لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

استقبال آيت‌الله خامنه‌ای از توافق ميان ايران و گروه ۵+۱ در ژنو


حسن روحانی (راست) ساعاتی پس از امضای توافق ژنو نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای نوشت.
حسن روحانی (راست) ساعاتی پس از امضای توافق ژنو نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای نوشت.
آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، روز يکشنبه در پاسخ به نامه حسن روحانی، از توافق ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک در ژنو استقبال کرد و در عين حال خواستار «ايستادگی در برابر زياده خواهی» قدرت‌های جهانی شد.

رييس جمهوری ايران ساعاتی پس از امضای توافق بامداد يکشنبه ايران و پنج به علاوه يک بر سر پرونده هسته‌ای تهران، در نامه‌ای به آيت‌الله خامنه‌ای آنچه را که اثبات «حقانيت ملت ايران در فعاليت‌های هسته‌ای در صحنه بين‌المللی» خوانده است به وی تبريک گفته و تاکيد کرده که «فرزندان انقلابی شما توانستند در مذاکراتی دشوار و پيچيده... گام نخست را به گونه‌ای پيش برند که حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ايران مورد اذعان قدرت‌های جهانی- که سالها سعی بر انکار آن داشتند- قرار گيرد».

آقای روحانی، دستاوردهای قطعی اين توافق اوليه را از نظر ايران، «به رسميت شناخته‌شدن حقوق هسته‌ای ايران و حراست از دستاوردهای هسته‌ای فرزندان اين مرز و بوم»، «توقف روند تحريم‌های ظالمانه»، برداشته شدن «بخشی از فشارهای غيرقانونی در تحريم‌های يک‌جانبه» و «فروپاشی سازمان تحريم» دانسته است.

رييس جمهوری ايران، توافق ژنو را «به نفع همه کشورهای منطقه و صلح و پيشرفت جهانی در راستای رويکرد برد-برد» دانسته و از رهبر جمهوری اسلامی برای آنچه که «حمايت و هدايت» وی خوانده، تشکر کرده است.

آيت الله خامنه‌ای نيز در پاسخ کوتاهی به نامه وی، از توافق ژنو استقبال کرده و گفته است که «دستيابی به آنچه مرقوم داشته‌ايد در خور تقدير و تشکر از هيات مذاکرات هسته‌ای و ديگر دست‌اندرکاران است و می‌تواند پايه اقدامات هوشمندانه بعدی قرار گيرد».

رهبر جمهوری اسلامی، «فضل الهی و دعا و پشتيبانی ملت ايران» را «عامل اين موفقيت» دانسته و در عين حال گفته است که «ايستادگی در برابر زياده خواهی‌ها همواره بايد شاخص خط مستقيم حرکت مسوولان اين بخش باشد».

ايران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان اوايل بامداد يکشنبه، سوم آذر، بر سر ايجاد محدوديت‌هايی در مسير برنامه هسته‌ای تهران و همزمان آزاد کردن بخشی از دارايی‌های بلوکه شدن ايران به توافق رسيدند.

بر اساس اين توافق، ايران متعهد می‌شود که ظرف شش ماه آينده بيش از پنج درصد غنی‌سازی نداشته باشد، ذخيره اورانيوم ۲۰ درصدی خود را به اکسيد اورانيوم تبديل کند و سانتريفوژهای نسل جديد بيشتری را نصب نکند.

در مقابل اين تعهدات، کشورهای گروه پنج به علاوه يک متعهد می‌شوند که بخشی از ذخاير ارزی ايران شامل چهار ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده و بخشی از ذخاير بلوکه شده طلا ظرف شش ماه آينده در اختيار ايران قرار گيرد. ضمن اينکه تحريم‌های جديد نفتی و بانکی نيز بر ضد تهران وضع نخواهد شد.

مذاکرات ژنو نزديک به پنج روز طول کشيد و بيشتر اختلاف طرفين بر سر تفسير آنها از ماده چهار معاهده «ان‌پی‌‎تی» در زمينه حق غنی‌سازی ايران در خاک خود و همچنين ادامه ساخت راکتور آب سنگين اراک بود.

در حالی که مذاکرات تا پاسی از شنبه شب ادامه داشت، سرانجام وزيران امور خارجه ايران و شش قدرت جهانی اوايل بامداد اعلام کردند که به توافق دست يافته‌اند. مقام‌های ياد شده اين توافق را گام اوليه برای رسيدن به يک توافق جامع هسته‌ای در زمينه حل و فصل پرونده هسته‌ای تهران عنوان کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG