لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

اعتراض يک خاخام یهودی به «ويکی ليکس» به خاطر افشای مذاکرات وابستگان حکومت ايران


يک خاخام ساکن شهر لندن نگران است که افشای مذاکرات وی با يکی از وابستگان حکومت ايران در لندن امنيت افراد حاضر در اين گفت و گوها را به خطر بياندازد.

به گزارش روزنامه «اينديپندنت» چاپ لندن، در يکی از اسنادی که توسط «ويکی ليکس» منتشر شده است مقامات سفارت آمريکا در لندن به انجام مذاکرات پنهانی و خصوصی بين خاخام «هرشل گلوک» سفير صلح جامعه يهوديان ارتدوکس لندن با سيد سلمان صفوی برادر مشاور نظامی رهبر ايران و فرمانده سابق سپاه پاسداران اشاره کرده اند.

موضوع اين گفت و گوها که به گفته خاخام گلوک مثبت و سازنده بوده اند، سرنوشت «گيلعاد شاليت» سرباز اسير شده اسراييلی بود که در سال ۲۰۰۶ به اسارت گرفته شده و همينطور «رون آراد» خلبان اسراييلی بوده که در سال ۱۹۸۶حين عمليات مفقود شده است.

به نوشته روزنامه «اينديپندنت»، خاخام گلوک گفته است: انتشار علنی اين سند ديپلماتيک که در آوريل سال ۲۰۰۹ توسط مقامات سفارت آمريکا در لندن برای واشنگتن مخابره شده است امنيت طرف ايرانی اين گفت و گوهای پنهانی را به خطر انداخته و تلاش های آنها جهت يافتن راه حلی برای اين موضوع دشوار را عقيم ساخته است.

خاخام «هرشل گلوک» می گويد که چنين گزارشی هيچ گاه نبايد علنی می شد و «ويکی ليکس» در مورد چنين اسناد و مطالبی بايد با احساس مسئوليت بيشتری عمل کند.

خاخام گلوک که مسئول فعلی و از بنيانگذاران نهادی برای همکاری يهوديان و مسلمانان در شمال شهر لندن است در سطح جهانی به عنوان يک سفير صلح شناخته می شود و در مورد بحران يوگسلاوی سابق و سودان به عنوان يک ميانجی نقش ايفا کرده است.

او يکی از نکات مطرح شده در اين سند را که مدعی می شود اين ملاقات به تقاضای سفارت اسراييل صورت گرفته است تاييد نمی کند ولی می گويد که حکومت ايران از وجود چنين گفت و گوهايی مطلع بود.

روزنامه «اينديپندنت» می افزايد: در اين سند ديپلماتيک آمريکا که توسط «ويکی ليکس» افشا شده، از قول خاخام گلوک نقل می شود که سيد سلمان صفوی از مناسبات خاخام با سفارت اسراييل مطلع بوده و اگر رهبران صفوی در تهران واقعا به اين گفت و گوها علاقه ای نداشتند به او می گفتند که تماس را قطع کند.

خاخام گلوک می گويد افشای اين سند توسط «ويکی ليکس» برای وی نگرانی های امنيتی به بار خواهد آورد ولی مسلما اين خطرات در مورد صفوی شديدتر خواهند بود.

وی می افزايد: «حکومت ايران يکدست نيست. شايد اين گفت و گوها برای جناح حاکم قابل قبول بوده ولی مسلما جناح های ديگر در حکومت ايران در اين مورد نظر ديگری دارند.»

در اين سند از قول خاخام گلوک اين طور قيد شده که طرف گفت و گوهای وی يعنی صفوی صحبت می کرد. ايرانی ها به طور مشخص به حماس و حزب الله اشاره کرده و به شکلی از گروگان های اسراييلی صحبت می کردند که گويا آنها زنده اند ولی هيچ گاه دليل غيرقابل ترديدی در مورد زنده بودن آنها ارائه ندادند.

در بخش ديگری از اين سند ديپلماتيک آمده است که آيت الله سلمان صفوی در واکنش به موضوع سرنوشت «گيلعاد شاليت» سرباز ربوده شده اسراييلی، با اشاره به تلفات پر شمار فلسطينيان در نوار غزه گفته است که پس از حملات اخير به غزه هيچ توافقی در اين مورد صورت نخواهد گرفت.

خاخام گلوک می افزايد که لحن خشمگينانه آيت الله صفوی منفی ترين واکنش او طی چند سال تماس بين دو طرف بود هر چند بعيد نيست که اين موضع گيری فقط ژست هايی برای پيشبرد اهداف خود در گفت و گوها بوده است.
XS
SM
MD
LG