لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

بازداشت رییس سابق مجمع عمومی سازمان ملل به اتهام رشوه‌خواری


جان اش در فاصله سپتامبر ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ مقام تشریفاتی ریاست مجمع عمومی سازمان ملل را برعهده داشت.
جان اش در فاصله سپتامبر ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ مقام تشریفاتی ریاست مجمع عمومی سازمان ملل را برعهده داشت.

یکی از روسای سابق مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۱۴ مهر به اتهام دریافت یک میلیون دلار رشوه و سفری رایگان برای خانواده‌اش به نیواورلئان از یک میلیاردر چینی در ازای تسهیل قراردادهای بزرگ، بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان اش، سفیر آنتیگوا و باربادوس در سازمان ملل متحد که در فاصله سپتامبر ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ مقام تشریفاتی ریاست مجمع عمومی را برعهده داشت، همراه با پنج نفر دیگر از جمله فرانسیس لورنزو جانشین سفیر جمهوری دومینیکن در سازمان ملل متحد به جرائمی از جمله دریافت رشوه و توطئه‌چینی متهم شده‌اند.

بازداشت و اعلام جرم علیه این دو مقام پیشین بخشی از تحقیقات و پرونده قضایی در یک دادگاه فدرال آمریکا در شهر نیویورک است. فرد دیگری که در این رابطه دو هفته پیش بازداشت شد یک میلیاردر چینی است که پس از مشخص شدن شهادت دروغش در اولین جلسه بازجویی تقاضای آزادی به قید ضمانت برای او رد شد.

بر اساس تحقیقاتی که در مورد این پرونده صورت گرفته است، جان اش با استفاده از موقعیت خود در سازمان ملل متحد با ارائه یکسری مدارک از طرح احداث یک ساختمان بزرگ برای جلسات سازمان ملل در شهر ماکائو چین دفاع کرده است.

لپ سنگ نگ، میلیاردر چینی و صاحب شرکت‌های بزرگ ساختمانی، در نظر داشت که این ساختمان را به عنوان میراث شخصی خود در شهر زادگاهش ماکائو بسازد.

پس از بازداشت این دو مقام، هیچ واکنشی از سوی وکلای متهمان دیگر منتشر نشده و هنوز مشخص نیست متهمان در اولین جلسه دادرسی چگونه از خود دفاع خواهند کرد. دفا‌تر نمایندگی دو کشور جمهوری دومینیکن و آنتیگوا و باربادوس در نیویورک نیز تاکنون در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول دادستان‌های این پرونده می‌نویسد که این طرح چندین میلیارد دلاری در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ مورد بررسی قرار گرفته و در بخشی از این دوره، جان اش ریاست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را برعهده داشته است.

دادستانی آمریکا می‌افزاید که جان اش در ازای دریافت رشوه با سوء استفاده از موقعیت خود در سازمان ملل متحد از منافع میلیاردر چینی دفاع کرده و شرایط را برای ملاقات او با مقامات دولت آنتیگوا فراهم کرد که در این سرمایه‌گذاری به او کمک کرده‌اند.

میلیاردر چینی و چندتن از کارکنان او قبلا به خاطر دادن شهادت دروغ در مورد انتقال چهار و نیم میلیون دلار پول نقد توسط هواپیمای شخصی به خاک آمریکا بازداشت شدند.

دادستانی می‌گوید بخشی از رشوه جان اش به صورت پرداخت هزینه سفر او و خانواده‌اش به نیواورلئان و اقامت در هتلی بوده که کرایه یک شب اتاق در آن ۸۵۰ دلار است. بخش دیگری از یک میلیون دلار رشوه، به صورت ساختن یک زمین بسکتبال در منزل او در شهر نیویورک پرداخت شده است.

او برای دریافت این پول‌ها دو حساب بانکی دیگر باز کرده و در گزارش مربوط به درآمد خود به اداره مالیات حدود یک میلیون و دویست هزار دلار از دارایی‌هایش را مخفی کرده است.

نام و شماره تلفن جان اش از فهرست تماس با مقامات سازمان ملل متحد حذف شده است. سفارت آنتیگوا و باربادوس به تماس‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس پاسخ نداده و دفتر ریاست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز تاکنون در این زمینه واکنشی نشان نداده است.

دادستانی آمریکا می‌گوید دو متهم دیگر که در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند از مشاوران و کارکنان میلیاردر چینی هستند که تابعیت آمریکا را دارند ولی ساکن چین بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG