لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

خامنه‌ای: عده‌ای از روی ساده‌لوحی یا غرض از مذاکره با آمريکا خوشحال می‌شوند


آيت الله خامنه‌ای در ديدار با فرماندهان و کارکنان نيروی هوايی جمهوری اسلامی.
آيت الله خامنه‌ای در ديدار با فرماندهان و کارکنان نيروی هوايی جمهوری اسلامی.
در حالی که رييس جمهوری و وزير امور خارجه ايران از پيشنهاد مذاکره معاون رييس جمهوری آمريکا استقبال کرده‌اند، آيت‌الله علی خامنه ای روز پنجشنبه، ۱۹ بهمن ماه، طرح گفت‌وگو ميان ايران و آمريکا را به شدت رد کرد و گفت که «عده ای از روی ساده لوحی يا غرض از پيشنهاد مذاکره آمريکا خوشحال می شوند.»

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی رهبر ايران ، آيت الله خامنه‌ای در ديدار با فرماندهان و کارکنان نيروی هوايی جمهوری اسلامی، استقبال مقام های دولت محمود احمدی نژاد از پيشنهاد جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا، درباره گفت‌وگوی مستقيم بين تهران و واشينگتن را زير سوال برد و گفت که «مذاکره مشکلی را حل نمی کند».

جو بايدن روز چهاردهم بهمن در کنفرانس امنيتی مونيخ گفته بود: «درصورت جدی بودن قصد ايران برای مذاکره، ايالات متحده آماده است تا با اين کشور به صورت مستقيم و رودررو گفت‌وگو کند.»

اين اظهارات با واکنش مثبت علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران روبرو شد و او در سخنانی گفت که «پيشنهاد بايدن نشانه تغيير رويکرد آمريکا در قبال ايران است» و ايران پيشنهاد وی را با «ديد مثبت» بررسی می‌کند.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، که در مصر به سر می برد نيز اظهارات معاون رييس جمهوری آمريکا را «جديد» و «مثبت» خواند و گفت که «اگر مقامات آمريکا همزمان با اين اظهارات در رفتارشان هم تغيير بدهند، ايران نيز با نگاه مثبت به آن نگاه می‌کند.»

برخی از نمايندگان مجلس نيز از اظهارات جو بايدن استقبال کرده و گفته بودند که قطع رابطه بين ايران و آمريکا دائمی نيست.

به رغم ايجاد جو خوش بينی نسبت به حل و فصل مسائل ميان ايران و آمريکا پس از استقبال مقام‌های دولت احمدی‌نژاد، آيت‌الله خامنه ای در سخنان روز پنجشنبه خود گفته که «امروز اگر کسانی بخواهند سلطه آمريکا را مجددا در کشور برقرار کنند، ملت گريبان آنها را خواهد گرفت.»

وی مدعی شده که «سياست خاورميانه ای آمريکا دچار شکست شده و آمريکايی ها احتياج دارند برگ برنده ای رو کنند» و اين برگ برنده به تعبير رهبر جمهوری اسلامی، «کشاندن ايران پای ميز مذاکره است.»

آيت‌الله خامنه‌ای افزوده است: «من ديپلمات نيستم، من انقلابی‌ام و حرف را صريح و صادقانه می گويم. شما (آمريکايی‌ها) اسلحه را مقابل ايران می گيريد و می خواهيد مذاکره کنيد، ملت ايران مقابل اين چيزها مرعوب نخواهد شد.»

ایران و آمریکا در سه دهه گذشته رابطه دیپلماتیک با یکدیگر ندارند و به رغم چراغ سبزهایی که از زمان آغاز رهبری آیت‌الله خامنه ای از سوی دولت‌های دو کشور داده شده است، رهبر ایران به شدت با این گفت‌وگوها مخالفت کرده و گفته است که هر زمان خود صلاح بداند اجازه این مذاکرات را خواهد داد.

رهبر ايران در ادامه سخنان روز پنجشنبه خود، مقام‌های آمريکايی را به داشتن «سوء نيت» متهم و دليل آن را «سخن گفتن از مذاکره همراه با ادامه فشار و تهديد» عنوان کرد.

وی می گويد که آمريکا چهار سال پيش نيز خواستار مذاکره با ايران شد و «همان موقع تاکيد شد که ما پيش داوری و قضاوت نمی کنيم و منتظريم عمل آنها را ببينيم اما در اين چهار سال جز ادامه توطئه ها، کمک به فتنه گران و حمايت از تروريست هايی که دانشمندان ملت ايران را ترور کردند چيزی مشاهده نشد.»

به نظر می رسد اشاره آيت الله خامنه ای به پيام نوروزی باراک اوباما در سال ۱۳۸۸ است که به طور مستقيم خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفته بود: «ما اختلافاتی جدی داريم که با گذشت زمان بر آنها افزوده شده است. دولت من اکنون به ديپلماسی متعهد است که طيف کاملی از مسائلی را که پيش روی ماست مورد بررسی قرار می دهد و در صدد ايجاد يک پيوند سازنده ميان ايالات متحده، ايران و جامعۀ جهانی است.»

آقای اوباما افزوده بود: «اين فرايند با تهديد به پيش نمی رود. به جای آن ما خواستار برقراری ارتباطی صادقانه و مبتنی بر احترام متقابل هستيم.»

با اين حال، پيام نوروزی رييس جمهوری آمريکا با واکنش سرد رهبر ايران روبرو شد و او در سخنانی در مشهد از پيشنهاد وی با عنوان دراز کردن «دست چدنی» در «دستکش مخملی» ياد کرد.

«بداخلاقی‌های ميان مسوولين»

آيت الله علی خامنه ای در بخشی ديگر از سخنان خود و سه روز پس از جنجال ميان روسای جمهوری و مجلس شورای اسلامی در جريان استيضاح وزير کار، اختلاف شديد مسوولان جمهوری اسلامی را «بداخلاقی» توصيف کرده و گفته که در آينده درباره اين بداخلاقی‌ها صحبت خواهد کرد.

رهبر ايران از مسوولان جمهوری اسلامی خواسته است تا به گفته وی، «مصالح کشور را حفظ کنند» و تاکيد کرد: «اين بداخلاقی هايی که ديده می شود را کنار بگذارند.»

وی افزوده است: «در آينده درباره اين بداخلاقی ها با مردم صحبت خواهم کرد.»

آیت الله خامنه ای در حالی اختلافات میان مقام های جمهوری اسلامی را «بداخلاقی» خوانده است که وی روز دهم آبان ماه به آنها هشدار داده بود به مسوولان و روسای قوای سه گانه جمهوری اسلامی هشدار داده بود که «کار خودشان را بکنند» و تاکید کرد که هر کس تا روز انتخابات اختلاف ایجاد کند «قطعا خیانت کرده است».

اظهارات روز پنجشنبه وی سه روز پس از آن صورت می گيرد که جلسه استيضاح وزير تعاون، کار و امور اجتماعی به اتهام زنی‌های متقابل ميان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری و علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی تبديل شد و طرفين يکديگر را به فساد مالی متهم کردند.

محمود احمدی نژاد روز يکشنبه، پانزدهم بهمن ماه، با پخش يک ويدئو درباره فاضل لاريجانی، برادر روسای قوه مقننه و قضاييه ايران، وی را متهم کرد که در ديدار با سعيد مرتضوی، سرپرست سازمان تامين اجتماعی، به دنبال گرفتن امتيازات اقتصادی از او در ازای رايزنی برای حل مشکلات ادامه رياست مرتضوی بر سازمان تامين اجتماعی بوده است.

در حالی که انتظار می رفت آيت الله خامنه ای در سخنان روز پنجشنبه خود اظهارات صريحی درباره اين اختلاف ها مطرح کند ولی به نظر می رسد که وی هنوز به جمع بندی درباره نحوه واکنش به تنش ميان مسوولان جمهوری اسلامی نرسيده است.
XS
SM
MD
LG