لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

جان کری خواستار همسویی آمریکا و روسیه در مورد سوریه و اوکراین شد


جان کری (سمت چپ) وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه
جان کری (سمت چپ) وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۴ آذر گفت که ایالات متحده و روسیه باید در مورد جنگ سوریه و ایجاد ثبات در شرق اوکراین «زمینه‌هایی برای همسویی» بیابند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا در سفر به مسکو، پس از مذاکره با سرگئی لاورف همتای روس خود گفت همسویی قدرت‌های بزرگ در مورد بحران‌های مهم به نفع جهان است.

جان کری در آغاز دیدار خود از مسکو که انتظار می‌رود مذاکرات دشواری با مقامات روسیه داشته باشد گفت: «حتی در مواردی که بین آمریکا و روسیه اختلاف وجود داشته ما توانسته‌ایم در مورد مسائل مشخصی همکاری موثری داشته باشیم. امروز نیز من امیدوارم بتوانیم زمینه‌هایی برای همسویی و همکاری پیدا کنیم».

روسیه و آمریکا در مورد یافتن راه حلی برای روند سیاسی انتقالی در سوریه و چگونگی جنگ علیه گروه «خلافت اسلامی» اختلاف نظر دارند. مذاکرات مقامات آمریکا و روسیه روی برگزاری دور دیگری از مذاکرات مربوط به بحران سوریه به میانجیگری سازمان ملل متحد که قرار است روز جمعه برگزار شود، تاثیر فراوانی خواهد داشت.

در مورد بحران اوکراین نیز دو طرف بر سر اجرای مفاد توافق ماه فوریه برای پایان دادن به خصومت و درگیری بین دولت مرکزی اوکراین و شورشیان مورد حمایت روسیه در شرق آن کشور اختلاف نظر دارند.

سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه نیز اشاره کرد که دو کشور در مورد احتمال مذاکره بین نمایندگان رژیم فعلی سوریه و گروه‌های مخالف که برای ماه ژانویه برنامه‌ریزی شده اختلافاتی دارند.

در مورد وضعیت اوکراین نیز آقای لاورف گفت آمریکا باید از نفوذ خود بر حکومت جدید اوکراین برای حل اختلافات با جدایی طلبان، احترام به آتش بس لرزان در منطقه و پیشبرد اصلاحات سیاسی در شرق اوکراین استفاده کند.

جان کری نقش روسیه برای پیشرفت در حل بحران سوریه را ستود و افزود آمریکا و روسیه هر دو معتقدند که گروه «خلافت اسلامی» باید نابود شود.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «آمریکا و روسیه معتقدند که این گروه برای همه و همه کشور‌ها یک خطر جدی است. این گروه بد‌ترین نمونه تروریسم است و هدف آن نابودی تاریخ، فرهنگ و کرامت انسانی است. هیچ گزینه دیگری به غیر از همکاری تمامی کشورهای متمدن برای نابود کردن این گروه وجود ندارد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید که وزارت خارجه روسیه در آستانه سفر جان کری به مسکو گفت این کشور می‌خواهد «آمریکا در سیاست خود برای تقسیم تروریست‌ها به گروه‌های «خوب» و «بد» تروریستی تجدید نظر کند.

این وزارتخانه مدعی شده است که آمریکا حاضر نیست «همکاری همه جانبه دو کشور در پیشبرد حملات هوایی در سوریه را بپذیرد».

دولت روسیه مدعی است هدف حملات هوایی آن کشور که از اواخر سپتامبر شروع شد، گروه «خلافت اسلامی» بوده اما آمریکا و متحدان غربی آن کشور معتقدند هدف اصلی این حملات گروه‌های شورشی میانه رو و تقویت رژیم بشار اسد بوده است.

آینده بشار اسد و نقش او در روند سیاسی انتقالی سوریه مهم‌ترین موضوع در مذاکرات جان کری با وزیر امور خارجه و رییس جمهوری روسیه خواهد بود.

روسیه همواره تاکید کرده که مردم سوریه باید در مورد آینده بشار اسد تصمیم بگیرند. ولی آمریکا و اکثر متحدان این کشور خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت هستند.

اما برخی از کشور‌ها اخیرا موضع خود را نرم‌تر کرده و پذیرفته‌اند که بشار اسد می‌تواند در روند انتقال قدرت سیاسی در سوریه سهیم باشد هر چند هنوز نقش او را دقیقا تعیین نکرده‌اند. اما گروه‌های اپوزیسیون سوریه خواستار آن هستند که در آغاز روند انتقالی، بشار اسد از قدرت کناره گیری کند.

این دومین سفر وزیر خارجه آمریکا به روسیه در سال جاری میلادی است. او در ماه مه با ولادیمیر پوتین ملاقات کرد. اما سفر فعلی اولین دیدار او با مقامات روسیه پس از تیره شدن روابط دو کشور بر سر الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه و آغاز عملیات نظامی آن کشور در سوریه است.

از آن زمان باراک اوباما نیز در حاشیه دو اجلاس توکیو و پاریس با ولادیمیر پوتین دیدارهای کوتاهی داشته است.

جان کری تاکید کرد که آمریکا واقعا خواستار حل اختلافات دو کشور بر سر بحران اوکراین است ولی نشانه‌های چندانی از احتمال همسویی در این زمینه دیده نمی‌شود. آمریکا و متحدان غربی‌اش به خاطر دخالت روسیه در شرق اوکراین، مسکو را تحریم اقتصادی کرده‌اند.

جان کری از روسیه می‌خواهد که در ازای لغو این تحریم‌ها تمامی مفاد توافق ماه فوریه برای برقراری آتش بس در شرق اوکراین را اجرا کند. بر اساس آن توافق تمامی سلاح‌های سنگین باید از خط مقدم جبهه عقب نشینی کرده، نیروهای روسیه از تمامی مناطق تحت کنترل شورشیان خارج شده، همه اسرا آزاد شده و به ناظران بین المللی اجازه داده شود که از این مناطق بازدید کنند.

اما این آتش بس در ماه‌های اخیر به شدت لرزان بوده است و بسیاری از این موارد اجرا نشده‌اند.

وزیر خارجه روسیه متقابلا مسئولیت حل این بحران را به دوش آمریکا انداخت و افزود: «ما نیز علاقمند به ادامه گفت‌وگو در این زمینه هستیم و به خصوص می‌خواهیم که آمریکا از نفوذ خود بر دولت جدید اوکراین برای حل این بحران استفاده کند».

XS
SM
MD
LG