لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

تفاهم رهبران دو کره برای انعقاد قرارداد صلح


دیدار رهبران دو کشور تاریخی توصیف شده است.
دیدار رهبران دو کشور تاریخی توصیف شده است.


رهبران کره شمالی و جنوبی در پایان سه روز مذاکره اعلام کردند که برای پایان دادن به حالت جنگ سرد میان دو کشور به تفاهم دست یافته اند.


در ديدار سه روزه ای که بين رو مو هيون، رييس جمهوری کره جنوبی و کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی در پيونگ يانگ صورت گرفت کره شمالی متعهد شد ظرف سه ماه آينده علاوه بر اعلام برنامه های هسته ای خود، به همه فعاليت های اتمی پايان دهد.


رهبران دو کره در اين نشست تاريخی همچنين اعلام کردند که مرزهای مشترک فی مابين را که از دهه ۱۹۵۰ ميلادی در حالت جنگ سرد باقی مانده است باز کرده تا روابط اين دو کشور همسايه به سوی صلح و آشتی متمايل شود.


گزارش های رسيده از پايتخت کره شمالی حاکی است رهبران دو کشور چندين تفاهم نامه مشترک را نيز در اين ديدار امضا کردند که انتظار می رود روابط و مناسبات دو کره شمالی و جنوبی را گرمتر کرده و تنش ميان آنها را از ميان بردارد.


رييس جمهوری کره جنوبی پس از نشست صبح روز چهارشنبه خود با رهبر کره شمالی گفت: «کيم جونگ ايل برای رسيدن به صلح بسيار مصمم است و من در نشستی که صبح امروز با او داشتم اين مسئله را به وضوح مشاهده کردم.»


رو مو هيونگ در ادامه افزود: «به نظر من بسيار مهم است که انسان بتواند با احترام گذاشتن به انديشه های طرف مقابل و فهم شرايط يکديگر اعتماد را به وجود آورد.»


تفاهم ميان دو کره شمالی و جنوبی يک روز پس از آن صورت می گيرد که شش کشور درگير در مناقشه اتمی کره شمالی در آخرين دور از گفت و گوهای خود موافقت کردند با صدور بيانيه مشترکی ضرب الاجلی را پيش پای کره شمالی قرار دهند که اين کشور را ملزم می کند تا پايان سال جاری ميلادی به تنش اتمی در شبه جزيره کره پايان دهد.


در همين رابطه، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا ضمن استقبال از همکاری کره شمالی با جامعه جهانی گفت که کره شمالی می تواند الگويی برای حل بحران هسته ای ايران باشد.


XS
SM
MD
LG