لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

اعتراض گسترده به فیلم «کابل اکسپرس»


کابل اکسپرس ، ساخته کمپانی « یاش راج چوپرا» هندوستان است که وضعیت افغانستان را در جریان دهه هفتاد خورشیدی به نمایش می گذارد.
کابل اکسپرس ، ساخته کمپانی « یاش راج چوپرا» هندوستان است که وضعیت افغانستان را در جریان دهه هفتاد خورشیدی به نمایش می گذارد.

فیلم « کابل اکسپرس » ساخت هندوستان که به تازگی در افغانستان به نمایش در آمده است اعتراضات وسیعی را در این کشور به راه انداخته است.



گفته می شود در این فیلم که شماری از بازیگران آن افغان هستند، به ملیت هزاره ، یکی از اقوام ساکن افغانستان با جملات رکیک توهین شده است. روز جمعه، پنجم ژانویه، هزاران تن در یک گردهمایی خواستار مجازات سازندگان فیلم کابل اکسپرس شدند.

این فیلم ساخته کمپانی « یاش راج چوپرا» هندوستان است که وضعیت افغانستان را در جریان دهه هفتاد خورشیدی به نمایش می گذارد.


پس از نمایش کابل اکسپرس در افغانستان، هزاران نفر به نمایش آن اعتراض کردند. کریم خلیلی، معاون رییس جمهور و از رهبران سیاسی هزاره ها ضمن تقبیح این فیلم ، گفت که هزاره ها در کنار اقوام دیگر افغانستان در طول تاریخ این کشور از منافع ملی و اقتدار ملت افغانستان دفاع کرده اند.


او افزود که در پنج ساله گذشته ، قوم هزاره حامیان اصلی روند دموکراتیزاسیون در افغانستان بوده است.


معاون ریاست جمهوری افغانستان تصریح کرد که کابل اکسپرس تنها توهین به هزاره ها نیست بلکه حیثیت و هویت جامعه افغانی را زیر سوال برده است.


خیللی از دولت افغانستان خواست تا کارگردان ، نویسنده و بازیگران این فیلم را به دادگاه بکشاند. او تاکید کرد چنین فیلم های افغانستان را بار دیگر به سوی بحران سوق می دهد.


وزارت فرهنگ و جوانان افغانستان نیز به این محتوای این فیلم اعتراض کرده و نمایش، خرید و فروش آن را ممنوع ساخته است.


گردهمایی روز جمعه با صدور قطعنامه ای به پایان رسید . در این قطعنامه فیلم « کابل اکسپرس» پروژه ای توصیف شده که در آن اهداف مشخصی را دنبال می کند.


از دو هفته پیش تا کنون نمایش این فیلم ، واکنش های تند هزاره ها را که اکثرا شیعه مذهب هستند در پی داشته است.
XS
SM
MD
LG