لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

تحریم های ایران، بهشتی برای قاچاقچیان عمانی


تحريم های غرب واردات کالاهای لوکس به ايران را دشوارتر کرده اما برای ساکنان يک شهر ساحلی کوچک در کشور عمان که در آن سوی تنگه هرمز واقع شده است، اين شرايط يک منبع درآمد پرسود است.

هفته نامه آلمانی «اشپيگل» از خلال ملاقات و گفت و گو با يک تاجر هندی در يکی از شهرهای ساحلی عمان به چگونگی صادرات قاچاق کالاهای به اصطلاح لوکس به ايران پرداخته است.

اين تاجر ۳۹ ساله هندی به نام «آرويند» حاضر نيست بپذيرد که کار وی قاچاق کالاست. او اصرار دارد که تمام کالاهايی که به ايران می فرستد از کفش های چرم مصنوعی و لباس زنانه ساخت چين گرفته تا قطعات يدکی اتومبيل و کوکاکولا، همه نيازهای روزمره مردم ايران هستند.

او از سال ها پيش ارسال سيگارهای تقلبی به ايران را شروع کرد. در سال های اخير تحت تاثير تحريم های اقتصادی عليه ايران تجارت وی رونق گرفته و کالاهای ديگر را شامل شده و اکنون مشتريان فراوانی دارد.

«آرويند» حدود ۱۷ سال پيش از پنجاب در شمال هند به بندر کوچک «خصب» آمده است که در حقيقت تکه ای خشک و سنگلاخی از شمال خاک عمان است. اين شهر دورافتاده که هيچ شباهتی به يک شهر پر رونق ندارد اکنون به يک قطب اقتصادی فعال برای صدور کالا به ايران بدل شده است.

هفته نامه اشپيگل می افزايد: شهر کوچک «خصب» با دوبی که در دو دهه اخير بزرگترين گذرگاه صدور و انتقال کالا به ايران بوده هيچ شباهتی ندارد اما در شرايط فعلی به شکل پيچيده ای به دوبی مرتبط شده است.

به گفته آرويند، مشتريان وی کالاهای خود را در دوبی خريداری می کنند و سپس اين کالاها توسط کاميون از دوبی به بندر «خصب» در عمان منتقل می شوند. اين کالاها توسط قايق و بدون پرداخت تعرفه های گمرکی به ايران منتقل می شوند.

تنها امتياز بندر «خصب» موقعيت جغرافيايی و فاصله نزديک آن به سواحل جنوبی ايران است. اين روزها بندرگاه اين شهر مملو از قايق هايی است که با رنگ های خاصی استتار شده و معمولا موتورهای نيرومند و در نتيجه سرعت و قدرت تحرک بسياری زيادی دارند. قاچاقچيان با استفاده از اين قايق ها مسافت ۸۵ کيلومتری بين بندر «خصب» تا جزيره قشم را در فاصله کوتاهی طی کرده و گاهی اوقات پنج بار در روز اين مسير را می پيمايند.

به نوشته اشپيگل، اين بندر عمانی همواره يکی از نقاط انتقال کالاهای قاچاق بوده ولی از زمان وقوع انقلاب اسلامی رونق بيشتری پيدا کرده است. در سال ۱۹۹۷ جاده خوبی بين دبی و اين بندر احداث شد و تسهيل در حمل و نقل کالا باعث شده است که بندر «خصب» اهميت بيشتری پيدا کند.

از سال ۲۰۰۶ و صدور اولين قطعنامه های سازمان ملل متحد عليه ايران، روند صادرات کالا به ايران دشوارتر شد و در نتيجه قاچاقچيان خرده پا که در بندر «خصب» فعاليت داشتند به تاجران فعال و بزرگی بدل شده اند.
چند سال پيش گفته می شد که حجم انتقال کالا از اين بندر به ايران روزانه حدود نيم ميليون دلار است ولی در سال ها و ماه های اخير اين حجم افزايش چشمگيری پيدا کرده است.

به گفته آرويند، چند مورد تحريم برای تجارت کالا در اين منطقه بسيار خوب و سودآور است ولی تشديد بيش از حد فشارها بر ايران ممکن است باعث شود که جامعه بين المللی در مورد نقل وانتقال کالا حساس شده و همان محدوديت هايی که در مورد دبی اعمال شده دامن بندری مثل «خصب» را نيز بگيرد.

تاجرانی نظير آرويند مدعی اند که تجارت آنها کاملا قانونی است و در هر مورد از انتقال کالا آنها بايد بارنامه و مدارک لازم را به مقامات محلی تحويل دهند. ولی به راحتی می توان ديد که بخش اعظم تجارت و نقل و انتقال کالا از اين بندر به صورت قاچاق صورت می گيرد.

اکثر قايق هايی که به قشم می روند در مسير بازگشت حيوانات زنده و به خصوص بز و گوسفند را به بندر «خصب» منتقل می کنند. اما آن طور که برخی از ساکنان محلی می گويند اين قايق ها مهاجران غيرقانونی و گاه مواد مخدر مثل هروئین را با خود از ايران می آورند.

هفته نامه اشپيگل در پايان گزارش خود می نويسد که هيچ کس نمی خواهد قاچاق کالا به ايران متوقف شود چون تمام ساکنان منطقه از آن سود می برند. در سال های اخير خانه های بزرگ بيشتری و يک مسجد مجلل در اين بندر ساخته شده است. ماهی گيران عمانی که اکنون حامل کالاهای قاچاق و مهاجران هندی نظير «آرويند» شده اند، نيز تجارت پر درآمدی دارند.
XS
SM
MD
LG