لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

اقلیم کردستان: «خلافت اسلامی» علیه کردها از گاز خردل استفاده کرده است


وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق می‌گوید آزمایش خون پیشمرگان کرد نشان می‌دهد که گروه «خلافت اسلامی» در جریان نبردهای ماه اوت از مهمات آغشته به گاز خردل استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان روز چهارشنبه ۱۵ مهر در بیانیه‌ای گفت که آزمایش خون و بررسی زخم‌های حدود ۳۵ نفر از نیروهای مسلح کرد که در درگیری‌های جنوب غربی شهر اربیل شرکت داشته‌اند آثار سولفور خردل در بدن آن‌ها را نشان می‌دهد.

در این بیانیه مشخص نشده که آیا کسی بر اثر حملات با گاز خردل کشته یا به شدت زخمی شده است.

استفاده از گاز خردل که می‌تواند باعث سوختگی شدید پوست و بافت‌های مخاطی شود، طبق کنوانسیون بین المللی منع کاربرد سلاح‌های شیمیایی ممنوع است.

در بخش دیگری از بیانیه وزارت پیشمرگه دولت کردستان عراق گفته می‌شود که نتایج بخشی از این آزمایش‌ها با همکاری دولت‌های عضو ائتلاف بین‌المللی علیه گروه داعش به خارج ارسال شده‌اند. در عین حال از دولتهای عضو این ائتلاف خواسته است تا تجهیزات حفاظتی لازم برای مقابله با این نوع حملات را در اختیار نیروهای مسلح کرد قرار دهند.

آمریکا یکی از معدود دولت‌هایی است که به نیروهای مسلح کرد کمک نظامی می‌دهد.

در این بیانیه همچنین شواهد دیگری در اثبات به کارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط گروه «خلافت اسلامی» ارائه شده است. طبق این بیانیه، در یکی از حملات گروه داعش حدود ۳۷ گلوله خمپاره شلیک شده که بر اثر انفجار آن‌ها دود سفید و مایع سیاه رنگی متصاعد شده است.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که گروه «خلافت اسلامی» تسلیحات و خودروهای نظامی متنوعی دارد که بسیاری از آن‌ها را از ارتش عراق به غنیمت گرفته است.

در بخش دیگری از بیانیه وزارت پیشمرگه دولت کردستان عراق قید شده که در ژانویه ۲۰۱۵ گروه داعش در یکی دیگر از حملات خود از مهمات آغشته به کلر استفاده کرده و شواهد نشان می‌دهند حداقل در چهار مورد سلا ح‌های شیمیایی به کار برده است.

گروه «خلافت اسلامی» (داعش) به استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه نیز متهم شده است.

مدیر سازمان منع توسعه و به کارگیری سلاح‌های شیمیایی که نهاد بین‌المللی ناظر بر ممنوعیت این نوع تسلیحات است، اواسط ماه اوت امسال در مورد به کارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط این گروه ابراز نگرانی شدید کرده بود.

کردهای عراق در سال ۱۹۸۸ قربانی یکی از حملات گسترده شیمیایی توسط ارتش صدام حسین شدند که بر اثر آن در شهر حلبچه و نواحی اطراف آن هزاران نفر کشته شدند.

XS
SM
MD
LG