لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

کری: بحث تندی در ایران بر سر انتخاب بین موشک و مذاکره در جریان است


کری می‌گوید: ایران باید برخی تصمیمات روشن درباره نقشی که قرار است در منطقه و جهان ایفاء کند اتخاذ نماید.
کری می‌گوید: ایران باید برخی تصمیمات روشن درباره نقشی که قرار است در منطقه و جهان ایفاء کند اتخاذ نماید.

وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین پیش از نشست سنا برای بررسی تسهیل محدودیت‌های مالی علیه تهران از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی دفاع کرد.

جان کری با تایید انتقادات شدید از این توافق که به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای منعقد شده است، به شبکه تلویزیونی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفته است که حتی در ایران نیز بحث‌های تندی بر سر اینکه ایران باید موشک را به جای مذاکره انتخاب کند در جریان است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی اظهار داشت: «به نظرم آنچه که شما می‌بینید تنشی است» میان میانه‌رو‌ها و تندرو‌ها بر سر مسیر آینده ایران.

به نظر می‌رسد اشاره وزیر امور خارجه آمریکا به اظهارات آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، است که روز ۱۱ فروردین ضمن دفاع از برنامه موشکی ایران، منتقدان این برنامه در داخل کشور را به «خیانت» یا «ناآگاهی» متهم کرده بود.

به دنبال این سخنان، اصولگرایان و تریبون‌های وابسته به آنها حملات تندی را متوجه اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام کردند که یک هفته پیش از آن در توئیتی منتسب به او گفته بود: «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه موشک‌ها».

آقای هاشمی در پاسخ گفته است که «اظهارنظر وی مربوط به هفت سال پیش بوده است».

وزیر امور خارجه آمریکا به تلویزیون «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفته است: «ایران باید برخی تصمیمات روشن درباره نقشی که قرار است در منطقه و جهان ایفاء کند اتخاذ نماید».

جان کری تصریح کرد که «اگر آن‌ها (ایرانی‌ها) بخواهند فریبکاری کنند از آن خبردار می‌شویم».

سخنان وی ساعاتی پیش از نشست پرسش و پاسخ کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره اجرایی شدن توافق وین ابراز شده است. قرار است که توماس شانون، معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی، در این نشست شهادت دهد.

برگزاری این نشست همزمان شده است با انتشار گزارش‌هایی که می‌گوید دولت باراک اوباما احتمالا ممنوعیت استفاده از دلار در مبادلات تجاری با ایران را تسهیل خواهد کرد. قانونگذاران مخالف در کنگره که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان است، معتقدند ایران بیش از آنچه که شایسته‌اش است در حال منتفع شدن از توافق وین است.

در حالی که هنوز تصمیمی از سوی دولت باراک اوباما در این زمینه اتخاذ نشده است، آسوشیتدپرس می‌گوید که برخی مقام‌های آمریکایی به این خبرگزاری گفته‌اند وزارت امور خزانه‌داری مجوزی کلی را آماده است که به نهادهای مالی خارج از خاک آمریکا اجازه می‌دهد تا به منظور حمایت از تجارت مشروع با ایران در معاملات ارزی از دلار استفاده کنند. در حال حاضر ایران نمی‌تواند از دلار برای مبادلات تجاری خود استفاده کند.

انتشار این گزارش‌ها در حالی است که مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که دولت باراک اوباما قصد ندارد به ایران اجازه دهد تا به سیستم مالی آمریکا دسترسی یابد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ۲۳ تیرماه پارسال مورد توافق ایران و شش قدرت جهانی قرار گرفت و بر اساس آن تهران پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته ایش را تعطیل کند. در مقابل میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های آن که در نتیجه تحریم‌های بین‌المللی در بانک‌های خارجی بلوکه شده بود آزاد شود. با این حال به رغم گذشت سه ماه از اجرایی شدن برجام، ایران می‌گوید که نتوانسته است از منافع آن بهره‌مند شود.

آسوشیتدپرس می‌گوید که احتمال می‌رود اعضای این کمیته به آقای شانون فشار وارد آورند که باید تحریم‌های سخت‌تری علیه ایران وضع شود، چرا که تهران با انجام آزمایش‌های موشکی قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بار‌ها گفته‌اند که انجام این آزمایش‌ها هیچ منافاتی با برجام یا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ندارد.

XS
SM
MD
LG