لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

‌واکنش طالبان و فرمانده نيروهای ائتلاف به اتهام مطرح شده توسط کرزی


ژنرال ژوزف دانفورد، فرمانده ارشد نيروهای ائتلاف بين‌المللی در افغانستان، در واکنش به سخنان حامد کرزی مبنی بر همکاری ميان آمريکا و طالبان، سخنان وی را «مطلقاً نادرست» توصيف کرد.

به گزارش شبکه «سی بی اس»، اتهام مطرح شده توسط آقای کرزی شگفتی شخصيت‌های بسياری را بر انگيخته است.

حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان روز يکشنبه، بيستم اسفند ماه، گفته بود که حملات انتحاری اخير در کشورش، اثباتی هستند بر آنکه ايالات متحده و طالبان با يکديگر همکاری می کنند، تا بتواند مردم افغان را قانع کنند که حضور نيروهای خارجی در افغانستان ضروری است.

روز شنبه همزمان با ورود چاک هيگل وزير دفاع آمريکا به افغانستان، در دو حمله انتحاری در کابل و خوست، ۱۹ نفر کشته شدند.

آقای کرزی در نطقی تلويزيونی که صبح روز يکشنبه پخش شد تصريح کرد: «انفجارهای ديروز در کابل و خوست نشان داد که آنها [طالبان] در خدمت آمريکا هستند،» ریيس جمهوری افغانستان همچنين افزود: «آنها تلاش می کنند ما را وحشت زده کنند که فکر کنيم اگر خارجی ها در افغانستان نباشند، با اين گونه حوادث مواجه خواهيم شد.»

در پاسخ به اين اظهارات حامد کرزی، ژنرال ژوزف دانفورد گفت: «ما در طول ۱۲ سال گذشته به سختی جنگيده ايم و آن قدر خون داده ايم که هيچگاه فکر نکنيم خشونت يا بی ثباتی به سود ما است.»

روز شنبه آقای کرزی اتهام های خود را بدون هيچ پيش زمينه ای و به صورت ناگهانی در ميان نطق تلويزيونی برای تقدير از زنان افغان مطرح کرد. اين در حالی بود که چاک هيگل وزير دفاع آمريکا برای ديداری از افغانستان در کابل به سر می برد.

گروه اسلامگرای طالبان يک سال پيش مذاکره با آمريکا را قطع کرد اما ریيس جمهوری افغانستان در سخنان خود از «گفت‌وگوهای روزمره» ميان دو طرف در کشور قطر خبر داد. آقای کرزای هيچ مدرکی را برای سخنانش ارائه نداد.

در همين حال يک سخنگوی طالبان ادامه مذاکره با ايالات متحده را تکذيب کرد.

همچنين روز شنبه در پی اعلام دستگيری دانشجويی در قندهار به اتهام همکاری با سازمان «سيا»، تنش های اخير ميان دولت افغانستان و ايالات متحده افزايش يافت.

پيشتر قرار بود حامد کرزی و چاگ هيگل در يک کنفرانس مشترک مطبوعاتی حضور يابند، اما کمی بعد از نطق آقای کرزی، اين کنفرانس لغو شد. معاون مطبوعاتی پنتاگون اقدام فوق را بی ارتباط با سخنان ریيس جمهوری افغانستان دانست و «مسائل امنيتی» را به عنوان دليل اصلی اين تصميم بر شمرد.
XS
SM
MD
LG