لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

ابهام در حضور ایران در اجلاس بغداد


آقای لاریجانی می گوید: « برای کمک به حل مسائل عراق آنچه را که بتوانیم، انجام می دهیم.»
آقای لاریجانی می گوید: « برای کمک به حل مسائل عراق آنچه را که بتوانیم، انجام می دهیم.»

علی لاریجانی روز چهارشنبه اعلام کرد، ایران در صورتی که اجلاس بغداد به «مصلحت عراق» باشد در آن شرکت می کند.


دبیر شورای عالی امنیت ملی صریحا نگفت که آیا تهران نماینده ای به این نشست منطقه ای اعزام خواهد کرد یا نه ولی اظهار داشت: «برای کمک به حل مسائل عراق آنچه را که بتوانیم، انجام می دهیم.»


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای لاریجانی افزود: «كشورهاي همسايه و منطقه مي ‌توانند در برقراري امنيت در عراق كمك كنند اما اصل، دولت عراق است كه بايد ديد چه تركيبي را در نظر مي‌گيرد.»


مذاکرات چند جانبه عراق با حضور نمایندگان پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد و همسايگان اين کشور قرار است در سطح وزيران اوايل ماه آوريل در بغداد انجام شود. پيش از اين نشست قرار است در ماه مارس و در سطح پايين تری مقام های اين کشورها با يکديگر ملاقات کنند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام های عراقی گفته اند اولين دور اين مذاکرات بر مساله پايان دادن به خشونت ها در عراق متمرکز خواهد بود.


بر اساس گزارش های رسیده، نمايندگان کشورهای ايران، اردن،عربستان، سوريه، ترکيه، مصر، بحرين، اتحاديه عرب و چين، روسيه، فرانسه، بريتانيا و آمريکا در اين مذاکرات حضور خواهند داشت.


دبير شوراي عالي امنيت ملي ایران در ادامه سخنان خود گفت: جمهوري اسلامي از ايده همكاري منطقه‌اي براي حل مسايل عراق پشتيباني مي‌كند.


پیشتر کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که «ایالات متحده در مذاکرات چند جانبه کشورهای همسايه عراق شرکت خواهد کرد.»



تحولات برنامه اتمی ایران



دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که پس از ديدار با یک عضو پارلمان عراق با خبرنگاران سخن می گفت درباره احتمال تزریق گاز به سانتریفیوژهای مجتمع نطنز در اواخر ماه فوریه گفت: «برنامه فنی جدول زمانی خاص دارد و برای هر مرحله باید پیشرفتی باشد تا آن کار صورت گیرد.»


وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا «پيشنهاد ايتاليا در مورد برنامه هسته‌اي ايران به صورت مكتوب ارايه شده و با ديگر پيشنهادات متفاوت است ؟» گفت: پيشنهادات مدوني كه به صورت «طرح» باشد، مطرح نيست ولي «ايده‌هايي» را مطرح كردند كه در دست كار و بررسي است.


دبير شوراي عالي امنيت ملي در عين حال گفت: برخي ايده‌ها، توانمندي جديد بودن را دارد.


XS
SM
MD
LG