لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

کشتن الاغی در سمیرم با پتک؛ «دستگاه قضایی انگیزه رسیدگی ندارد»


«انجمن حمايت از حيوانات» در ايران کليپی چند ثانيه ای را منتشر کرده است که در آن فردی با ضربه های پتک بر سر الاغی می کوبد و اين الاغ را از پا در می آورد. اين فرد با تلفن همراه خود از اين صحنه فیلمبرداری کرده است و همزمان با وارد آمدن ضربه ها بر سر الاغ، صدای خنده و قهقه ضارب هم شنيده می شود.

اين اتفاق بار ديگر در سميرم رخ داده است، جايی که تقريبا يک سال پيش معلمی سميرمی به همراه دو نفر ديگر ماده خرسی قهوه ای را با شليک گلوله کشت و توله های کوچکش را زنده سلاخی کرد. اين حادثه منجر به تشکيل پرونده ای قضايی شد که همچنان در انتظار تشکيل دادگاه و صدور رای به سر می برد.

رادیو فردا درباره اين تصاوير تازه منتشر شده با رضا جوالچی سخنگوی انجمن حمايت از حيوانات ايران گفت و گو کرده است:

رضا جوالچی: حدود يک هفته پيش يکی از معتمدين انجمن که در استان اصفهان و شهرستان سميرم ساکن هستند اين فيلم را برای انجمن ارسال کردند و بر اساس تحقيقاتی هم که ما انجام داده ايم متوجه شده ايم که اين اتفاق در شهرستان سميرم اتفاق افتاده است. بعد از اينکه اطمينان حاصل شد ما اين فيلم را در سايت انجمن منتشر کرديم.

اين بار اول نيست که چنین اتفاقی در منطقه سميرم رخ می دهد.

البته نمی شود اتفاقاتی را که در ايران رخ می دهد منحصر به يک منطقه جغرافيايی خاص دانست و ممکن است کاملا تصادفی بوده باشد که اين مسائل در منطقه سميرم و پشت سر هم رخ داده است. ولی به هر حال منطقه ای که کار فرهنگی کمتری روی آن انجام شده و طبيعتا دسترسی بيشتری به حيات وحش دارند ممکن است مکان بروز بيشتری برای اين قبيل خشونت ها باشد.

پارسال دقيقا در همين مقطع زمانی بود که مسئله کشتن توله خرس ها اتفاق افتاد و ما فکر می کنيم که اگر يک برخورد قضايی مناسب با بانيان خشونت بر عليه خرس ها انجام می شد، طبيعتا می توانست بازدارندگی به همراه داشته باشد تا مجددا اين مسئله دوباره تکرار نشود.

اما متاسفانه با وجود گذشتن يک سال از ماجرای خرس ها هنوز هم کسی که متهم اصلی آن پرونده است آزادانه دارد زندگی اش را می کند و هنوز هم دادگاهی برای او تشکيل نشده است.

آيا هويت فردی که دست به کشتن اين الاغ زده است برای انجمن حمايت از حيوانات احراز شده است؟

خير. هويت اين فرد احراز نشده است. ولی با توجه به شواهدی که در فيلم مشهود است و با توجه به صداهای ضبط شده من فکر می کنم که اگر دستگاه قضايی و امنيتی تمايل داشته باشند به راحتی می توانند در زمان خيلی کوتاهی اين اشخاص را شناسايی کنند.

آیا انجمن حمايت از حيوانات در اين خصوص اقدامی کرده است؟

طبيعتا کاری که ما وظيفه خودمان دانستيم انجام دهيم برای اينکه مسئولين مملکتی مان وادار به واکنش بشوند، رسانه ای کردن و انتشار اين فيلم در سايت انجمن بود. در مرحله دوم هم طبيعتا نامه ای خطاب به دادستانی سميرم آماده و ارسال شد. در اين نامه درخواست شده است که دادستانی نسبت به شناسايی و دستگيری اين اشخاص اقدام کند.

با توجه به اينکه خود شما گفتيد که در مورد قبلی و در مسئله آزار خرس های قهوه ای در منطقه سميرم هنوز هم رويه قضايی طی نشده است، هنوز هم دادگاهی تشکيل نشده است، فکر می کنيد در اين مورد خاص می توان اميدوار بود که قوه قضائيه با توجه به اينکه دو مورد مشابه در آن موقع رخ داده است، اقدام مقتضی را انجام دهد؟

متاسفانه آن طور که از شواهد موجود برمی آيد اين است که دستگاه قضايی ما انگيزه های لازم را برای پيگيری اين مسائل را ندارد. به هر حال انجمن حمايت از حيوانات نمی تواند خودش راسا اقدام به مجازات اين اشخاص کند و طبيعتا تنها راه ما توسل به دستگاه قضايی است که وظيفه رسيدگی به اين قبيل پرونده ها را در کشور ما بر عهده دارند.

سازمان حمايت از محيط زيست تا به حال در اين مورد چه واکنشی داشته است؟

هيچ واکنشی از خودش نشان نداده است. در مورد مسائل خيلی مهم تری که مرتبط تر با سازمان محيط زيست بوده است هم اين سازمان تا به حال هيچ واکنش يا عکس العملی از خودش نشان نداده است.

در حقيقت شاکيان اصلی پرونده توله خرس ها انجمن حمايت از حيوانات بوده است و خود دادستانی سميرم. سازمان محيط زيست حتی با وجود داشتن وکلای خيلی مبرز و قوی و وظيفه ای که قانون برای حفظ اين گونه ها بر عهده اش گذاشته است، هيچ گونه اقدامی تا به حال به عمل نياورده است.

در مورد الاغ طبيعتا سازمان محيط زيست می تواند ادعا کند که چون الاغ يک حيوان اهلی و شهری است و جزو حيات وحش حساب نمی شود، بنابر اين به آنها مربوط نمی شود.
XS
SM
MD
LG