لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

پنتاگون خواستار اعدام طراح حملات ۱۱ سپتامبر شد


خالد شيخ محمد که تابعيت پاکستانی دارد اعتراف کرده است که در برنامه ريزی همه جوانب حادثه ۱۱ سپتامبر دست داشته است.
خالد شيخ محمد که تابعيت پاکستانی دارد اعتراف کرده است که در برنامه ريزی همه جوانب حادثه ۱۱ سپتامبر دست داشته است.


پنتاگون، روز دوشنبه خالد شيخ محمد، طراح حملات ۱۱ سپتامبر به نيويورک را رسما به قتل و توطئه متهم و خواستار صدور حکم اعدام برای وی در صورت محکومیت شد.


وزارت دفاع آمريکا همچنين به پنج نفر ديگر رسما اتهامات مشابه ای را وارد و برای آنها نيز درخواست احکام اعدام کرده است.


اين نخستين کيفرخواست صادره برای اين افراد توسط دادگاه گوانتانامو به شمار می رود که آنها را به طور مستقيم متهم به دست داشتن در حملات سال ۲۰۰۱ به خاک آمريکا کرده و خواستار مجازات مرگ برای متهمين شده است.


خالد شيخ محمد که تابعيت پاکستانی دارد اعتراف کرده است که در برنامه ريزی همه جوانب حادثه ۱۱ سپتامبر دست داشته است.


  • «حادثه ۱۱ سپتامبر به روشنی يک لحظه تعريف شده در تاريخ ما و در جنگ عليه تروريسم در سطح جهانی به شمار می رود و اين روند قضايی گام بعدی در روايت تاريخ ما از اين موضوع است.»
دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری رويترز، اما اعتراف وی می تواند جدل برانگيز باشد چرا که سازمان جاسوسی آمريکا، سيا، تاييد کرده است که وی با استفاده از روش «غرق کردن مجازی» چنين مطلبی را گفته است.


اين تکنيک بازجويی نوعی «شکنجه» شناخته می شود که در آن متهم در حالتی قرار می گیرد که حس می کند در حال غرق شدن است و از ترس مرگ اعتراف می کند.


این روش به طور گسترده ای مورد انتقاد قرار گرفته است.


مقررات دادگاه پايگاه دريايی آمريکا در خليج گوانتانامو در کوبا، استفاده از مدارکی که از طريق شکنجه بدست آمده است را ممنوع کرده، چون آمریکا یک معاهده بين المللی در این زمینه امضاء کرده است.


اما ژنرال توماس هارتمن، مشاور حقوقی بازداشتگاه گوانتانامو استفاده از چنين مدارکی که از طريق بازجويی محمد توسط سيا جمع آوری شده را رد نکرده است.


وی می گويد: مسئله اين است که چنين مدرکی بايد مورد تاييد قرار گيرد هر چند که در خصوص «غرق کردن مجازی» يا هر چيز ديگری دادگاه تصميم گيری خواهد کرد.


اتهامات مطرح شده توسط پنتاگون شامل توطئه چينی القاعده برای حمله و قتل شهروندان و کشتن دو هزار و ۹۷۳ نفر در حملات ۱۱ سپتامبر به نيويورک است که در جريان کوبيدن چهار هواپيمای ربوده شده به مرکز تجارت جهانی در نيويورک، ساختمان پنتاگون و يک منطقه ای در پنسيلوانيا رخ داد.


عوامل حادثه ۱۱ سپتامبر همچنين به تروريسم، تخطی از قوانين مربوط به جنگ و هدف قرار دادن شهروندان متهم شده اند.


دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد گفته است: «حادثه ۱۱ سپتامبر به روشنی يک لحظه تعريف شده در تاريخ ما و در جنگ عليه تروريسم در سطح جهانی به شمار می رود و اين روند قضايی گام بعدی در روايت تاريخ ما از اين موضوع است.»


XS
SM
MD
LG