لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

برادران لاريجانی در نامه ای «اطاعت» خود را از رهبر ایران اعلام کردند


علی لاریجانی (راست) رییس مجلس شورای اسلامی همراه با برادرش صادق لاریجانی.
علی لاریجانی (راست) رییس مجلس شورای اسلامی همراه با برادرش صادق لاریجانی.
علی لاريجانی، ریيس مجلس شورای اسلامی و صادق لاريجانی، ریيس قوه قضاييه ايران با انتشار نامه‌های جداگانه‌ای به سخنان آیت الله علی خامنه ای واکنش نشان داده و خواستار «اطاعت» از رهبر جمهوری اسلامی شدند.

در نامه‌های اين دو مقام ايرانی که روز پنج‌شنبه، ۱۱ آبان، در واکنش به سخنرانی اخير رهبر جمهوری اسلامی منتشر شد، بر «رعايت دستورات» آيت‌الله خامنه‌ای در جهت ايجاد «وحدت» بين مسوولان نظام تاکيد شده است.

آيت‌الله خامنه‌ای روز گذشته در سخنانی هشدارآميز خطاب به مسئولان کشور و روسای قوای سه گانه جمهوری اسلامی گفت: «از امروز تا روز انتخابات هر کسی احساسات مردم را در جهت ايجاد اختلاف به کار گيرد، قطعاً به کشور خيانت کرده است».

رهبر جمهوری اسلامی که در آستانه سالروز ۱۳ آبان و واقعه اشغال سفارت ايالات متحده در تهران در جمع دانش‌آموزان و دانشجويان سخن می‌گفت، اظهار داشت: «من به مسئولان و روسای قوا هشدار می‌دهم مراقب باشند و اختلافات را به ميان مردم نکشانند».

او با اشاره به مکاتبات اخير محمود احمدی‌نژاد، ریيس قوه مجريه ايران با آيت‌الله صادق لاريجانی، ریيس قوه قضاييه ايران که حاوی انتقاداتی از يکديگر بود، گفت: «نامه نگاری‌های اخير و مطالب آن به هيچ وجه موضوع مهمی نيست، اما اين اختلاف نظرها نبايد به ميان مردم کشانده و دست مايه‌ای برای جنجال و هياهوی رسانه‌های بيگانه و دشمنان شود».

نامه‌هايی در حول و حوش اوين

مکاتبات آقای احمدی‌نژاد و لاريجانی به آنجا برمی‌گردد که ریيس قوه مجريه ايران پس از اجرای حکم زندان علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی خود و مديرعامل خبرگزاری دولتی ايرنا، خواستار بازديد از زندان اوين شد، اما مسئولان قوه قضاييه با اين درخواست مخالفت کردند.

پس از گذشت چند روز، محمود احمدی‌نژاد نامه‌ سرگشاده‌ای خطاب به آيت‌الله لاريجانی نوشت که پاسخی به نامه «خيلی محرمانه» او بود.

او در اين نامه، بازديد ریيس‌جمهوری از زندان‌ها را در راستای «اجرای قانون اساسی» دانست و نوشت: «در نامه خود فرموده‌ايد که ریيس جمهوری قبل از برنامه‌ريزی برای سرکشی به زندان بايد از قوه قضایيه اجازه بگيرد. دو بار هم تاکيد کرده‌ايد که سرکشی به زندان اوين به مصلحت نمی باشد و يک بار هم فرموده‌ايد که موافق نيستيد. بايد يادآور شوم که در اصول قانون اساسی لزوم اجازه يا موافقت و يا مصلحت انديشی قوه قضایيه در اجرای وظايف قانونی ریيس جمهوری پيش‌بينی نشده است».

در پاسخ به اين نامه، ریيس قوه قضاييه ايران نامه ديگری نوشت که در آن نسبت به چنين مکاتباتی «در شرايط خاص کنونی و پس از رهنمودهای مقام معظم رهبری دائر بر ضرورت حفظ آرامش و وحدت و توجه به مشکلات مردم» اظهار تاسف شده بود.

او در ادامه اين نامه، تفسير آقای احمدی‌نژاد از قانون اساسی جمهوری اسلامی را نادرست خواند و نوشت: «در اصول قانون اساسی ننوشته‌اند که آقای ریيس‌ جمهوری هرگاه اراده کرد می‌تواند به زندان‌ها برود و با هر زندانی صحبت کند و در هر دادگاهی ولو غيرعلنی حضور پيدا کند».

اين مکاتبات بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های فارسی زبان داشت و موضوع تحليل‌های بسياری واقع شد.

در ارتباط با این اختلاف، يک عضو جناح اصلاح طلب در ايران ابراز عقيده کرده که محمود احمدی نژاد برنده «مناقشه» با برادران لاريجانی بوده است.

محمد جواد حق شناس، مدير مسوول روزنامه توقف شده «اعتماد ملی» به مهر گفته است: «درخواست احمدی نژاد برای بازديد از زندان اوين يک درخواست سياسی بود که با اين درخواست توانست به مدت ۱۰ روز افکار عمومی را از مشکلات اقتصادی به اين مباحث منحرف کند و در واقع پيروز اين مجادله سياسی بود.»

آيت‌الله خامنه‌ای در سخنان روز چهارشنبه خود با اشاره به اين مکاتبات گفت: «همه بايد متوجه مسئوليت خود و شرايط حساس کنونی باشند. اختلاف نظر طبيعی است اما اين اختلاف نظر نبايد به اختلاف در عمل و گريبان‌گيری و مچ‌گيری در مقابل مردم، تبديل شود».

برادران لاريجانی: پيام دريافت شد

اکنون به فاصله ۲۴ ساعت از سخنان آيت‌الله خامنه‌ای، برادران لاريجانی که رياست دو قوه از قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ايران را بر عهده دارند در نامه‌های جداگانه «اطاعت» خود را از او اعلام کرده‌اند.

در نامه ریيس قوه قضاييه به رهبر جمهوری اسلامی آمده است: «پيام وحدت بخش آن عزيز به مسئولان و سران سه قوه که نشات گرفته از سر چشمه زلال ولايت است با جان و دل دريافت شد. از خداوند متعال توفيق می‌طلبم همه ما را در انجام وظيفه و اطاعت از رهبری معظم، مددکار باشد».

علی لاريجانی نيز در نامه خود خطاب به آيت‌الله خامنه‌ای نوشت: «رهنمودهای ناصحانه و خيرخواهانه حضرتعالی در باب توجه به حساسيت شرايط کشور بسيار ارزشمند، سنجيده و به موقع ايراد گرديد و قطعا رعايت دستورات ولی امر مسلمين توسط مسئولين کشور در ايجاد فضای وحدت و اخوت مخصوصا در آستانه عيد سعيد غدير که مظهر برادری اسلامی است، واجب و ان‌شاءلله باعث سعادت و سرافرازی ملی خواهد بود».

ریيس مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه نیز در جريان سخنرانی خود که در نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در تهران انجام شد، بار ديگر خواستار «توجه مسئولان» نسبت به گفته‌های آيت‌الله خامنه‌ای شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاريجانی گفت: «عدم اختلافی که مقام معظم رهبری فرمودند نه تنها برای سران قوا بلکه برای همه مسئولان بود».

او افزود: «مقام معظم رهبری فرمودند اختلاف نظر اشکالی ندارد اما اختلافات نبايد رسانه‌ای شود».

با وجود این، تنها محمود احمدی‌نژاد، ریيس قوه مجريه هنوز به سخنان دیروز آيت‌الله خامنه‌ای پاسخی نداده است.

در همين رابطه، علاء الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، خواستار آن شده است تا محمود احمدی نژاد نيز نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی بنويسد.

وی به روز پنجشنبه خبرگزاری مهر گفت: «هم اکنون افکار عمومی منتظر اين است که رييس جمهوری نيز به عنوان رييس قوه مجريه کار مشابهی را انجام دهد و نامه ای را خطاب به رهبر معظم انقلاب بنويسد و ما شاهد انسجام در سطح سران قوا باشيم.»
XS
SM
MD
LG