لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

نخست وزیر ژاپن: زلزله اخیر بدترین بحران ژاپن از زمان جنگ جهانی دوم است


خبرگزاری رسمی ژاپن اعلام کرد که سيستم خنک کننده دومین نيروگاه هسته ای اين کشور از کار افتاده است.

همزمان نخست وزير ژاپن زلزله اخير را بدترين بحران اين کشور پس از جنگ جهانی دوم توصيف کرده و گفته است که در سه روز گذشته بيش از ۶۰۰ هزار نفر از مردم مناطق آسيب ديده جا به جا شده اند.

خبرگزاری کيودو در گزارش خود گفته است که سيستم خنک کننده نيروگاه هسته ای شماره دو توکا در منطقه ايباراکا از کار افتاده است. نيروگاه ياد شده در ۱۲۰ کيلومتری شمال توکيو، پايتخت ژاپن، قرار دارد و پيش از اين نيز در سال ۱۹۹۹ دچار حادثه شده بود.

اين در حالی است که ژاپن پيشتر برای نيروگاه هسته ای اوناگاوا در منطقه مياگی، نيز وضعيت اضطراری سطح يک، يا پايين ترين، را اعلام کرد.

دولت ژاپن به آژانس بين المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که راديواکتيو بيش از حد مجاز در اطراف اين نيروگاه پخش شده است.

در پی زمين لرزه عظيم ۸.۹ ريشتری در ژاپن که روز جمعه به وقوع پيوست، همچنين راکتورهای شماره يک و سه تاسيسات هسته ای فوکوشيما در شمال شرق ژاپن دچار حادثه شده و سيستم خنک کننده آنها از کار افتاده است.

بروز اين نقض فنی، نگرانی های بين المللی از «ذوب هسته ای» نيروگاه های ياد شده افزایش یافته است.

«ذوب هسته ای» به معنای ذوب شدن ميله های سوخت هسته ای در اثر حرارت بيش از حد است که در نتيجه آن مواد مرگبار راديو اکتيو به محيط بيرون نشت خواهند کرد.

روز شنبه در يکی از راکتورهای تاسيسات فوکوشيما، انفجاری روی داد که بر اثر آن، بخشی از ساختمان نيروگاه تخريب شد اما به گفته مقام‌های ژاپنی، به محفظه اصلی اين رآکتور آسيبی نرسيده است.

بر اساس اعلام آژانس ايمنی هسته‌ای ژاپن کارگران تلاش می ‌کنند با استفاده از آب دريا، نيروگاه را خنک کنند. آب دريا که در فلزات خوردگی ايجاد می کند به عنوان آخرين راه حل برای خنک کردن نيروگاه های هسته ای استفاده می شود.

در همين حال، يوکيو ادانو، سخنگوی دولت ژاپن، گفته است که احتمالا پديده «ذوب هسته ای» به صورت جزئی در يکی از رآکتور های تاسيسات فوکوشيما روی داده است.

آقای ادانو روز يکشنبه درعين حال افزود، هنوز امکان تاييد قطعی اين رويداد وجود ندارد.

بدترين بحران ژاپن پس از جنگ جهانی دوم

در همين حال، نائوتو کان، نخست وزير ژاپن، روز يکشنبه اعلام کرد که اين کشور بدترين بحران خود پس از جنگ جهانی دوم را تجربه می کند.

آقای کانو گفت: «زلزله، سونامی و حادثه اتمی بزرگترين بحرانی هستند که در ۶۵ سال گذشته و از زمان پايان جنگ جهانی دوم ژاپن به خود ديده است.»

وی افزود: ما، مردم ژاپن، در حال بررسی هستيم که چگونه اين بحران را پشت سر بگذاريم.

نخست وزیر ژاپن گفت که از روز جمعه تاکنون حدود ۱۲ هزار نفر از مناطق دچار زلزله و سونامی نجات پيدا کرده اند.

وی اظهار داشت که بيش از ۶۰۰ هزار نفر آسيب ديده از زمين لرزه در مدارس و مراکز عمومی اسکان داده شده اند.

نخست وزير ژاپن شمار سربازان برای کمک به آسيب ديدگان را به ۱۰۰ هزار نفر رسانده است و آنها در تلاش هستند تا با پاکسازی جاده ها به کسانی که احتمالا در مناطق زلزله زده به دام افتاده اند ياری برسانند.

گزارش ها حاکی است که به دليل نابودی کامل تاسيسات زيربنايی در مناطق آسيب ديده، آب و برق قطع شده است و مردم حادثه ديده نيازمند مواد غذايی، پتو و آب هستند.

يک مقام محلی در فوکوشيما به خبرگزاری کيودو ژاپن گفته است که ۹۰ درصد خانه ها در سه منطقه مسکونی ساحلی آن بر اثر سونامی کاملا از بين رفته اند.
XS
SM
MD
LG