لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۷

واکنش دفتر رياست جمهوری و لاريجانی به ويدئوی جنجالی احمدی نژاد


دفتر رييس جمهوری اسلامی ايران و علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه به طور جداگانه به انتشار يک ويدئوی جنجال برانگيز از محمود احمدی نژاد در نيويورک واکنش نشان دادند.

در ويدئوی جنجال برانگيزی که در هفته جاری از محمود احمدی نژاد در يوتيوب و شبکه های اجتماعی منتشر شده است، خبرنگار بی بی سی فارسی با صدای بلند از وی می پرسد: «آقای احمدی نژاد، تو مجلس پرسيده اند چرا برای ۱۶۰ نفر ويزا گرفته ايد؟»

آقای احمدی نژاد که همراه هيات ایرانی و ماموران محافظ خود در حال عبور از گيت بازرسی سازمان ملل است جمله ای بر زبان می آورد که برداشت ها و تفسيرهای زيادی از آن در سايت های اجتماعی شده است. برخی برداشت کرده اند که محمود احمدی نژاد گفته است که «آنها (...) خورده اند!»

کمال الدين پيرموذن، نماينده اردبيل در مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه، پنجم مهرماه، با استناد به اصل ۸۴ قانون اساسی در صحن علنی مجلس در این زمینه تذکر داد و گفت: «روز گذشته (سه شنبه) تعدادی از نمايندگان به لشکر انبوه همراهان رييس دولت و هزينه های مربوط به آن اعتراض داشتند. گويا رييس دولت در پاسخ به اين نمايندگان گفته اند که نمايندگان آخ خورده اند.»

به گزارش سايت خبرآنلاين، وی افزود: «بايد به هيات کابينه و رييس پر مهرش گفت که اين روزگار پريشان ما، زدست شماست.»

آقای پير موذن از علی لاريجانی خواست تا از «حقوق مجلس» دفاع کند.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، رييس مجلس ايران در واکنش گفته که «بعيد می دانم اين سخنان درست باشد، چون تلويزيون هم مطلب را به روشنی بيان کرد. از اين رو نبايد در دام شيطنت های ديگران افتاد.»

وی افزوده است: «آنچه از قول رييس جمهوری گفته و در دوربين نشان داده است صحت ندارد و ديگران دسيسه کرده اند.»

روابط عمومی دفتر رياست جمهوری نيز انتشار اين ويدئو را «خبرسازی دروغين» خواند و گفت که «رييس جمهوری اسلامی ايران به اذعان همگان، حتی در برخورد با مخالفين خود نيز به رعايت احترام و اخلاق مقيد است.»

اين دفتر درباره تعداد زياد افراد همراه هيات محمود احمدی نژاد به نيويورک گفته است: «با توجه به اينکه هر ساله ويزای تعداد زيادی از افراد معرفی شده هيات همراه رييس جمهور به سازمان ملل صادر نمی شود، لذا اسامی بيشتری معرفی می شوند تا در ترکيب تيم هيات همراه رييس جمهور برای انجام ماموريت های مختلف در اين سفر، هيچ گونه مشکلی پيش نيايد.»

اين دفتر در حالی چنين توضيحی داده است که ايالات متحده آمريکا تنها به ۲۰ نفر از هيات همراه رييس جمهور ايران از جمله دو وزير دولت ويزا نداده است. با اين حال آقای احمدی نژاد هياتی ۱۴۰ نفره را همراه خود به نيويورک برده است که هنوز گزارشی درباره اسامی و علت حضور اين تعداد افراد در هيات وی منتشر نشده است.

گستردگی اعضای اين هيات با اعتراض نمايندگان از جمله هواداران محمود احمدی نژاد روبرو شده است. در همين رابطه، زهره طبيب زاده نماينده تهران و عضو جبهه پايداری گفته که با توجه به محدوديت ارزی در کشور، «رفتن هيات ۱۲۰ نفره به نيويورک هيچ ضرورتی نداشت.»

وی افزوده است: «اين گونه رفتارها از رييس جمهوری که شعار عدالت طلبی سر می دهد دور از انتظار است.»

خانم طبيب زاده خواستار «اعلام مخارج اين سفر و دلايل حضور برخی افراد» در هيات ایران شده و گفته است: «رييس جمهوری بايد در مورد شان حضور افرادی که با خود به اين سفر برده، فارغ از اينکه چه کسانی هستند، آيا پسر مشايی بوده يا خانوداه های وزيران و همچنين در مورد مخارج اين سفر توضيح دهد.»

در همين ارتباط، روح الله بيگی، نايب رييس کميسيون اقتصادی مجلس، به خبرگزاری ايلنا گفته که علی مطهری، نماينده اصولگرای مجلس، در حال جمع آوری امضا برای طرح سوال از محمود احمدی نژاد در صحن علنی مجلس است.

به گفته وی، تاکنون ۷۰ نفر اين نامه را امضاء کرده اند و «موضوع سوال از محمود احمدی‌نژاد نيز تعداد همراهان وی در سفر به نيويورک و برخی از اظهارات وی است.»

برخی از سايت های اصولگرا از جمله «بازتاب امروز» گزارش هايی درباره هزينه های اقامت و غذای هيات همراه رييس جمهوری در نيويورک منتشر کرده و گفته اند که اين هزينه ها بالغ بر ۵۰۰ هزار دلار يا بيش از يک ميليارد تومان است.

بر اساس گزارش اين سايت، هزينه اقامت در هتل وارويک در نيويورک به ازای هر يک نفر، ۷۰۰ دلار است که اين هزينه برای ۱۴۰ همراه رييس جمهوری ايران طی پنج شب، بالغ بر ۸۷۵ ميليون تومان می شود.

اين سايت هزينه دو وعده غذای اين هيات در اين پنج روز را ۳۵۰ ميليون تومان تخمين زده است و گفته که کل هزينه اقامت و غذای هيات ۱۴۰ نفره ايران به يک ميليارد و ۲۲۵ ميليون تومان بالغ می شود.
XS
SM
MD
LG