لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

پخش یک تلویزیون کردی در سوئد «به درخواست ترکیه» متوقف شد


شبکه‌ ماهواره‌ای «نوروز» که مرکز آن در استکهلم، پایتخت سوئد، است اعلام کرده که به درخواست دولت ترکیه، پخش برنامه‌های آن از ماهواره هاتبرد که وابسته به شرکت فرانسوی یوتلست است، متوقف شده است.

شبکه نوروز که ۹ سال پیش تاسیس شده و به چندین زبان از جمله گویش‌های مختلف زبان کردی و نیز فارسی، برنامه‌های سیاسی، فرهنگی و هنری پخش می‌کند، طی بیانیه‌ای اعلام کرده که تصمیم شرکت یوتلست، یک «تصمیم سیاسی» است که به درخواست دولت ترکیه صورت گرفته است.

فاروق نزهت‌زاده، مدیر کانال ماهواره‌ای نوروز، در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید: «در آغاز به شکل شفاهی این تصمیم را به اطلاع ما رساندند اما در روزهای گذشته به شکل کتبی خبر توقف پخش برنامه‌های ما از هاتبرد را ابلاغ کرده‌اند».

به گفته مدیر شبکه نوروز، در نامه کتبی شرکت یوتلست آشکارا ذکر شده که این تصمیم به درخواست شورای رادیو و تلویزیون ترکیه صورت گرفته است.

او می‌افزاید: «دولت ترکیه به چند دلیل چنین درخواستی کرده. از جمله اینکه ما یک شبکه کردی هستیم و دوم اینکه شبکه‌ای هستیم که تلاش کرده‌ایم واقعیت‌هایی را به مخاطبان‌مان منتقل کنیم که دولت ترکیه سعی در پنهان کردن‌شان دارد».

پیشتر و طی روزهای گذشته پخش شبکه ماهواره‌ای کردی «مد نوچه» که مرکز آن در بروکسل است، از سوی یوتلست متوقف شده بود.

اخیرا دولت ترکیه در داخل این کشور نیز بیش از بیست شبکه رادیویی و تلویزیونی کرد‌ها را به اتهام «حمایت از تروریسم» تعطیل کرده است. شبکه تلویزیونی «زاروک»، که برنامه‌های کارتونی به زبان کردی برای کودکان پخش می‌کرد از جمله این شبکه‌ها است.

در ارتباط با توقف پخش تلویزیون نوروز، «یوناتان لوندکویست» رییس بخش سوئد سازمان گزارشگران بدون مرز در گفت‌وگو با رادیو سوئد، از این اقدام شرکت یوتلست انتقاد کرده و گفته است: آنها به رژیمی گوش سپرده‌اند که در تلاش است تا جریان آزاد اطلاعات را متوقف کند.

همچنین مدیرشبکه نوروز، درخصوص تصمیم بعدی خود به رادیو فردا چنین می‌گوید: «من در حال حاضر به پاریس آمده‌ام تا همراه با وکلای‌مان به این اقدام غیرقانونی شرکت یوتلست اعتراض کنیم. تلویزیون ما فعلا تنها از طریق ماهواره نیلست برنامه پخش می‌کند».

بعد از کودتای نافرجام در ترکیه، بازداشت روزنامه‌نگاران و تعطیلی رسانه‌ها در این کشور شدت گرفته است. دولت ترکیه، رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران بازداشت شده را عمدتا به «مشارکت در کودتا» و یا «حمایت از تروریسم» متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG