لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

ماجراهای فدراسيون کاراته: رييسی که حکم رياست نداشت


محمدصادق فرجی پس از هفت ماه سرپرستی و هفت ماه رياست در فدراسيون کاراته از سمت خود کناره گيری کرد.

فرجی درباره دلايل استعفای خود به خبرگزاری ها گفته که خرداد ۹۰ از وزارت ورزش درخواست بازنشستگی کرده و از آنجا که به زعم او فدراسيون کاراته در چهارده ماه اخير مسير شکوفايی را پيدا کرده و به جايگاه واقعی خود دست يافته، ترجيح داده که استعفا کند.

اين اظهارات فرجی با ابهامات متعددی مواجه است. اگر او که ۴۳ ساله است خرداد پارسال درخواست بازنشستگی داده، چرا پنج ماه بعد ابلاغ سرپرستی فدراسيون کاراته را پذيرفته؟ حتی پس از پايان دوران سرپرستی، وارد فضای انتخاباتی پرتنش فدراسيون کاراته شده و سرانجام نيز با کسب ۴۰ رای پشت ميز رياست نشسته.

ماجرای کناره گيری فرجی از نامه‌ای محرمانه آغاز شد که فدراسيون تحت امر او به يکی از سازمان های جهانی کاراته ارسال کرد. در آن نامه به دخالت های وزارت ورزش در اين فدراسيون اشاره شده بود. با اين ابراز اميدواری که متن نامه در فدراسيون جهانی محرمانه باقی بماند!

اين نامه نگاری اما لو رفت و کپی آن در خبرگزاری ايپنا منتشر شد. البته ارگان جهانی WKO محتويات اين نامه را افشا نکرده بود و مندرجات آن از طريق يکی از کارمندان فدراسيون به بيرون درز کرده بود.

محمدصادق فرجی، سرپرست پیشین فدراسیون کاراته ایران
محمدصادق فرجی، سرپرست پیشین فدراسیون کاراته ایران
​نگرانی مطروحه اين فدراسيون در مکاتبه با WKO انتقال سبک های آزاد کاراته بود. سبک هايی که وزارت ورزش در نظر داشت از فدراسيون کاراته به فدراسيون ورزش های رزمی منتقل کند که مصداق دخالت مستقيم دولت در امور فدراسيون ها تلقی می شود و از ديدگاه کميته بين المللی المپيک نيز غيرقانونی است. در نامه ارسالی تاکيد شده بود کميته ملی المپيک ايران با اين امر مخالف است.

در همان مقطع وزارت ورزش اعلام کرد انتقال سبک ها انجام شده. اما فرجی با صدور حکمی، احمد شقاقی رييس سبک های آزاد فدراسيون کاراته را برکنار کرد و مجيد باغدارنيا را به جای او برگزيد که مخالف خوانی آشکاری بود در برابر وزارت ورزش.

با اشاراتی که در نامه ارسالی آمده بود، صف بندی کميته المپيک مقابل وزارت ورزش درباره ماجراهای فدراسيون کاراته محرز شد. از طرفی رابطه صميمانه محمد علی آبادی با فرجی و حضور علی آبادی در مسافرت های خارجی اين فدراسيون نيز بر وزارت ورزش پوشيده نبود. به همين خاطر اين وزارتخانه به رغم پيروزی فرجی در انتخابات فدراسيون کاراته، از تاييد حکم او خودداری کرد و فرجی از تير تا دی ماه، بدون حکم در اين فدراسيون مشغول به کار بود!

حالا برای سرپرستی اين فدراسيون نام عليرضا سمندر مطرح شده که قبلاً مدت سه سال رياست فدراسيون کاراته را بر عهده داشته. استعفای فرجی و مطرح شدن نام سمندر، اخباری است که حميد سجادی معاون وزارت ورزش درباره اش ابراز بی اطلاعی کرده.

فرجی به رغم ارسال آن نامه محرمانه به WKO يکی از سازمان های جهانی کاراته، تلاش ديگری برای حفظ سمت قانونی خود انجام نداد. احتياطی که شايد تحت تاثير زندانی شدن کريم صفايی رييس برکنار شده فدراسيون تير و کمان اتخاذ شده باشد. از طرفی گفته می شود وزارت ورزش نيز مدارکی عليه او در اختيار دارد که در صورت اصرار فرجی بر ادامه رياست بر فدراسيون کاراته، احتمال انتشارشان وجود داشت.

اسنادی از جمله غير واقعی بودن کارت جانبازی محمدصادق فرجی که وقتی او قصد احراز سمت رياست فدراسيون جودو را داشت، برخی کانديداها اين موضوع را مطرح کرده بودند.

حالا با توجه به استعفای فرجی، عواقب جهانی برکناری اش هم منتفی است. به همين خاطر، برخلاف فدراسيون هايی مانند دوچرخه سواری، تير و کمان يا شنا و قايقرانی، فدراسيون کاراته با خطر تعليق مواجه نيست.
XS
SM
MD
LG