لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

رادوان کاراجیچ به جرم نسل‌کشی در بوسنی به ۴۰ سال زندان محکوم شد


دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی روز پنجشنبه پنجم فروردین رادوان کاراجیچ رهبر سابق صرب‌های بوسنی را به دلیل نسل‌کشی و ۹ اتهام دیگر مجرم شناخت و به خاطر رهبری و سازماندهی کشتارهایی که نیروهای صرب در فاصله سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ در بوسنی مرتکب شده‌اند به ۴۰ سال زندان محکوم کرد.

در طول جنگ داخلی بوسنی حدود صد هزار نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رادوان کاراجیچ هنگام قرائت حکم دادگاه کمی در صندلی خود فرو رفت ولی واکنش چندانی نشان نداد. او قصد دارد به این حکم اعتراض کند.

دادگاه، آقای کاراجیچ را به مشارکت در قتل عام حدود هشت هزار نفر از مردان و پسران مسلمان ساکن شهر سربرنیتسا توسط نظامیان صرب که در سال ۱۹۹۵ روی داد متهم کرد. سربرنیتسا خونبارترین قتل عام در اروپا از زمان وقوع هولوکاست تاکنون است.

قاضی دادگاه گفت رادوان کاراجیج تنها مقام صرب‌های بوسنی بود که می‌توانست از وقوع این قتل عام جلوگیری کند ولی در عوض او دستور داد که زندانیان را برای قتل عام از یک نقطه به نقطه دیگری منتقل کنند.

نیروهای صرب بوسنی در یک عملیات دقیق و برنامه‌ریزی شده مردان مسلمان را به حومه سربرنیتسا منتقل کرده، آنها را به ضرب گلوله کشته و در گورهای دسته جمعی دفن کردند.

قاضی در تشریح حکم دادگاه افزود که آقای کاراجیچ و ژنرال رادکو ملادیچ فرمانده نظامی صرب‌های بوسنی، تصمیم گرفته بودند تمامی مردان و پسران نوجوان و سالم را در سربرنیتسا به قتل برسانند.

رادوان کارادیچ علاوه بر این به خاطر قتل، حمله به غیرنظامیان و رهبری عملیات محاصره ۴۴ ماهه شهر سارایوو و به گروگان گرفتن نيروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد محکوم شد.

اما او از جرم مشارکت در یک نسل‌کشی دیگر یعنی کارزار هدفمند برای بیرون راندن مسلمانان و کروات‌ها از روستاهای مورد ادعای صرب‌های بوسنی تبرئه شد.

یکی از وکلای آقای کاراجیچ پس از صدور حکم دادگاه گفت او به این حکم اعتراض کرده و تقاضای فرجام خواهد کرد. او در مجموع به ارتکاب ۱۱ جرم محکوم شده که مجازات آن می‌توانست حبس ابد باشد.

دادستانی، کاراجیچ را به عنوان رهبر سیاسی و فرمانده کل نیروهای مسلح صرب در بوسنی مسئول ارتکاب وحشتناک‌ترین جنایات در طول جنگ داخلی بوسنی معرفی کرده است. آقای کاراجیچ که اکنون ۷۰ ساله است همواره بر بی‌گناهی خود تاکید کرده و مدعی است هدف اقدامات او در طول جنگ حفاظت از صرب‌ها بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید محاکمه رادوان کاراجیچ برای دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل متحد و بسط قوانین حقوقی بین‌المللی اهمیت فراوانی دارد. وی عالی‌رتبه‌ترین مقام صرب‌های بوسنی است که در این دادگاه محاکمه و محکوم شده است.

محکومیت او به احتمال فراوان موقعیت این دادگاه به عنوان یک نهاد بین‌المللی برای کنترل مسئولیت کیفری و جنایی سیاستمداران را تقویت خواهد کرد.

در بوسنی، کشوری که هنوز هم بر اساس تعلقات قومی دچار شکاف شدیدی است، ساکنان نواحی صرب نشین با نصب پوسترهایی در دفاع از آقای کاراجیچ به محاکمه و محکومیت او اعتراض کردند. و در مقابل بسیاری از مسلمانان و کراوت‌ها از محکومیت رهبر سابق صرب‌ها استقبال کرده و خوشحالند.

XS
SM
MD
LG