لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

درگیری‌های خیابانی در ترکیه بر سر «کوبانی» ۲۱ کشته بر جای گذاشت


درگیری‌های خیابانی بین معترضان کرد و پلیس ترکیه در شهرهای مختلف این کشور بر سر وضعیت شهر «کوبانی» سوریه تاکنون دستکم ۲۱ کشته بر جای گذاشته است.

کردهای ترکیه روز چهارشنبه ۱۶ مهر نیز همچون روزهای گذشته به خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور ریختند تا خشم خود را نسبت به عدم دخالت آنکارا برای دفاع از شهر کردنشین کوبانی در سوریه در مقابل حمله گروه حکومت اسلامی اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، علاوه بر شهرهای جنوب شرقی ترکیه، شهرهای بزرگی چون استانبول و آنکارا نیز صحنه درگیری میان معترضان و پلیس بودند. پلیس طی ۲۴ ساعت گذشته برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده کرد. معترضان نیز با بستن خیابان‌ها تعدادی ماشین و لاستیک را آتش زدند.

گزارش‌ها حاکی است که تعدادی از معترضان پرچم ترکیه را به آتش کشیدند و به مجسمه‌های مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن، نیز حمله کردند.

به گفته مهدی اکر، وزیر کشاورزی ترکیه، روز سه شنبه تنها در شهر دیاربکر - که بزرگ‌ترین شهر کردنشین ترکیه در جنوب شرقی این کشور است – ۱۰ معترض کشته شدند.

دولت ترکیه دستکم در پنج استان حکومت نظامی اعلام کرده است که از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی به این سو بی‌سابقه است.

فرماندار استانبول نیز از مجروح شدن سی تن از جمله هشت نیروی پلیس خبر داده است. به گفته وی ۹۸ نفر نیز در جریان «اعتراضات غیرقانونی» در این شهر بازداشت شده‌اند.

کردهای ترکیه می‌گویند در حالی که دولت رجب طیب اردوغان وقت را تلف می‌کند، برادران‌شان در کوبانی کشته می‌شوند.

اعتراضات روز چهارشنبه در حالی اتفاق افتاد که شهر کوبانی همچنان زیر آتش نیروهای گروه حکومت اسلامی است. تانک‌های ترکیه‌ای که در مرز این کشور با سوریه مستقر شده‌اند، تا این لحظه هیچ اقدامی برای دفاع از شهر کوبانی انجام نداده‌اند.

بنا بر اعلام واشینگتن، جنگده‌های آمریکایی و اماراتی که عضو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش هستند ۹ پایگاه این گروه در خاک سوریه و پنج پایگاه دیگر در خاک عراق را هدف حمله قرار دادند.

شش پایگاه از ۹ پایگاه مورد هدف قرار گرفته در سوریه، در نزدیکی شهر کوبانی قرار داشتند و محل نگهداری ماشین‌های زرهی گروه حکومت اسلامی بودند.

گروه حکومت اسلامی حمله خود به شهر کوبانی را روز ۲۵ شهریور ماه آغاز کرد، تا کنترل قسمت عمده مرز سوریه با ترکیه را به دست گیرد.

در پی شروع این حمله، دست کم ۱۸۶ هزار نفر از ساکنین شهر و مناطق اطراف، خاک سوریه را ترک و به ترکیه پناه بردند.

بنا به اعلام سازمان ملل تنها چندصد نفر در شهر کوبانی باقی مانده‌اند. پس از آنکه نیروهای گروه حکومت اسلامی پرچم مشکی خود را بر فراز تعدادی از ساختمان‌ها در حومه شرقی کوبانی بر افراشتند، آمریکا و همپیمانانش تعداد حملات هوایی خود در خاک سوریه را دو برابر کردند.

مقامات آمریکایی نیز نسبت به عدم دخالت نظامی ترکیه در مقابله با نیروهای گروه حکومت اسلامی اظهار نارضایتی کرده‌اند.

ترکیه اعلام کرده است تنها در صورتی به ائتلاف بین‌المللی ضدداعش خواهد پیوست که دولت آمریکا با حمله به نیروهای بشار اسد رییس جمهور سوریه نیز موافقت کند.

پارلمان ترکیه هفته پیش به دولت این کشور اجازه داد تا به ائتلاف بین‌المللی ضد گروه حکومت اسلامی بپیوندد، اما آنکارا هنوز هیچ اقدام نظامی‌ انجام نداده است.

تحلیلگران بر این عقیده‌اند که دولت ترکیه نگران است به دنبال جنگ با نیروهای گروه حکومت اسلامی، دامنه جنگ سوریه به خاک ترکیه نیز کشیده شود.

دولت ترکیه همچنین کردهای سوریه را همپیمانان حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) می‌داند که سال‌هاست به دنبال تشکیل منطقه خودگردان هستند.

عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ.ک.ک، نیز اعلام کرده است که قتل عام کرد‌ها در کوبانی می‌تواند صلح شکننده میان کرد‌ها و دولت ترکیه را بشکند.

دامنه ناآرامی‌ها بر سر کوبانی به سایر کشورهایی که میزبان جمعیت کرد هستند نیز کشیده شده است.

بنا بر اعلام پلیس آلمان، ۱۴ تن در درگیری‌ میان کرد‌ها و مسلمانان افراطی مجروح شدند.

گروه حکومت اسلامی یک گروه افراط‌گرای سنی است که کنترل بخش‌های بزرگی از خاک عراق و سوریه را به دست گرفته است. این گروه متهم به انجام جنایات گسترده‌ای چون اعدام‌های دسته جمعی، آدم ربایی، شکنجه، تجاوز، و به بردگی کشیدن زنان در مناطق تحت کنترل خود است.

XS
SM
MD
LG