لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

«آمریکا از کانال های رسمی درخواست مذاکره کند»


آقای لاريجانی پيش شرط تعليق برای آغاز مذاکره ميان ايران و آمريکا را رد کرد.
آقای لاريجانی پيش شرط تعليق برای آغاز مذاکره ميان ايران و آمريکا را رد کرد.

علی لاريجانی، مذاکره کننده ارشد ايران در امور اتمی روز دوشنبه گفت که اگر آمريکايی ها خواستار مذاکره با ايران هستند بايد در خواست رسمی بدهند .


دبير شورای عالی امنيت ملی ايران که در آفريقای جنوبی به سر می برد به خبرگزاری رسمی ايران، ايرنا، گفته است: « اگر آمريکا از کانال های رسمی درخواست مذاکره با ايران را بدهد و معلوم شود که اين يک مذاکره سازنده و منطقی خواهد بود ، ما آماده ايم تا اين درخواست را با نگاه مثبت بررسی کنيم.»


آقای لاريجانی اين اظهارات را در واکنش به سخنان کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا ابراز کرد که گفته بود در صورتی که تهران غنی سازی اورانيوم را تعليق کند حاضر است با همتای ايرانی خود ديدار و گفت وگو کند .


دبير شورای امنيت ملی ايران، افزود: ما برای اين نوع موضع گيری ها که از طريق کانال های رسانه ای انجام مي شود، اعتباری قايل نيستيم .


آقای لاريجانی پيش شرط تعليق برای آغاز مذاکره ميان ايران و آمريکا را رد کرد و گفت: اين يک حرکت اصولی نيست، برای اينکه منظور از مذاکره دست يافتن به يک راه حل است .


اين مقام ايرانی اظهار داشت: جمهوري اسلامی ايران به طوراصولی از مذاکرات عادلانه، در جهت حل و فصل اختلافات موجود، استقبال مي کند .


ايران و ايالات متحده آمريکا از سال ۱۳۵۸ با يکديگر ارتباط رسمی ندارند و دو کشور از طريق سوييس به عنوان حافظ منافع آنها به تبادل پيام می پردازند .


در ماه های اخير که اختلافات بر سر برنامه هسته ای ايران افزايش يافته است وزير امورخارجه آمريکا اعلام کرد که حاضر است با مقامات ايرانی در هر جا و هر مکانی ديدار و گفت وگو کند مشروط بر اينکه تهران روند غنی سازی اورانيوم را تعليق کند .



در ماه های اخير که اختلافات بر سر برنامه هسته ای ايران افزايش يافته است وزير امورخارجه آمريکا اعلام کرد که حاضر است با مقامات ايرانی در هر جا و هر مکانی ديدار و گفت وگو کند مشروط بر اينکه تهران روند غنی سازی اورانيوم را تعليق کند.

ايالات متحده در مذاکراتی که سه کشور فرانسه، آلمان و بريتانيا با ايران بر سر پرونده هسته ای تهران داشتند به صورت مستقيم مشارکت نداشت ولی از طريق متحدان اروپايی خود در جريان جزييات گفت گوها قرار داشت.


بدنبال تصويب قطعنامه ۱۷۳۷ در شورای امنيت که از ايران خواسته بود تا ظرف دوماه فعاليت های غنی سازی را متوقف کند تنش ميان تهران و واشينگتن بالا گرفته است و اخبار ضد و نقيضی درباره جدی بودن حملات آمريکا به تاسيسات اتمی ايران منتشر شد. هر چند مقامات آمريکا از جمله جرج بوش اعلام کرده اند که برنامه ای برای حمله به ايران ندارند ولی در عين حال گفته اند که تمام گزينه ها روی ميز قرار دارد .


آقای لاريجانی در ادامه مصاحبه خود گفته است: « سياست ايران در مساله هسته ای، حل وفصل موضوع از طريق مذاکره است و نبايد فکر کنند که ما از اصول خودمان عقب نشينی مي کنيم.»


وی افزود: « قرار دادن پيش شرط، يعنی اينکه نتيجه مذاکره را قبل از انجام آن تعيين کنند و به همين دليل، اين سياست تاکنون جواب نداده است.»


دبير شورای امنيت ملی خطاب به کشورهای غربی گفته است: آنها بايد جايگاه ايران را به عنوان کشوری که بدنبال ثبات و صلح در منطقه و جهان ميباشد، برسميت بشناسند.


اين اظهارات در حالی بيان می شود که واشينگتن، تهران را متهم می کند که با دخالت در امور عراق و تجهيز شبه نظاميان شيعه در پی نا امنی و بی ثباتی در منطقه خاورمیانه است .



نمایندگان سیاسی وزارت خارجه کشورهای انگلیس، آمریکا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان از بعداز ظهر دوشنبه در لندن تشکیل جلسه داده اند تا درباره امتناع ایران از اجرای قطعنامه شورای امنیت و تصمیم های آتی به رایزنی بپردازند.

روز دوشنبه مقام های نظامی امريکا با ديگر با اعلام خبر کشف يک انبار بزرگ اسلحه در بعقوبه در شصت کيلومتری بغداد، مدعی شدند که رد اين سلاح ها به ايران باز می گردد.


ايران بارها اين اتهامات را رد کرد و می گويد که هدف آن برقراری صلح و آرامش در عراق است. آقای لاريجانی در اين باره گفت که « ممکن است در منطقه ما برخی تحرکاتی وجود داشته باشد و يا برخی سخن ها گفته شود، اما موضع رسمی ما اين است که نقش ايران در عراق، افغانستان، فلسطين و لبنان سازنده است.»


نشست لندن درباره پرونده اتمی ایران


نمایندگان سیاسی وزارت خارجه کشورهای انگلیس، آمریکا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان از بعداز ظهر دوشنبه در لندن تشکیل جلسه داده اند تا درباره امتناع ایران از اجرای قطعنامه شورای امنیت و تصمیم های آتی به رایزنی بپردازند.


بر اساس گزارش های رسیده بعید است که در جلسه روز دوشنبه تصمیمی اتخاذ شود ولی مذاکرات لندن می تواند راه را برای تشدید تحریم ها علیه ایران از طریق صدور قطعنامه جدیدی در شورای امنیت باز کند.


وزیر خارجه آمریکا پیش از شروع مذاکرات وزرای خارجه نشست ۵ + ۱ اطمینان داد که اگر ایران روند غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند، مذاکرات مستقیم واشینگتن با تهران انجام می شود.


وزیر خارجه آمریکا به مقامات ایرانی پیام داد که وضعیت را به خوبی درک کنند. وی همچنین از مردم ایران خواست توجه کنند که هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست در کشوری که بر اساس بند هفتم منشور سازمان ملل تحریم شده، سرمایه گذاری کند.


مارگارت بکت، وزير خارجه بريتانيا، نیز اظهار داشت به حل ديپلماتيک پرونده هسته ای ايران، اميدوار است .


XS
SM
MD
LG