لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

جليلی: منتظر نشست شش کشور عضو ۱+۵ در نيويورک هستيم


سعید جلیلی (چپ) و کاترین اشتون پیش از نشست روز سه شنبه در استانبول ترکیه.
سعید جلیلی (چپ) و کاترین اشتون پیش از نشست روز سه شنبه در استانبول ترکیه.
سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران که به ترکيه رفته است، مذاکرات خود با کاترين اشتون، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا را «خوب و سازنده» خواند و گفت که ايران منتظر نتيجه نشست گروه پنج به علاوه يک برای انجام گفت و گوهای بيشتر خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری ها از جمله ایسنا، آقای جليلی روز چهارشنبه- ۲۹ شهریورماه- که با خبرنگاران در استانبول گفت و گو می کرد جزئيات کمی درباره ديدار روز سه شنبه خود با کاترين اشتون داد ولی گفت که «در اين ديدار تمام مذاکرات انجام شده در مسکو و پيش از آن را دوباره مرور کرديم و نکات مشترک مورد بررسی قرار گرفت و در اين ديدار دو طرف درباره اين که چه همکاری ‌های جديد و ديدارهای جديدی می ‌توانند داشته باشند، تبادل نظر و گفت ‌و گو کردند.»

پيش از اظهارات دبير شورای عالی امنيت ملی، دفتر خانم اشتون با صدور بيانيه ای، مذاکرات ايران و نماينده گروه پنج به علاوه يک را «مفيد و سازنده» خواند و آن را «فرصتی مهم برای تاکيد دوباره بر اينکه نياز فوری به نشان دادن پيشرفت از سوی ايران» توصيف کرد.

در اين بيانيه تصريح شده که قرار است خانم اشتون در نشست هفته آينده خود در نيويورک با وزيران امور خارجه آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان- اعضای گروه پنج به علاوه يک- آنها را در جريان تلاش های خود برای از سرگيری مذاکرات شکست خورده با ايران در ماه ژوئن قرار دهد.

سعيد جليلی روز چهارشنبه درباره نتيجه ديدار خود با مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت: «نتيجه نهايی اين شد که کاترين اشتون نتيجه اين ديدار را به شش کشور عضو گروه ۱+۵ ارائه کند و نکات مشترک به دست آمده از نشست‌های معاونان و کارشناسان که در چند ماه گذشته انجام شده را مورد توجه قرار داده و در نشست آينده يک چارچوب جديد ايجاد کنيم.»

وی افزود: «به همين دليل منتظر بررسی و نظرات شش کشور عضو ۱+۵ هستيم.»

مذاکرات ايران و گروه پنج به علاوه يک بر سر پرونده هسته ای تهران و دستيابی به توافق در زمينه حل ابهامات موجود پيرامون فعاليت های هسته ای ايران که اوايل تيرماه در مسکو برگزار شد، به شکست انجاميد.

طرفين در آخرين نشست خود درباره دور ديگری از گفت و گوها تصميم گيری نکردند و تنها توافق کردند تا نشست کارشناسان در تيرماه برگزار شود.

اين نشست در تيرماه و مردادماه سال جاری ميان علی باقری، معاون دبير شورای عالی امنيت ملی و هلگا اشميد، معاون مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا برگزار شد.

گروه پنج به علاوه يک در آخرين دور مذاکرات خود از ايران خواست تا غنی سازی اورانيوم با غلظت بيش از ۳.۵ درصد را متوقف کند، ۱۶۰ کيلوگرم اورانيوم غنی سازی شده با غلظت ۲۰ درصد را به خارج منتقل نمايد، مرکز غنی سازی فردو را تعطيل کرده و اجازه بازرسی از چند مرکز نظامی و اتمی، به خصوص پارچين، از سوی ايران صادر شود.

اين قدرت ها در مقابل متعهد می شدند که صفحات سوخت اتمی را برای استفاده در رآکتور تحقيقاتی تهران در اختيار ايران قرار دهند، در زمينه امنيت هسته ای همکاری کنند و قطعات لازم برای هواپيماهای تجاری را به ايران بفروشند.

ايران به طور رسمی به اين درخواست ها پاسخ نداد ولی مسوولان جمهوری اسلامی در موضعگيری های خود به طور تلويحی اين درخواست ها را رد کردند.

کشورهای غربی نگران هستند که ايران در پوشش فعاليت های هسته ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد و گفته اند که اين فعاليت ها ماهيت نظامی دارد ولی تهران اين ادعا را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG