لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

پادشاه اردن: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها تشکیل دو دولت است


ملک عبدالله گفته است: اگر راه‌حل عادلانه و پایدار برای نزاع اسرائیلی- فلسطینی یافت نشود، خشونت‌ها تشدید خواهد شد.
ملک عبدالله گفته است: اگر راه‌حل عادلانه و پایدار برای نزاع اسرائیلی- فلسطینی یافت نشود، خشونت‌ها تشدید خواهد شد.

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در دیدار با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا گفته است، راهکار دو دولت برای حل نزاع اسرائیلی- فلسطینی یک ضرورت است که باید اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، پادشاه اردن روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین افزود، هیچ راهکار جایگزینی برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها وجود ندارد.

به گزارش رویترز، ملک عبدالله دوم گفته است که اگر راه‌حل عادلانه و پایدار برای نزاع اسرائیلی- فلسطینی یافت نشود، خشونت‌ها تشدید خواهد شد.

دیدار پادشاه اردن با وزیر خارجه آمریکا یک روز پیش از ملاقات ملک عبدالله دوم با دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا انجام شد.

دیدار روز چهارشنبه میان ملک عبدالله دوم با دونالد ترامپ دومین ملاقات آنها در دو ماه اخیر است.

پادشاه اردن یک هفته بعد از میزبانی نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در بحرالمیت به واشینگتن رفته است.

ملک عبدالله دوم در اختتامیه نشست سران عرب گفته بود، نظر اتحادیه عرب را در مورد راهکار صلح اسرائیلی- فلسطینی بر اساس استقلال کشوری برای فلسطینی‌ها، با دونالد ترامپ در میان می‌گذارد.

اتحادیه عرب در نشست خود به اسرائیل پیشنهاد کرد اگر سرزمین‌های فلسطینی را ترک کند، همه کشورهای عربی آماده شناسایی موجودیت اسرائیل و رسیدن به صلحی تاریخی و کامل با اسرائیل هستند.

جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه دونالد ترامپ در امور اسرائیلی- فلسطینی، در نشست سران عرب شرکت کرده و پیش از آن نیز با نخست‌وزیر اسرائیل و رییس تشکیلات خودگردان دیدارهای جداگانه انجام داده بود.

آقای ترامپ دو ماه پیش در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در کاخ سفید گفته بود، هر راهکاری برای صلح اسرائیلی – فلسطینی که مورد توافق طرفین باشد، چه یک کشور برای دو ملت و چه دو کشور، مورد حمایت دولت او نیز خواهد بود.

اما به گزارش رویترز، پادشاه اردن بعد از آن سخنان ترامپ گفته بود، نزاع اسرائیلی- فلسطینی ریشه بحران خاورمیانه است و ثبات منطقه به حل این نزاع بستگی دارد.

پادشاه اردن همچنین گفته بود، اگر نزاع اسرائیلی- فلسطینی ادامه یابد، تلاش‌های آمریکا برای مهار ایران و شکست داعش نیز شکست می‌خورد. ملک عبدالله دوم حتی نسبت به وقوع «جنگ جهانی سوم» هشدار داده بود.

پادشاه اردن در آستانه دیدار خود با رییس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با رسانه‌های این کشور همچنین گفت که اتحادیه عرب با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس (اورشلیم) مخالف، و از عواقب آن نگران است.

دیوید فریدمن سفیر جدید آمریکا در اسرائیل در روزهای گذشته گفته بود، انتقال سفارت کشورش به اورشلیم هنوز «در دستور کار» است.

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز در روزهای آینده با دونالد ترامپ دیدار می‌کند.

به گزارش منابع فلسطینی، آقای عباس در روزهای گذشته در دیدار با جیسون گرینبلات گفته بود، ادامه ساخت‌وسازهای اسرائیلی مانع اصلی بر سر راه تجدید گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی- فلسطینی است.

اما دولت اسرائیل هفته گذشته تصمیم گرفت، برای اولین بار در ۲۵ سال گذشته یک شهرک جدید در کرانه باختری برپا کند؛ تصمیمی که با نکوهش گسترده جهانی و از جمله دولت آمریکا روبرو شد.

با وجود این، آقای نتانیاهو پنجشنبه گذشته به وزیران دولت خود گفته بود، اهمیت دارد اسرائیل متهم نشود که مانعی بر سر راه ابتکارهای سیاسی آمریکا برای تجدید گفت‌وگوهای صلح است.

XS
SM
MD
LG