لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

هشدار دالای لاما نسبت به افزایش مهاجران چینی به خاک تبت


دالای لاما، رهبر بودائیان تبت
دالای لاما، رهبر بودائیان تبت

دالای لاما، رهبر مذهبی بودائيان جهان، دولت چين را متهم کرد که با احداث خط آهن جديدی که لهاسا را به شرق چين و از آنجا به ديگر نقاط اين کشور متصل می کند در صدد است فرهنگ، زبان و تمدن باستانی تبت را با هجوم شهروندان چينی به اين منطقه به نابودی بکشاند.


وی که در چهل و هشتمين سالروز قيام ملی مردم تبت سخن می گفت ضمن ابراز نگرانی از تلاش های دولت چين برای انتقال بيش از پيش شهروندان چينی به خاک تبت، سيل مهاجران غير تبتی به منطقه را باعث افزايش آلودگی منابع طبيعی و زيست محيطی دانست و اظهار داشت ادامه اين روند زندگی مردم بومی را با مشکل روبه رو خواهد کرد.


از سال ۱۹۵۰ ميلادی که نيروهای حکومت مرکزی چين، تبت را تحت کنترل خود در آوردند روابط پکن و لهاسا همچنان نا آرام و متشنج باقی مانده است.


اما اوج اين نا آرامی ها در دهم مارس ۱۹۵۹ ميلادی شکل گرفت که طی آن قيام مردم تبت به رهبری دالای لاما با سرکوب شديد ارتش چين سرکوب شد و اين امر سبب گرديد تا هزاران شهروند تبتی آواره کشورهای همجوار نظير هند و نپال شوند.


در جريان آن قيام ملی، دالای لاما به همراه هزاران تن از پيروانش به هندوستان پناهنده شد و حکومتی را در شهر «دارمسلا» واقع در شمال هند پايه ريزی کرد.


رهبر بودائيان تبت، در سخنانش تلاش برای رسيدن به حکومت خودگردان تبت را يک وظيفه مقدس خواند و از همه تبتی ها دعوت کرد برای تحقق خواسته های مشروع خود بکوشند.


وی گفت: طی بيست و هشت سال گذشته هيات هايی برای گفت و گو با حکومت مرکزی چين با نمايندگان پکن ديدار کرده اند تا مردم تبت بتوانند از طريق مذاکره به خواسته های منطقی خود دست يابند.


نمايندگان دالای لاما از سال ۲۰۰۲ ميلادی طی ديدار های مختلف با مقامات حکومت چين از پکن خواسته اند ترتيبی اتخاذ کند تا اين پيشوای روحانی بودائيان به تبت باز گردد اما دولت چين اعلام کرده است تا زمانی که وی فعاليت های استقلال طلبانه خود را متوقف نکند اجازه نخواهد داشت وارد خاک اين کشور شود.


XS
SM
MD
LG