لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

رهبران ایران در پیام نوروزی خود از «شکوفایی اقتصادی» در سال ۹۳ خبر دادند


حسن روحانی و آیت‌الله علی خامنه‌ای.
حسن روحانی و آیت‌الله علی خامنه‌ای.
آیت‌الله علی خامنه‌ای و حسن روحانی، رهبر و رییس جمهوری اسلامی ایران روز اول فروردین سال ۹۳ در پیام‌های نوروزی خود مسئله اقتصاد را محور تلاش‌های نظام جمهوری اسلامی در سال جدید عنوان کرده و وعده دادند که امسال شاهد رونق و شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.

آیت‌الله خامنه‌ای به روال دو دهه گذشته، سال جدید را نامگذاری کرد و گفت که سال ۹۳ سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» خواهد بود.

وی خواستار آن شده که مردم در «زندگی و سازندگی کشور» مشارکت کرده و گفته است: «هم در اقتصاد و هم در فرهنگ، کار بدون حضور مردم پیش نخواهد رفت و گروه‌های گوناگون مردمی باید با اراده و عزم راسخ ملی در این عرصه‌ها نقش آفرینی کنند».

رهبر جمهوری اسلامی ایران در ادامه تاکید کرد: «آنچه در سال جدید پیش رو داریم، عبارت است از اقتصادى که به کمک مسئولان و مردم شکوفایى پیدا کند، و فرهنگى که با همت مسئولان و مردم بتواند سمت و سوى حرکت بزرگ کشور و ملت ما را معین کند».

گزارش خبرگزاری‌های ایران حاکی است که حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، نیز با اشاره به مسئله محوریت اقتصاد در برنامه‌ریزی‌های دولت یازدهم گفت که «تلاش دولت برای زندگی راحت‌تر و نگرانی کمتر مردم است».

وی با بیان اینکه «مسئله مهم ما در موضوع اقتصاد، مبارزه با رکود و شروع رونق اقتصادی است»، وعده داد که «سال ۹۳، سال رونق اقتصادی خواهد بود و در کنار رونق اقتصادی، شاهد رشد و شکوفایی صنعت، کشاورزی و بخش‌های خدمات در اقتصاد خواهیم بود».

آقای روحانی در همین زمینه به تلاش‌های هفت ماهه دولت خود در سال ۹۲ اشاره کرد و گفت که «در زمینه اقتصادی دولت توانست با کمک کار‌شناسان و کاردانان و متخصصان، سرعت تورم را مهار کند».

رییس جمهوری اسلامی ایران در این زمینه آماری ارائه کرد که بر اساس آن، از مهرماه تا پایان بهمن، در هر ماه «رشد تورم از متوسط یک درصد کمتر بوده است؛ گاهی ۱. ۲ دهم، گاهی نیم درصد و در بهمن سال ۹۲ رشد تورم از نیم درصد هم کمتر بوده است؛ یعنی چهار دهم درصد».

وی به آنچه «موفقیت» در عرصه سیاست خارجی بویژه در زمینه دستیابی به توافق کوتاه مدت ژنو برای رفع ابهام از پرونده هسته‌ای ایران نیز اشاره کرد و گفت که دولت او توانسته است، «ارابه تحریم» را متوقف کند.

به گفته آقای روحانی، «در سیاست خارجی، چهره جمهوری اسلامی ایران در صحنه جهانی کاملاً عوض شده است. امروز چهره واقعی این ملت بزرگ برای جهانیان بیشتر نمایان شده است و می‌بینیم که صدای ملت در دنیا بهتر شنیده می‌شود».

وی وعده داده که «این مسیر ادامه خواهد یافت» و ابراز امیدواری کرد که ایران بتواند در سال جدید با شش قدرت جهانی به توافق نهایی در زمینه پرونده هسته‌ای خود برسد.

ایران در سال‌های گذشته با مشکلات اقتصادی فراوانی همراه بوده است که ناشی از تحریم‌های شدید بین‌المللی، کاهش درآمدهای نفتی و تورم بالا بوده است. رشد اقتصادی ایران در سال ۹۱ به منفی ۵. ۸ درصد رسید ولی مقام‌های دولت یازدهم اعلام کرده‌اند که توانسته‌اند این رقم را در پایان سال گذشته به صفر درصد برسانند.

ایران و شش قدرت جهانی در سوم آذرماه سال ۹۲ به توافقی شش ماهه در خصوص پرونده هسته‌ای تهران دست یافتند که بر اساس آن جمهوری اسلامی پذیرفت غنی سازی بالای پنج درصد اورانیوم را متوقف کند و کشورهای غربی نیز تعهد کردند بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران را بازگردانده و از اعمال تحریم‌های جدید خودداری کنند.

دو طرف تا کنون دو دور مذاکرات برای توافق نهایی آغاز کرده‌اند ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. دور بعدی گفت‌وگو‌ها میان طرفین قرار است از فروردین امسال از سر گرفته شود.
XS
SM
MD
LG