لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

«عقب‌نشینی» نیروهای داعش از بخش‌های زیادی از شهر کوبانی


حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا همراه با حملات زمینی شبه‌نظامیان کرد در روز پنجشنبه ۲۴ مهرماه، ستیزه‌جویان گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) را وادار به عقب‌نشینی از بخش‌های زیادی از شهر استراتژیک کوبانی در سوریه کرده است.

رامی عبدالرحمان رییس دیده‌بان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری آلمان گفته است که شبه نظامیان کرد یک جاده را در بخش غربی شهر از ستیزه‌جویان اسلامگرا باز پس گرفته‌اند.

این سازمان حقوق بشری که در بریتانیا مستقر است اعلام کرده که از ۱۶ سپتامبر که گروه حکومت اسلامی حمله به شهر کردنشین کوبانی در مرز ترکیه را آغاز کرد تاکنون ۶۶۲ نفر، از جمله ۳۷۴ ستیزه جوی اسلامی کشته شده‌اند.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه از محل درگیری‌ها گزارش داده که نیروهای داعش با آتش سنگین خمپاره و سلاح‌های اتوماتیک حملات تازه‌ای سازماندهی کرده‌ و در تلاشند که ارتباط کوبانی را با مرز ترکیه قطع کنند.

مقام‌های آمریکایی نیز هشدار داده‌اند که خطر سقوط کوبانی هنوز مرتفع نشده است. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز چهارشنبه گفت: «مهم است مردم بدانند که احتمال سقوط کوبانی هنوز وجود دارد».

به گفته این مقام آمریکایی، هر چند که حفظ این شهر در زمره اهداف استراتژیک نیروهای ائتلاف نیست اما ادامه انتقال جنگجو به کوبانی توسط گروه حکومت اسلامی به نیروی هوایی تحت رهبری آمریکا این فرصت را داده است که ضربات بیشتری به ستیزه‌جویان وارد کنند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده در آخرین اطلاعیه خود گفته است که نیروی هوایی آمریکا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ بار حمله هوایی در نزدیکی کوبانی انجام داده است که شامل حملاتی موفقیت آمیز به ۱۹ ساختمان تحت کنترل ستیزه‌جویان و دو پست فرماندهی بوده.

ائتلاف تحت رهبری آمریکا از ۲۷ سپتامبر تاکنون بیش از ۱۰۰ حمله هوایی را در نزدیکی کوبانی انجام داده است. به گفته پنتاگون، در نتیجه این حملات تاکنون صد‌ها ستیزه جوی اسلامگرا کشته شده‌اند.

با وجود آنکه حملات هوایی ایالات متحده و متحدان عرب آن در کوبانی این هفته شدت یافته است، کرد‌ها خواستار افزایش حملات شده‌اند.

ادریس نعسان از مقام‌های کرد سوریه گفته است که شبه نظامیان کرد برای مبارزه با ستیزه جویان حکومت اسلامی به حملات هوایی بیشتر، و همچنین به سلاح و مهمات نیاز دارند.

به گفته نعسان، مهمات، سلاح، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی نیروهای کرد در حال اتمام است.

اگر گروه حکومت اسلامی موفق به تصرف کوبانی شود، مناطق تحت کنترل آن شامل بخش‌های به هم پیوسته‌ای از غرب عراق تا عمق سوریه، شامل مناطق بیشتری در طول مرز با ترکیه خواهد بود.

تنها مسیر کمک رسانی به کوبانی از طریق ترکیه تقریبا بسته است.

دولت ترکیه اعلام کرده که تنها در صورتی همراه با ائتلاف در مبارزه با گروه داعش مشارکت خواهد کرد که این ائتلاف مواضع حکومت بشار اسد را نیز هدف قرار دهد.

ترکیه همچنین نسبت به جنگجویان کرد کوبانی که با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) مرتبطند محتاطانه عمل می‌کند. ترکیه و بسیاری از کشورهای غربی پ‌کا‌کا را یک گروه تروریستی می‌دانند.

در تحولی دیگر، نیروهای ائتلاف به اشتباه مواضع شبه نظامیان کرد نیروهای مدافع خلق (ی‌پ‌گ) را که با ستیزه جویان اسلامی می‌جنگند در شمال سوریه هدف قرار دادند. در نتیجه این حمله، چند شبه نظامی کرد و یک زن سالمند کشته شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین گزارش داده که حداقل ۲۰ تن از جنگجویان حکومت اسلامی که بیشتر آنها شهروندان خارجی بودند در حمله شبه نظامیان کرد در حومه غربی شهر راس العین در استان شمالی حسکه سوریه کشته شدند.

جنگجویان «ی‌پ‌گ» همچنین تندرویان اسلامگرا را از منطقه تل زنکات در حاشیه غربی راس العین عقب رانده و سلاح‌های آنان را به غنیمت گرفته‌اند.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، جنگجویان کرد پس از تصرف شهر با وسایل نقلیه خود اجساد کشته شدگان اسلامگرا را در شهر گردانده‌اند.

تخمین زده می‌شود که حدود ۲۰۰ هزار نفر که عمدتا شامل کردهای سوریه‌اند در پی حملات گروه دولت اسلامی به ترکیه گریحته‌اند.

XS
SM
MD
LG