اروپا بدل شده است.

وزیر دفاع ایتالیا افزود اگر اتحادیه اروپا از این کشور بخواهد و اقدام نظامی علیه قاچاقچیان به تصویب سازمان ملل متحد برسد این کشور حاضر است فرماندهی و بخش اعظم مسئولیت این عملیات را به عهده بگیرد.

او گفت: «ما حاضریم سهم خود را بپذیریم. ما نزدیک‌ترین کشور اروپایی به این منطقه هستیم».

روبرتا پینوتی این اظهارات را یک روز قبل از اجلاس سران اتحادیه اروپا اعلام کرد که در واکنش به حادثه غرق شدن ۸۰۰ مهاجر در روز یکشنبه برگزار می‌شود. این حادثه پرتلفات‌ترین فاجعه دریایی در آب‌های دریای مدیترانه بود.

در تازه‌ترین مورد از اقدامات نیروی دریایی ایتالیا، روز سه شنبه حدود ۴۵۰ مهاجر در آب‌های نزدیک به سواحل جنوبی ایتالیا از یک کشتی ماهیگیری نجات یافتند. نیروی دریایی ایتالیا می‌گوید حدود ۶۰ نفر از نجات یافتگان کودک هستند.

روبرتا پینوتی گفت تا حدی امیدوار است که رهبران اتحادیه اروپا در جلسه روز پنجشنبه خود به پیشنهادات ایتالیا توجه کنند.

مقصد بسیاری از کشتی‌های حامل مهاجران طی دو سال گذشته، سواحل جنوبی ایتالیا بوده و معمولا در آب‌های جنوب این کشور دچار سانحه می‌شوند. تاکنون صد‌ها نفر از این افراد توسط نیروی دریایی ایتالیا نجات یافته و به خاک این کشور منتقل شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید که روز چهارشنبه علاوه بر وزیر دفاع ایتالیا، ماتئو رنزی نخست وزیر نیز در جلسه پارلمان این کشور در مورد بحران مهاجران سخنرانی کرد و از اتحادیه اروپا خواست در مورد این بحران یک سیاست درازمدت و همه جانبه اتحاذ کند.

ماتئو رنزی گفت: «وقتی که مردم از مناطقی که در آن گردن زدن افراد عادی شده می‌گریزند نمی‌توان با صدور بیانیه‌های تکراری از فرار و مهاجرت آن‌ها جلوگیری کرد. ولی مستقر کردن دفا‌تر پناهندگی سازمان ملل در نیجر، سودان و سایر نقاط آفریقا می‌تواند موثر باشد».

وزیر دفاع ایتالیا نیز تاکید کرد که این کشور قادر نیست تمامی پناهجویانی را که می‌خواهند به اروپا بیایند بپذیرد و با استقرار دفا‌تر امور پناهندگی سازمان ملل متحد در سودان، نیجر، تونس و حتی جنوب لیبی می‌توان روند رسیدگی به تقاضای پناهندگی و انتقال واجدان شرایط به خاک اروپا را به شکل بهتری مدیریت کرد.

ایتالیا از آغاز سال ۲۰۱۴ تاکنون جان حدود ۲۰۰ هزار مهاجر سرگردان در دریا را نجات داده و این تعداد را در خاک خود پناه داده است. اما نخست وزیر این کشور تاکید کرد که صرفا «اقدامات انسانی و سخاوتمندانه ایتالیا کافی نیست».

با توجه به اینکه طبق قوانین اروپا این مهاجران غیر قانونی محسوب می‌شوند، در دوره بررسی تقاضای پناهندگی آن‌ها که ممکن است مدت زیادی طول بکشد، ایتالیا آن‌ها را در مراکز ویژه‌ای نگهداری می‌کند. ولی بسیاری از آن‌ها به مرور از این مراکز خارج شده و به کشورهای شمال اروپا و جاهایی که اقوام‌شان زندگی می‌کنند می‌روند.

XS
SM
MD
LG